Jag skulle inte sattsa på ett insatts utan ett öppet filter. inte för att du tjänar så mycket effekt men du får lite roligare ljud om kärran.
Insatts blir ju precis som innan bara att du kan tvätta det.
Bellman skrev:Jag skulle inte sattsa på ett insatts utan ett öppet filter. inte för att du tjänar så mycket effekt men du får lite roligare ljud om kärran.
Insatts blir ju precis som innan bara att du kan tvätta det.
tack! men är det samma sak där att det är olika koner (antar att du mena dom) som passar för olika bilmärken/modeller?
någon som vet diametern på slangen?
Du får väl helt enkelt ta och mäta på bilen men är säkert någon här som har satt ditt filter som vet exakt vad som passar och vilken adapter man ska ha.
Bellman skrev:Du får väl helt enkelt ta och mäta på bilen men är säkert någon här som har satt ditt filter som vet exakt vad som passar och vilken adapter man ska ha.
ja, precis.
jag vill inte verka lat, frågar rätt mycket men det är för att bilen står i småland 40mil härifrån och jag tänkte köpa lite saker innan jag åker ned
Lika bra att du byter rör och allt hela vägen fram till spjällhuset, sedan skärmar av filtret ordentligt från motorrummet om du ska byta till öppet filter. Då hittar du nog några borttappade ponysar. Skärmar du inte av det förlorar du troligen några istället och det vill du väl inte.
2,5" rör och slangkopplingar brukar vara rätt storlek på tryckrör på GT4an, misstänker att det blir lagom även på st182an hela vägen fram till filtret då den saknar luftmängdsmätaren. Dock mest en kvalificerad gissning.
Ett panelfilter är annars ett bra alternativ. Sedan kan du dra kalluftssnorkeln (inloppet i luftboxen) ned till ett hål i fronten för extra kalluft, flöde och lite extra tryck. Kolla filtrets skick lite oftare då det snabbare blir skitigt om du suger luft i fronten. Skulle rekomendera det om du inte vill bygga om allt för mycket men ändå vill ha lite extra.
BMC F1 Filter är annars också bra, kolla in om du kan hitta ett sådant till din bil om du inte hittar ett KN.
jag har ett insatsfilter till min ! Vet dock inte om den går bättre men tycker de låter lite lite roligare iaf ! Jag fråga bara på AD Center så tog dom hem rätt storlek !
Larco skrev:Lika bra att du byter rör och allt hela vägen fram till spjällhuset, sedan skärmar av filtret ordentligt från motorrummet om du ska byta till öppet filter. Då hittar du nog några borttappade ponysar. Skärmar du inte av det förlorar du troligen några istället och det vill du väl inte.
2,5" rör och slangkopplingar brukar vara rätt storlek på tryckrör på GT4an, misstänker att det blir lagom även på st182an hela vägen fram till filtret då den saknar luftmängdsmätaren. Dock mest en kvalificerad gissning.
Ett panelfilter är annars ett bra alternativ. Sedan kan du dra kalluftssnorkeln (inloppet i luftboxen) ned till ett hål i fronten för extra kalluft, flöde och lite extra tryck. Kolla filtrets skick lite oftare då det snabbare blir skitigt om du suger luft i fronten. Skulle rekomendera det om du inte vill bygga om allt för mycket men ändå vill ha lite extra.
BMC F1 Filter är annars också bra, kolla in om du kan hitta ett sådant till din bil om du inte hittar ett KN.
tack! panelfilter har jag inte tänkt på alls.
varit på Micro och kikat på ett passande insatsfilter (det var inga problem att hitta för dom) men vet jag att det gör stor skillnad med ett skärmat, öppet filter eller panelfilter på min så blir det intressant. någon med st162/st182/st202 som vet?
Bellman skrev:Jag hade insatts filter i min celica tror nog inte att effekten blev så mycket av.
Men slapp ju köpa filter till varje service
ok, då lutar det nog åt att jag köper ett vanligt sportluftfilter. studiebidragen sätter sina gränser och har planer på att inte kosta på bilen för mycket (för sent) för att i framtiden köpa en GT4 istället.