Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Inlägg av Nizzehult »

Köpte en liten Starlet för att ha som stadsbil. Det är lite damsko över den faktiskt, trång att ta sig in i (2D) men man sitter 4 vuxna i den utan problem. Och den är smidig och lättmanövrerad. Lite burkig och inte direkt krocksäker men duger från A till B. Nåväl: jag köpte denna för att den är okomplicerad och pålitligt och trodde den skulle vara snål. Icke!
Det är en 87'a så den saknar kat, har förgasare och är rätt väl underhållen. Har gått ca 16k mil. Lättstartad och fin tomgång. Rätt pigga 75hk. 1.3L och 12V trodde jag skulle betyda snål men den tar nästan litern i stan!! Mer än fruns Corolla 4WD AE95.

Har kollat kompressionen och den är jämn och fin. Svarar bra på gasen. Men det sitter fel stift i den: Corollans FR8DCX och inte WR7DCX (hade inget annat hemma). Kan detta ha avgörande betydelse?? Kan dessa motorer verkligen vara så känsliga på detta?
Har kollat fördelare och rotor och det ser bra ut. Tändkablarna verkar fräscha.

Så här beter den sig: startar bra och smyger man iväg och inte accar för häftigt så funkar det bra. Stampar man i på lite högre hastigheter och högre varvtal så svarar den också bra. Men: vid låga hastigheter så får man inget bra gensvar, verkar inte finnas nåt vrid att tala om. Värst är det när man har saktat in för en sväng och ska dra på efter man har svängt: då rycker hela bilen till ordentligt ett par gånger om man inte släpper gasen och försiktigt, försiktigt gasar.

Har inte kollat CO-halten men på besiktningen så sa dom att den var åt h-e för låg (0.1%) och det kan man ju hålla med om; den var knappt körbar då. Har skruvat ur CO-skruven ett par varv och efter detta blev det betydligt bättre men jag tycker ändå att det luktar väl mycket oförbrända kolväten om den när man har startat den. Pratade med en bekant som hade haft en identisk bil och han var också besviken på förbrukningen; låg på 0.8-1.0 i stan. Undrar fortfarande: är detta normala siffror eller vad kan vara fel? Tändning eller förgasare? Och hur kritiska är rätt stift?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Starlet som ta litern i stan, kan detta vara rimligt?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har då aldrig lyckats få en bil att dra under litern i stan, fast mina stadskörningar innebär även kall motor.
Det där med att den är trög vid låg fart kan bero på att andra spjället i förgasaren inte riktigt hänger med,det är vakuumstyrt antar jag,det kanske är nån vakuumslang som har blivit lite torr med åren.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

What!?
Blyfot eller?? :lol:
T o m min gamla 245:a gick att få att ta runt litern i stan. Corollan drar 0,8 på sommaren och 0,9 nu på vintern.
Rent logiskt så borde ju förbrukningen följa vikt och luftmotsånd - och givetvis körsätt.
Vaccumslangarna har jag kollat upp, det sitter ett råttbo av dessa på denna förgasare. Om andra steget funkar eller inte är jag mindre intresserad av: vill bara ha ner förbrukningen! Dessa förgasare har inget andra spjäll utan påminner mera om en SU-förgasare: har en enorm liggande trottel som sköter blandningen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov

Inlägg av Roger »

Har själv en Starlet med samma motor. Min drar då inte så mycket vid stadskörning. Har du kollat så motorn kommer upp i riktig arbetstemp? Annars finns det ju risk att automatchoken ligger i för jämnan, det borde ju höja förbrukningen en del.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Hemiyoda »

Kammen kanske sitter fel efter kamremsbyte. Kolla tändningen också.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Det där med motortemp är faktiskt sant. Tar en bra stund innan den blir varm (jämför med Corollan) och nålen går bara upp max 1/3 av mätaren. Ska byta termostat.

Felkuggad kamrem verkar mindre troligt för då borde den inte vara så pigg och lättstartad. Är nog bara bytt rem en gång på denna. Men det är ju snabbt att kolla tändningen.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

Har nu bytt termostat. Satte i en 88-graders men det blev bara marginell skillnad och det dröjer läääänge innan man får upp nålen. Är det varmare än -10 så kommer nålen upp till mitten (normalt) men det tar minst en halvtimme. Är det -15 till -20 så går den fortfarande upp max någon centimeter och kupéluften är bara fisljummen. Skumt. Har heller inget övertryck i kylsystemet men inget läckage. Inte heller vatten i oljan. Eller tvärtom. Har bytt kylarlock. WTF?

Men...kan detta vara enda felet? Tankade idag och den har dragit över litern! Visserligen bara stadskörning och kallt ute men oftast med motorvärmare (som funkar). Justerade till förgasaren före nyår så nu finns fin tomgång, varm som kall, och jag har också bytt stift - vilket tydligen var viktigt, till slut startade den inte med FR8DCX stiften. Då försvann även rycken vid gaspådrag, ja den beter sig helt normalt nu vid körning förutom just detta att tempen är seg och bränsleförbrukningen åt h-e för hög. Accar fint, jämn och fin tomgång, startar relativt lätt, pigg, inga hostningar och ryck. Har inte kollat stiften om dom är svarta men kan man verkligen justera förgasaren så felaktigt själv att man kan komma upp i dessa höga värden?

Har någon annan samma förbrukningssiffror? Den betydligt tyngre och vassare Corollan med 1.6l motor drar avsevärt mindre.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Vattenpumpen kanske. Kommer den inte upp i temp ligger ju choken och fettar in soppa.

När du har ordnat tempproblemet tycker jag att du tar den till en verkstad och får den injusterad med rätt utrustning. Sen ska du se att den går som den ska.
Användarens profilbild
Nizzehult

Inlägg av Nizzehult »

cheetah1 skrev:Vattenpumpen kanske. Kommer den inte upp i temp ligger ju choken och fettar in soppa.

När du har ordnat tempproblemet tycker jag att du tar den till en verkstad och får den injusterad med rätt utrustning. Sen ska du se att den går som den ska.
???? Vattenpumpen??
Den som är någorlunda insatt i motorer vet vattenpumpens funktion: pumpa runt kylvatten i motorn. Det är en okomplicerad mekanisk skovelpump som drivs av en rem. Antingen funkar den - eller så är den glapp och läcker (eller tjuter) - men den funkar fortfarande. Så den går bort i felsökningen.
Däremot köper jag att choken matar soppa om motorn är kall så det kan nog bidra rätt mycket till problemet, men varför får jag då inte upp tempen??

När jag köpte bilen så kom den precis från en verkstad som "hade justerat in den med rätt utrustning". Tomgången saknades när bilen var kall och co-halten låg på 0.1% (har ingen kat). Ska ligga på 3-4%. Så jag har inget förtroende för verkstäder! Dessutom skulle ett sådant besök kosta mera än vad bilen är värd.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Larco
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby

Inlägg av Larco »

Har du provat att täcka för kylaren?
Då lär du ju få upp tempen snabbare och se om det påverkar bränsleförbrukningen.

Rättlufttryck i däcken? Bör kontrolleras väldigt ofta om man vill åka så billigt som möjligt.
Kollat att hjullagrena är fräsha?
Inga bromsar kärvar? Handbromsen? Behöver inte vara mycket..
Extremt skitigt luftfilter?

Några idéer iaf :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar