Sida 1 av 2

K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: mån 14 jun 2010, 20:37:45
av Skynerd
Hej!

Finns det någon här som behärskar startspärrar? Jag har tappat dosan och behöver använda bilen.
Troligtvis original startspärr. Händer ingenting med motorn utan dosan.

Toyota Celica GT ST202 -94 tyskimport.

(Jag vet att chanserna är små men chansar ändå!)

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tis 15 jun 2010, 15:04:34
av Joey
om det är inbyggt i originalsystemet kan det nog vara lite knepigt, är det monterat efteråt kan man ju luska fram vilka signaler som går genom startspärren och koppla runt den om du har nått bra elschema

Jag fick koppla runt larmet som satt i Mr2an för det funkade lite när det själv ville innan vilket va lagom kul ;)

om det är original startspärr skulle nog jag höra med Toyota först och främst om de kan fixa fram en ny dosa och vad det skulle kosta
annars kan du ju åka till nån firma som installerar billarm och höra efter

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tis 15 jun 2010, 16:02:37
av Skynerd
Det är inte inbyggt original enligt mannen på Toyota.
Han menade att allt var kopplat i rattstammen. Alltså tändningen.

Toyota tar ungefär 1000:- för detta.
Någon som kan lägga sig under?

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tis 15 jun 2010, 16:28:04
av Dale
Oftast är det väll ett par kablar som går genom boxen för att förhindra brott. De e väll typ styrsignal till startmotorn och soppapumpen. De e väll "bara" å bygla dessa så ;-)

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tis 15 jun 2010, 18:01:54
av Skynerd
Dale skrev:Oftast är det väll ett par kablar som går genom boxen för att förhindra brott. De e väll typ styrsignal till startmotorn och soppapumpen. De e väll "bara" å bygla dessa så ;-)
Enligt Toyotagubben var det bara tändningen som påverkades.

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tis 15 jun 2010, 20:48:31
av Dale
Skynerd skrev:
Dale skrev:Oftast är det väll ett par kablar som går genom boxen för att förhindra brott. De e väll typ styrsignal till startmotorn och soppapumpen. De e väll "bara" å bygla dessa så ;-)
Enligt Toyotagubben var det bara tändningen som påverkades.
Låter ju som antingen ett väldans gammalt larm eller nått. Det betyder ju att soppapumpen och startmotorn kommer att gå och sura ner motorn när man vrider om nyckeln. Efter ha kollat lite i mina gamla installationspärmar så fanns det 1, 2 och 3-kretsar som man kunde bryta beroende på vilken variant man skulle installera. Tändningen skulle bara brytas på 3-krets systemet just av denna anledning. Sura ner motorn å i fylla katten med soppa svårt å tro de skall vara så men jag kan ju ha fel.

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: ons 16 jun 2010, 18:39:33
av Skynerd
Dale skrev:
Skynerd skrev:
Dale skrev:Oftast är det väll ett par kablar som går genom boxen för att förhindra brott. De e väll typ styrsignal till startmotorn och soppapumpen. De e väll "bara" å bygla dessa så ;-)
Enligt Toyotagubben var det bara tändningen som påverkades.
Låter ju som antingen ett väldans gammalt larm eller nått. Det betyder ju att soppapumpen och startmotorn kommer att gå och sura ner motorn när man vrider om nyckeln. Efter ha kollat lite i mina gamla installationspärmar så fanns det 1, 2 och 3-kretsar som man kunde bryta beroende på vilken variant man skulle installera. Tändningen skulle bara brytas på 3-krets systemet just av denna anledning. Sura ner motorn å i fylla katten med soppa svårt å tro de skall vara så men jag kan ju ha fel.
Att det är gammalt råder inga tvivel på. Med tändningen menar jag tändlåset.

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: ons 16 jun 2010, 20:21:40
av Dale
Skynerd skrev:
Dale skrev:
Skynerd skrev:Enligt Toyotagubben var det bara tändningen som påverkades.
Låter ju som antingen ett väldans gammalt larm eller nått. Det betyder ju att soppapumpen och startmotorn kommer att gå och sura ner motorn när man vrider om nyckeln. Efter ha kollat lite i mina gamla installationspärmar så fanns det 1, 2 och 3-kretsar som man kunde bryta beroende på vilken variant man skulle installera. Tändningen skulle bara brytas på 3-krets systemet just av denna anledning. Sura ner motorn å i fylla katten med soppa svårt å tro de skall vara så men jag kan ju ha fel.
Att det är gammalt råder inga tvivel på. Med tändningen menar jag tändlåset.
Kan ju vara tråden som går bort till startmotorn men iaf så byglar man tillbaks den så lär ju det funka som de ska utan larm.

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: ons 16 jun 2010, 20:57:25
av Swecap
Men åk och hjälp honom, lite långt för mig. :)
eller henne, vad vet jag :?

Re: K: (JOBB) Celica ST202 Startspärrsbortkoppling!

Postat: tor 17 jun 2010, 19:29:44
av Skynerd
Swecap skrev:Men åk och hjälp honom, lite långt för mig. :)
eller henne, vad vet jag :?
må - fre = Honom
lö = Henne
sö = Honom