Hej!
Har ett problem med att bilen hackar, började hacka efter att den hade stått still några dagar - både tomgång o när jag kör.
Hackar mycket mindre när bilen är varm - efter ca 20 min`s körning. Låter som den går på 3 cylindrar i början när den e kall.
Detta började för nån månad sedan - har sedan dess kört ca 200 mil
Den ryker inte - ser inget skumt i oljan, dock har jag haft problem med kylaren - många "kylflänsar" e borta på den, dock har temp mätaren aldrig
varit inne på det röda. Expansionskärlet är fullt av vatten o sugs inte in till kylaren igen, har fått fylla på vatten genom kylarlocket - hade ett kasst kylarlock - packningen hade gått sönder av nån anledning.
Tändstiften ser ok ut, lite vita men det har dom alltid varit (bytar bl a stift inför varje besiktning)
För att verifiera att det e topplockspackningen som har gått så måste jag skaffa en kompmätare o ta komp på varje cylinder, eller finns det nåt annat sätt?
/carina 2 1991 3sfe motor
/tack
Carina II - topplockspackningen?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Carina II - topplockspackningen?
Hej o välkommen.Agrik skrev:Hej!
/tack
Jag hade nog lugnat mig lite med att misstänka topplockspackningen innan det är bekräftat att vattenpumpen är tät, att T-kablarna och fördelaren är ok.
Vattenpump som läcker vid körning men inget vid avstängd motor "är vanligt", och att motorn går på 3 burkar när den är kall känns lite som att tändgrejerna behöver ses över.
Sen finns det en liten manick som testar kylarvattnet, då ser man om topplockspackningen är trasig.
Snabbare och lättare, fikabröd och ett glatt humör kan ge dig det testet på en verkstad

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Carina II - topplockspackningen?
argh, skrev ett svar men tryckte fel o allt försvannPierreW skrev:Hej o välkommen.Agrik skrev:Hej!
/tack
Jag hade nog lugnat mig lite med att misstänka topplockspackningen innan det är bekräftat att vattenpumpen är tät, att T-kablarna och fördelaren är ok.
Vattenpump som läcker vid körning men inget vid avstängd motor "är vanligt", och att motorn går på 3 burkar när den är kall känns lite som att tändgrejerna behöver ses över.
Sen finns det en liten manick som testar kylarvattnet, då ser man om topplockspackningen är trasig.
Snabbare och lättare, fikabröd och ett glatt humör kan ge dig det testet på en verkstad
/tack för dit svar - ska se om jag kan få tag på billiga kablar till camry/carina från skroten i felsökningssyfte
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Carina II - topplockspackningen?
Visst kan kablarna vara dåliga,men jag tror mer på överslag i tändspolen i fördelaren,det är ett standardfel på 3S-FE.
Hur mycket vatten försvinner det då?
Hur mycket vatten försvinner det då?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Re: Carina II - topplockspackningen?
Skrev mitt första inlägg lite snabbt, förklarade lite dåligt - hade bråttom.
(o jag e stressad nu också)
För att ta det från början:
För 3-4 år sedan hade jag en kass kylare - tempmätaren gick in på det röda om jag inte satt på full värme i bilen (detta var på sommaren) - vattnet fräste ut via expansionskärlet, men motorn gick rent i övrigt.
Köpte en "ny" kylare på skroten.
4-5k mil senare:
Nu på sensommaren/hösten, märkte jag att tempmätaren gick lite över det normala, men fortsatte inte in på det röda ens om jag sket i att sätta på värmen. Hoppades att kylaren skulle hålla nu när det blev lite kallare, dessutom ska bilen skrotas efter besiktningen i april/maj 2011(dock helst inte innan). Iallafall så konstaterade jag att expansionskärlet var överfyllt och fick fylla på vatten direkt i kylaren. Här hackar/rycker den inte alls.
