När man beställer smidda kolvar så finns dom i 3 storlekar.
86mm Standard
86.5mm
87mm
Min motor verkar vara i väldigt bra skick invändigt så jag tänkte gå på standard för att inte försvaga cylinderväggarna.
Finns det några potensiela problem med det?
Kommer antagligen köra med e85 finns det någon fördel att köra någon annan storlek då?
Vad har ni andra för märken på kolvarna..
Ska man köra Wisco eller CP?
Smidda kolvar
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Smidda kolvar
amby skrev:När man beställer smidda kolvar så finns dom i 3 storlekar.
86mm Standard
86.5mm
87mm
Min motor verkar vara i väldigt bra skick invändigt så jag tänkte gå på standard för att inte försvaga cylinderväggarna.
Finns det några potensiela problem med det?
Kommer antagligen köra med e85 finns det någon fördel att köra någon annan storlek då?
Vad har ni andra för märken på kolvarna..
Ska man köra Wisco eller CP?
Jag skulle rekomendera att köra 86,5mm så är man säker att cylindrarna blir riktigt runda. Sj så kör jag med 87mm wiseco kolvar å jag har inte haft nå problem än

MVH// Andreas
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Re: Smidda kolvar
Jag kör 86,5 för att jag hade vändkant på ena sidan av cylindrarna.
Detta såg jag enbart efter att ha kört med honingsverktyg. De syntes asså inte alls innan.
Men som sagt ju mer du borrar ju mer försvagar du väggarna.
Våra kära 3sgte block är ju rätt tunna i fodrena.
Jag skulle mäta loppen innan.
Men mer än 86,5 hade jag aldrig kört. då hade jag personligen bytt block.
Små toleranser kanske men jag kör de säkra före de osäkra.
Finns många block som kör 87mm också som funkar .
Men inte kul o starta upp en ny maskin som kostar skjortan o ladda på lite o poff så e cylinderväggen defekt.
Jag kör cp kolvar i min.
Vet inte huppas wisco är dock hört endel om JE .
JE kolvarna ska tydligen ha ett o annat problem .
Länge sen ja läste detta dock så kommer inte ihåg direkt vilket problem det var.
Läste de dessutom från denna klubb eller om de va på gtfours.co.uk
/ Dennis
Detta såg jag enbart efter att ha kört med honingsverktyg. De syntes asså inte alls innan.
Men som sagt ju mer du borrar ju mer försvagar du väggarna.
Våra kära 3sgte block är ju rätt tunna i fodrena.
Jag skulle mäta loppen innan.
Men mer än 86,5 hade jag aldrig kört. då hade jag personligen bytt block.
Små toleranser kanske men jag kör de säkra före de osäkra.
Finns många block som kör 87mm också som funkar .
Men inte kul o starta upp en ny maskin som kostar skjortan o ladda på lite o poff så e cylinderväggen defekt.
Jag kör cp kolvar i min.
Vet inte huppas wisco är dock hört endel om JE .
JE kolvarna ska tydligen ha ett o annat problem .
Länge sen ja läste detta dock så kommer inte ihåg direkt vilket problem det var.
Läste de dessutom från denna klubb eller om de va på gtfours.co.uk
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

Re: Smidda kolvar
86,5! Med ny fräsh borrning. Stressplatta är alltid att föredra, men det funkar utmärkt utan med...
Det är väldigt små toleranser på diametern på cylindern, så en 86mm kolv är inte "plug and play" om den inte är specialbeställd med för en uppmätt diameter.
Jag har JE kolvar och är väldigt nöjd med dom. Hade Arias på min första gen1 motor och dom lät rätt illa. Visst, JE låter lite diesel när dom är kalla, men det går rätt fort över.
Ska du köra endast på E85 och har motorstyrning etc så kan du gå upp en del i komp. 1:10 är inget problem även med massor med laddtryck. Med högre komp får du mer effekt på lägre laddtryck och en effektivare motor.
Det är väldigt små toleranser på diametern på cylindern, så en 86mm kolv är inte "plug and play" om den inte är specialbeställd med för en uppmätt diameter.
Jag har JE kolvar och är väldigt nöjd med dom. Hade Arias på min första gen1 motor och dom lät rätt illa. Visst, JE låter lite diesel när dom är kalla, men det går rätt fort över.
Ska du köra endast på E85 och har motorstyrning etc så kan du gå upp en del i komp. 1:10 är inget problem även med massor med laddtryck. Med högre komp får du mer effekt på lägre laddtryck och en effektivare motor.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Smidda kolvar
OK..mycket bra info där...Läste lite här och där och många verkar ändå tycka att JE har dåligt rykte..och att man ska gå CP eller Wiseco,
Men 0,5mm överborr är att föredra då. eller låta en firma titta på blocket för man beställer..
Men sen läste jag att det kommer slita mer på bilen med smidda stakar..
Kommer man att behöva renovera igen om 5,000mil eller 10,000? eller vad är rekomenderat?
Men 0,5mm överborr är att föredra då. eller låta en firma titta på blocket för man beställer..
Men sen läste jag att det kommer slita mer på bilen med smidda stakar..
Kommer man att behöva renovera igen om 5,000mil eller 10,000? eller vad är rekomenderat?
Re: Smidda kolvar
amby skrev:OK..mycket bra info där...Läste lite här och där och många verkar ändå tycka att JE har dåligt rykte..och att man ska gå CP eller Wiseco,
Men 0,5mm överborr är att föredra då. eller låta en firma titta på blocket för man beställer..
Men sen läste jag att det kommer slita mer på bilen med smidda stakar..
Kommer man att behöva renovera igen om 5,000mil eller 10,000? eller vad är rekomenderat?
de me stakarna e nog mer en myt eller skitsnack.
Därimot om du kör volvo rödblock o kör stenparners stakar me volvos mahle kolvar så sliter du sönder vevlagrena rätt fort.
Eftersom stenparners stakar är bredare i "lill" änden på staken och därför anpassade för eftermarknads kolvar . kör man på original kolvar med hans stakar så är det för litet spel o vevlagerbanorna e ju aldrig helt 100 % rak i mot loppen.
Men detta e ju ett udda fall. Aldrig hört att de ska vara så på toyota.
Kan därimot tänka mig att smidda kolvar inte sväller lika mkt som gjuta .
Dessutom kör toyota med större spel på div kolvringar än tex cp ,je och wiesco
/ Dennis
12,98sek, 179,16km/h strippen.nu
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix
http://www.garaget.org/?car=211683
Cpkolvar,eaglestakar,EMS turbokit 1,4bars ladd mappat av cyrix

-
- Inlägg: 53
- Blev medlem: sön 23 aug 2009, 17:07:14
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Motala
- Land (Country): sverige
Re: Smidda kolvar
Jag kommer köra med JE 87mm, kommer dock inte ladda bilen överdrivet. hoppas det kommer hålla bra! Hört massa 3sgte block som spricker original och vissa som klara uppåt 2 bar i ladd. verkar vara väldigt olika.
/christian
/christian