Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn.
Har hittat en st 165 motor, som jag vill montera i min st 185.
Vad blir jag tvungen att göra för förändringar?
Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn
- scape_2_paradise
- Inlägg: 174
- Blev medlem: tor 27 aug 2009, 22:28:16
- Bilmodell: Celica GT4, RWD Starlet
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: 33033
- Land (Country): Hillerstorp
- OrgNr: 8905267434
- Kontaktperson: carl-erik
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:59:31
- Bilmodell: Celica, ST185
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Gävle
- Land (Country): Sweden
Re: Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn
Det är väl "bolt on" i allt utom intercoolern. (vattenkyld på 165)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn
är deyt inte en del olika elektronik på dom ? ..Inte som ST205 som har helt annat sprut, men det krävs nog en del meck ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn
Du behöver inte modda så himla mycket för att få i den i din st185, dock så är toppen inte i närheten av bra ens. Men du har t-vis, du har samma spridarestorlek, dock är st165 toppmatade ( st185 sidomatade ) men har du med spridarna så är det ok. Insuget är nästan samma.
Misstänker att du kör med st185 grenrör - turbo - downpipe samt katt för då är det lugnt. Samma motor fästen, blocket går rakt på växellådan så det är bolt on rent mekaniskt.
Sen så har du fördelen med luftmängdsmätaren ( komme inte på nu vad den heter vain nått - skit samma ) du kan köra med org st185 ECU samt givare o hela paketet. Det som kommer skilja sig är att du kanske inte kan få ut full effekt pga av toppen som inte håller samma flödeskapacitet som st185 toppen, tänker mest på gashastighet o inte det totala flödet.
Har kört med en st165 block 9.2:1 i komp, med st185 kammar med org inställnigar, st182 topp, t-vis o adapterplatta mellan för att få upp flödeshastiheten samt kunna köra med org st185 insug. Detta gick igenom besiktningen med en st185 ecu o elektronik.
Så jag tror inte det är nått problem på den fronten, frågan är bara hur effektiv en st165 topp är om du är ute efter mycket effekt.
Som jag har fattat det så har du kvar all st185 elektronik va? Flytta över den till motorn o kör.
mvh
Anders
Misstänker att du kör med st185 grenrör - turbo - downpipe samt katt för då är det lugnt. Samma motor fästen, blocket går rakt på växellådan så det är bolt on rent mekaniskt.
Sen så har du fördelen med luftmängdsmätaren ( komme inte på nu vad den heter vain nått - skit samma ) du kan köra med org st185 ECU samt givare o hela paketet. Det som kommer skilja sig är att du kanske inte kan få ut full effekt pga av toppen som inte håller samma flödeskapacitet som st185 toppen, tänker mest på gashastighet o inte det totala flödet.
Har kört med en st165 block 9.2:1 i komp, med st185 kammar med org inställnigar, st182 topp, t-vis o adapterplatta mellan för att få upp flödeshastiheten samt kunna köra med org st185 insug. Detta gick igenom besiktningen med en st185 ecu o elektronik.
Så jag tror inte det är nått problem på den fronten, frågan är bara hur effektiv en st165 topp är om du är ute efter mycket effekt.
Som jag har fattat det så har du kvar all st185 elektronik va? Flytta över den till motorn o kör.
mvh
Anders
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Vad skiljer sig på st165 och st185 motorn
Enklast är om 165motorn är komplett med grenrör och turbo. Om du ska använda 185grenrör och turbo så kommer turbinhuset ta i värmeväxlaren som sitter på blocket. Det går att montera 185värmeväxlare som sitter vid oljefiltret om man bygger om filterhållaren lite. Jag har även en liggande som är modifierad.
Toppen har precis lika kanaler på gen1 som gen2. Det som skiljer är kammarna. Gen1 har mindre lyftare, 28mm mot gen2 31mm. Därför är det mycket snällare profiler med mindre lyft på kammarna. Det går inte att köra gen2 kammar i en gen1 topp.
Annars kan du använda din original kabelstam, det kan skilja på kontaktstycket på nån givare men då passar givaren från din gamla motor.
Toppen har precis lika kanaler på gen1 som gen2. Det som skiljer är kammarna. Gen1 har mindre lyftare, 28mm mot gen2 31mm. Därför är det mycket snällare profiler med mindre lyft på kammarna. Det går inte att köra gen2 kammar i en gen1 topp.
Annars kan du använda din original kabelstam, det kan skilja på kontaktstycket på nån givare men då passar givaren från din gamla motor.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374