Kör ett antal mil (100-200?) utan några strul alls pga kallare väder
Kör hem från jobbet, låter bilen stå några dagar, när jag sen ska till jobbet igen så märker jag att den hackar/rycker väldigt mycket speciellt när den e kall o det låter som att den går på 3 cylindrar - iallafall i början. Blir mycket bättre när den e varm, dock kan den rycka till på motorvägen lite då o då. Nu upptäcker jag att packningen i kylarlocket har gått sönder - dock utan att tempmätaren har rört sig i bilen. Byter ut locket o fyller på vatten, dock hjälper inte detta för motorgången, jag har konstaterat att det finns luft i kylsystemet - men för att få bort det måste jag lyfta upp bilen o komma åt ventilen bakom motorn - bilen är 2 mil från malmö o sen 2 mil till en "gör det själv hall", lite osäker på om bilen klarar 2 mil. Då den dog när jag körde den sist - startade efter några min igen. Dessutom så tycker jag att lufta systemet utan att skaffa ny kylare är jag inte sugen på o skaffa ny kylare/lufta systemet OM topplockspackningen gått är meningslöst.
Men kan bilen hacka pga luft i slangarna så kan det ju vara värt ett försök.
Tändkablarna är nog rätt så gamla - har för mig att jag köpte dom för flera år sedan på Biltema - lade dom i förrådet o glömde sen bort att jag hade köpt dom - när jag bytte kablar så gick jag o köpte Mekonomens, ovetandes om dom i förrådet. Bytade kablar vartannat år innan, dessa Biltema kablar har jag nog använt i 4-5 år nu.
(o jag e stressad nu också)
För att ta det från början:
För 3-4 år sedan hade jag en kass kylare - tempmätaren gick in på det röda om jag inte satt på full värme i bilen (detta var på sommaren) - vattnet fräste ut via expansionskärlet, men motorn gick rent i övrigt.
Köpte en "ny" kylare på skroten.
4-5k mil senare:
Nu på sensommaren/hösten, märkte jag att tempmätaren gick lite över det normala, men fortsatte inte in på det röda ens om jag sket i att sätta på värmen. Hoppades att kylaren skulle hålla nu när det blev lite kallare, dessutom ska bilen skrotas efter besiktningen i april/maj 2011(dock helst inte innan). Iallafall så konstaterade jag att expansionskärlet var överfyllt och fick fylla på vatten direkt i kylaren. Här hackar/rycker den inte alls.
Kör ett antal mil (100-200?) utan några strul alls pga kallare väder
Kör hem från jobbet, låter bilen stå några dagar, när jag sen ska till jobbet igen så märker jag att den hackar/rycker väldigt mycket speciellt när den e kall o det låter som att den går på 3 cylindrar - iallafall i början. Blir mycket bättre när den e varm, dock kan den rycka till på motorvägen lite då o då. Nu upptäcker jag att packningen i kylarlocket har gått sönder - dock utan att tempmätaren har rört sig i bilen. Byter ut locket o fyller på vatten, dock hjälper inte detta för motorgången, jag har konstaterat att det finns luft i kylsystemet - men för att få bort det måste jag lyfta upp bilen o komma åt ventilen bakom motorn - bilen är 2 mil från malmö o sen 2 mil till en "gör det själv hall", lite osäker på om bilen klarar 2 mil. Då den dog när jag körde den sist - startade efter några min igen. Dessutom så tycker jag att lufta systemet utan att skaffa ny kylare är jag inte sugen på o skaffa ny kylare/lufta systemet OM topplockspackningen gått är meningslöst.
Men kan bilen hacka pga luft i slangarna så kan det ju vara värt ett försök.
Tändkablarna är nog rätt så gamla - har för mig att jag köpte dom för flera år sedan på Biltema - lade dom i förrådet o glömde sen bort att jag hade köpt dom - när jag bytte kablar så gick jag o köpte Mekonomens, ovetandes om dom i förrådet. Bytade kablar vartannat år innan, dessa Biltema kablar har jag nog använt i 4-5 år nu.
Re: Carina II - topplockspackningen?
Löste du problemet?
Isf. vad var det?
//K
Isf. vad var det?
//K