Värmeproblem på Celica -91

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
absorbater
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 14:32:58
Bilmodell: Celica ST182
Årsmodell: 91
PostOrt: 12137
Land (Country): Swe

Värmeproblem på Celica -91

Inlägg av absorbater »

Här om dagen när jag var på väg hem märkte jag att värmemätaren för motorn gick upp i max helt plötsligt. Samtidigt slutade det kommar varmluft i kupén oavsett vad reglaget står på.
Jag kikade under huven och såg att det var lite fuktigt i nedre delen av kylaren.

Idag testade jag att fylla på vatten i kylartanken så den var på max och sedan ny olja så att den också var å max. Dock hände samma sak när jag körde nu igen. Mätaren går upp på max efter 5 min körande. Det kommer ingen varmluft i kupen och till slut började motrolampan lysa och då stannade jag.. Kylarvattnet var fortfaradne på max men det var lite olja som hade runnit på framsidan av motorn..
Den lilla fläkten fram vid kylaren snurrade men inte den stora (ACn i bilen är trasig. Är det den stora fläkten kanske)

Jag är inte jättehemma på bilar men jag hoppas att någon kanske har en ide om vad det kan vara?

Mvh Calle
Användarens profilbild
Roger
Pay User
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 17:53:38
Bilmodell: MR2 och Corolla 4wd
Årsmodell: 93
PostOrt: Johanneshov
Land (Country): Sverige
Ort: sthlm

Re: Värmeproblem på Celica -91

Inlägg av Roger »

Jag skulle misstänka vattenpumpen. Helt klart är ju att cirkulationen är satt ur spel, annars skulle du ha värme i kupen även när motorn går varm.
absorbater
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 jun 2010, 14:32:58
Bilmodell: Celica ST182
Årsmodell: 91
PostOrt: 12137
Land (Country): Swe

Re: Värmeproblem på Celica -91

Inlägg av absorbater »

Jag har precis undersökt saken lite närmre. Det visade sig att det inte var något kylarvatten i kylaren fram, eller i slangarna. Så jag fyllde på vatten i kylaren och startade bilen. Efter det blev det ett ljusbrunt lödder där jag fyllde på. Vad är det för något? Jag läste att det ska finnas ett lock att öppna någonstans för att få ut luft, någon som vet var jag hittar det? /calle
Skriv svar