Trimmning av Celica GT4
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
- Bilmodell: Toyota Carina ST171
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Trimmning av Celica GT4
Tänkte höra ungefär vad man kan tänkas få punga ut för att landa nånstans mellan 300-350hk.
Och vad behöver man göra ?
*Är väldigt grön på sånt här*
Och vad behöver man göra ?
*Är väldigt grön på sånt här*
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimmning av Celica GT4
Vilken generation? De har ganska olika grundförutsättningar.
Men räkna till att börja med:
3" avgas inkl. downpipe
Kalluftintag med rakt insugsrör till turbon
Effektiv laddluftkylning
Supraturbo
Gärna en walbro 255 lph bränslepump och 6-8mm (inv.) bränsleledning för att vara säker på att soppan kommer fram.
Då klarar du nånstans runt 280hk. Med en bränsletrycks regulator och lite justeringar kanske du kan nå 320hk. Det gäller ST165.
ST185 har twinentry avgashus på turbon som börjar strypa rätt ordentligt över nånstans 260hk. Det går att råda bot på genom att ta av avgashuset och vässa mittdelaren vid turbinen (inte att misstas för mittdelaren i inloppet) men det är inte helt lätt att komma åt! Och det är lätt att ta lite för mycket och förstöra huset... Turbobyte till gen3 turbo (st205) är att rekomendera. Den tar stopp vid ca 350 hk istället.
När det gäller st205 så klarar du dig utan turbobyte och bränslegrejerna för att nå ungefär samma nivå som st165. Sen med finlir och kunskap ska det gå att klämma ur ca 350hk ut st205an men de flesta brukar inte nå riktigt dit med originalmotorn.
Samtliga 3S-GTE motorerna (om de är i skick) är goda för runt 350 hk oöppnade om man vet vad man gör men det är mycket runt om som måste bytas. Framför allt är det spikningar som tar död på de flesta motorerna. Kolvarna brukar även spricka i ringlanden runt dessa effekter, vilket jag gissar beror på materialutmattning efter många och hårda mil. En flong ny 3S-GTE motor står pall för runt 400hk om man vet vad man gör. Rekomenderat? Nej.
I alla fallen är en bredbandslambda och knacklyssning är ett måste om du ska tänja på gränserna annars skickar du kolvarna till kolvhimlen i flytande form, det är ju fler än 1 som gjort det
Men räkna till att börja med:
3" avgas inkl. downpipe
Kalluftintag med rakt insugsrör till turbon
Effektiv laddluftkylning
Supraturbo
Gärna en walbro 255 lph bränslepump och 6-8mm (inv.) bränsleledning för att vara säker på att soppan kommer fram.
Då klarar du nånstans runt 280hk. Med en bränsletrycks regulator och lite justeringar kanske du kan nå 320hk. Det gäller ST165.
ST185 har twinentry avgashus på turbon som börjar strypa rätt ordentligt över nånstans 260hk. Det går att råda bot på genom att ta av avgashuset och vässa mittdelaren vid turbinen (inte att misstas för mittdelaren i inloppet) men det är inte helt lätt att komma åt! Och det är lätt att ta lite för mycket och förstöra huset... Turbobyte till gen3 turbo (st205) är att rekomendera. Den tar stopp vid ca 350 hk istället.
När det gäller st205 så klarar du dig utan turbobyte och bränslegrejerna för att nå ungefär samma nivå som st165. Sen med finlir och kunskap ska det gå att klämma ur ca 350hk ut st205an men de flesta brukar inte nå riktigt dit med originalmotorn.
Samtliga 3S-GTE motorerna (om de är i skick) är goda för runt 350 hk oöppnade om man vet vad man gör men det är mycket runt om som måste bytas. Framför allt är det spikningar som tar död på de flesta motorerna. Kolvarna brukar även spricka i ringlanden runt dessa effekter, vilket jag gissar beror på materialutmattning efter många och hårda mil. En flong ny 3S-GTE motor står pall för runt 400hk om man vet vad man gör. Rekomenderat? Nej.
I alla fallen är en bredbandslambda och knacklyssning är ett måste om du ska tänja på gränserna annars skickar du kolvarna till kolvhimlen i flytande form, det är ju fler än 1 som gjort det

Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Trimmning av Celica GT4
Det larco skrev + eftermarknads sprut och större spridare.. trodde jag var ett måste för att få 300hk..
på gen 1 och 2.
på gen 1 och 2.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimmning av Celica GT4
Korrekt men man kan ju pressa ur ca 10-15% till ur originalspridarna med lite höjt bränsletryck.
Sedan kan man justera in Luftmängdsmätarens förspänning så man får rätt bränsle/luftförhållande igen, tyvärr ändras (höjs) då tändningen lite samtidigt så man får hålla koll så det inte spikar och ev. vidta åtgärder om det gör det.
Finns t o m. en Instruktion från TRD för denna justering, kolla sida 7. http://www.mr2ownersclub.com/catalogs/t ... Lowrez.pdf
Ett eftermarknadssprut och andra spridare vore ju att föredra för total kontroll men orignalet är riktigt fint sprut och många ser det som ett stort steg att byta ut det.
Sedan kan man justera in Luftmängdsmätarens förspänning så man får rätt bränsle/luftförhållande igen, tyvärr ändras (höjs) då tändningen lite samtidigt så man får hålla koll så det inte spikar och ev. vidta åtgärder om det gör det.
Finns t o m. en Instruktion från TRD för denna justering, kolla sida 7. http://www.mr2ownersclub.com/catalogs/t ... Lowrez.pdf
Ett eftermarknadssprut och andra spridare vore ju att föredra för total kontroll men orignalet är riktigt fint sprut och många ser det som ett stort steg att byta ut det.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Trimmning av Celica GT4
Kul att se dig igen Spawned , har inte hört så mycket från dig sen du slutade bygga på Carinan..
Bra Turbo = 4-5 k ?
Ny Dp = 3 k
Ny pump Walbro = 1500 , bränsleledningar och filter 1k ?
Ståltoppackning ST205 1k ? Arp-bultar 1 k...
Så typ 10 k hade jag räknat med iaf + bredbandslambda 3k.
Men även allmänt underhåll typ oljor, bromsar, dämpare, bussningar m.m kostar.
För övrigt tycker jag Gt4´orna verkar vara rätt vettiga bilar att hobbytrimma, det mesta håller för 300 - 400 hk.
Sen att det alltid i slutändan blir dyrare än man tänkt sig.. så är det med kärringar också !
Bra Turbo = 4-5 k ?
Ny Dp = 3 k
Ny pump Walbro = 1500 , bränsleledningar och filter 1k ?
Ståltoppackning ST205 1k ? Arp-bultar 1 k...
Så typ 10 k hade jag räknat med iaf + bredbandslambda 3k.
Men även allmänt underhåll typ oljor, bromsar, dämpare, bussningar m.m kostar.
För övrigt tycker jag Gt4´orna verkar vara rätt vettiga bilar att hobbytrimma, det mesta håller för 300 - 400 hk.
Sen att det alltid i slutändan blir dyrare än man tänkt sig.. så är det med kärringar också !
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Trimmning av Celica GT4
ST205 Stålpackning kostar runt 600kr.
Kan vara vettigt att byta till den också ja om man ska ladda över 1 bars laddtryck.
Kan vara vettigt att byta till den också ja om man ska ladda över 1 bars laddtryck.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Michael W
- Inlägg: 205
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
- Bilmodell: Celica GT4 CS
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Oskarshamn
- Land (Country): Sverige
Re: Trimmning av Celica GT4
Men ST185CS har väl större avgashus, WTA IC, större LMM osv. Den borde man väl kunna hamna runt 300hk med?Larco skrev:Vilken generation? De har ganska olika grundförutsättningar.
Men räkna till att börja med:
3" avgas inkl. downpipe
Kalluftintag med rakt insugsrör till turbon
Effektiv laddluftkylning
Supraturbo
Gärna en walbro 255 lph bränslepump och 6-8mm (inv.) bränsleledning för att vara säker på att soppan kommer fram.
Då klarar du nånstans runt 280hk. Med en bränsletrycks regulator och lite justeringar kanske du kan nå 320hk. Det gäller ST165.
ST185 har twinentry avgashus på turbon som börjar strypa rätt ordentligt över nånstans 260hk. Det går att råda bot på genom att ta av avgashuset och vässa mittdelaren vid turbinen (inte att misstas för mittdelaren i inloppet) men det är inte helt lätt att komma åt! Och det är lätt att ta lite för mycket och förstöra huset... Turbobyte till gen3 turbo (st205) är att rekomendera. Den tar stopp vid ca 350 hk istället.
När det gäller st205 så klarar du dig utan turbobyte och bränslegrejerna för att nå ungefär samma nivå som st165. Sen med finlir och kunskap ska det gå att klämma ur ca 350hk ut st205an men de flesta brukar inte nå riktigt dit med originalmotorn.
Samtliga 3S-GTE motorerna (om de är i skick) är goda för runt 350 hk oöppnade om man vet vad man gör men det är mycket runt om som måste bytas. Framför allt är det spikningar som tar död på de flesta motorerna. Kolvarna brukar även spricka i ringlanden runt dessa effekter, vilket jag gissar beror på materialutmattning efter många och hårda mil. En flong ny 3S-GTE motor står pall för runt 400hk om man vet vad man gör. Rekomenderat? Nej.
I alla fallen är en bredbandslambda och knacklyssning är ett måste om du ska tänja på gränserna annars skickar du kolvarna till kolvhimlen i flytande form, det är ju fler än 1 som gjort det
Boats n hoes
-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
- Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Holmsund
- Land (Country): Sweden
- Ort: Holmsund
Re: Trimmning av Celica GT4
Dagens citat! Klockrent!Jonex skrev: Sen att det alltid i slutändan blir dyrare än man tänkt sig.. så är det med kärringar också !
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
- Bilmodell: Toyota Carina ST171
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Trimmning av Celica GT4
Tack igen för alla svar, mycket tacksam
Är väl tyvärr fortfarande nån dag kvar tills det blir en celica. Men tänkte att man kan ju kolla och försöka lära sig lite mer om dom. Även att jag lär måsta anställa nån som får undervisa mig när det gäller turbo och grejjer, men det löser sig.
Ajja, ska försöka läsa trådar och lära mig
Tack och bock

Är väl tyvärr fortfarande nån dag kvar tills det blir en celica. Men tänkte att man kan ju kolla och försöka lära sig lite mer om dom. Även att jag lär måsta anställa nån som får undervisa mig när det gäller turbo och grejjer, men det löser sig.
Ajja, ska försöka läsa trådar och lära mig

Tack och bock