Sida 15 av 17

Re: KE20 -73. Ny planering.

Postat: tis 19 mar 2013, 21:13:28
av SHySwe
Bytte några ord med firman som ska linjera in motorpaketet. Tyvärr får vi vänta 3-4 veckor på att få det gjort.
Det betyder omplanering. Igen. :roll:
Kuggstångstest till helgen. Toyota eller Saab rattstång?
Abs-systemet? Ska iaf se om Saabens bromsservo ryms eller om det måste bytas till ett Nissan Micra-servo.
Elsystemet från Saaben skulle inte i rollan före motorn var monterad. Men det kan nog inte vänta så länge, det är ju några trådar...
Mjahapp.

På tal om rattstång: Fanns det varvräknare original? Den som sitter på rattstången är så snyggt monterad att den skulle kunna vara från fabrik! Har sett bilder på TE27 med varvräknare i instrumentbrädan, men ingen i externt mätarhus.

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Postat: sön 24 mar 2013, 23:02:33
av SHySwe
Idag kom rollan in i garaget igen, för att börja måtta in motorn.
På bredden är det inga problem. Men det blir modifieringar på längden och lite på höjden.
Kylaren ryms precis om man sågar lite, men vart ska IC:n placeras? Till höger om motorn? Med egen kylfläkt?
Oljekylet blir till vänster.
Kuggstången hamnar för lågt, kan man montera P-ändorna underifrån?
Krängningshämmaren borde ha suttit lite längre fram...
Motorfästena på motorn sitter för långt fram.

Mjaa, allt var inte klockrent... Nu finns det lite att tänka på.
Nästa helg börjar vi med bagaget.
Tanken ska ur och fuelcell fästas. Kolkanister och bränslepump monteras. Måste hitta en helt tät batterilåda. Förslag?

Ett par bilder.
Bild

Bild

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Postat: ons 27 mar 2013, 20:51:52
av Vesa
Ser lite hög ut men det kanske går att sänka :?:

Re: KE20 -73. Första testet av motor i motorrum

Postat: ons 27 mar 2013, 22:55:14
av SHySwe
Saabmotorn är tyvärr hög, kommer inte längre ner.
Så det får bli en modifiering av huven.
Nån som har en huv i glasfiber och vill byta mot en fräsch i plåt?

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Postat: tis 02 apr 2013, 22:01:36
av SHySwe
Idag blev det en åktur genom stan med rollan.
På biltrailer... För motormontaget.
Finns en chans att sänka krängningshämmaren så motorn kommer lite lägre.
Troligen kommer den hem om en vecka.
Då ska den elektrifieras och beslut tas om styrningen. Bromsar fyllas, tankarmatur monteras.
Kan det bli första uppstart i slutet av april? Njaä?

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Postat: ons 03 apr 2013, 18:30:12
av Hornlund
Fint att det tar sig, blir spännande när den får rulla för egen maskin!

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Postat: ons 03 apr 2013, 20:17:12
av SHySwe
Tycker manskapet i garaget åxå!

Nån som har en bur/halvbur/båge att sälja? Eller vet nån som har måtten och kan göra en? Behöver inte vara tävlingsgodkänd, bilen lär inte få köras i någon officiell klass...

Re: KE20 -73. En åktur genom stan

Postat: sön 07 apr 2013, 16:34:00
av SHySwe
Hur mycket kabel behövs det i en modern bil?
Mer än på sjuttitalet iaf!
Kabelstammen från Saaben kom inte ut med mindre än att riva hela bilen... Tog många timmar.
Allt ska inte användas, men det är lika bra att lägga i hela. Vem vet, kanske vill rollan ha centrallåsfunktion på tanklocket?

Bild

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Postat: tor 11 apr 2013, 19:44:00
av SHySwe
Farbrorn var trevlig, men nu vill jag komma hem!
Bild

Så här blev det:
Bild

Saabens bromsservo är STOORT!
Nissan Micra har ett trevligare:
Bild

Re: KE20 -73. Mama, I'm Coming Home!

Postat: tor 11 apr 2013, 19:44:20
av SHySwe
Saabens kuggstång ryms tyvärr inte.
Blir troligen Ford Escort. Litet och gick att köpa billigt.
Nån svarade på min blocket-annons och är intresserad av 3K-motorn. Trevligt att den kan komma till användning.