Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Toyota Corolla 1,3i -99 motor 4E-FE
Laddlampan och motorlampan lyser på bilen. Den har laddat ur under körning och fick då bogseras hem. Vad kan vara felet?
Batteriet är laddat.
Laddlampan och motorlampan lyser på bilen. Den har laddat ur under körning och fick då bogseras hem. Vad kan vara felet?
Batteriet är laddat.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Laddlampa och motorlampa lyser på Toyota Corolla 1,3i -99
Detta har inte jag upplevt som ett vanligt fel, så det går inte att säga direkt att kolla de o de, tyvärr.vereri skrev:Toyota Corolla 1,3i -99 motor 4E-FE
Batteriet är laddat.
Så jag tycker du skall låta någon kunnig på området ta en titt och "felsöka".
En sån här grej är fruktansvärt svår att laga över nätet eller hur man ska förklara.
De kan vara allt från att generator remmen slirar eller gått av till en lödning i generatorn.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
PierreW -Tackar för snabbt svar.
Jo, jag har bytt drivremmarna på bilen eftersom de var gamla och slitna och slirade. Sedan laddade jag batteriet fullt under natten och har lagt av minuspolen (någon har sagt att man kan göra så för att "nollställa" och få nya mätningar.) Inget hjälpte så jag får ta ditt råd om att anlita någon som kan göra mätningar.
Jo, jag har bytt drivremmarna på bilen eftersom de var gamla och slitna och slirade. Sedan laddade jag batteriet fullt under natten och har lagt av minuspolen (någon har sagt att man kan göra så för att "nollställa" och få nya mätningar.) Inget hjälpte så jag får ta ditt råd om att anlita någon som kan göra mätningar.

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Det troligaste är väl ändå att kolen i generatorn är slut?
-
- Bilmodell: Celica st182
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Bålsta
När bilen väl är igång, om du har en multimeter/voltmeter så mät spänningen över batteriet. Helt enkelt, sätt den svarta sladden från multimetern/voltmetern på minuspolen på batteriet och den röda på pluspolen. Där ska vara ca 14-14,7v. Är det inte det så är det felsökning av laddningen (generator, laddningsregulator, reläer m.m.)
//Caniz
//Caniz
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Kontaktperson: Håkan
Lyser laddningslampan så laddar inte generatorn= byt generator. Eller byt kol om dom visar sig vara slitna.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Pipedreams skrev:Lyser laddningslampan så laddar inte generatorn= byt generator. Eller byt kol om dom visar sig vara slitna.
Det är precis av denna anledningen jag skrev som jag gjorde i första inlägget.
Folk förhastar sig alltid med att byta grejer direkt. Ingenting är uppenbart, och killen verkar sakna skillsen som krävs för att göra jobbet.
Stackarn kanske springer o köper en generator och byter denna för att det sen skall visa sig vara ett kabelbrott, eller en ärgad kontakt.
FELSÖKNING i första hand

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Håller med till 110%. En generator (även en begagnad/renoverad) är inte en billig historia. Särskillt inte om man jämför med en ny kabelsko eller någonting för att reparera en defekt kabel eller kontakt. PierreW > Tänk om det vore så enkelt för oss mekaniker att bara byta saker på känn och hoppas på det bästa.PierreW skrev:Pipedreams skrev:Lyser laddningslampan så laddar inte generatorn= byt generator. Eller byt kol om dom visar sig vara slitna.
Det är precis av denna anledningen jag skrev som jag gjorde i första inlägget.
Folk förhastar sig alltid med att byta grejer direkt. Ingenting är uppenbart, och killen verkar sakna skillsen som krävs för att göra jobbet.
Stackarn kanske springer o köper en generator och byter denna för att det sen skall visa sig vara ett kabelbrott, eller en ärgad kontakt.
FELSÖKNING i första hand

//Caniz
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Kontaktperson: Håkan
Om laddningslampan lyser så är det inget kabelbrott. Då har den jord via generatorn och på det viset strömsätter den lindningen vilket är en förutsättning för att generatorn ska kunna börja ladda. När den sedan laddar skickas plus till laddlampan som då slocknar. Så felet ligger i generatorn. Enda andra möjligheten är att just den kabeln skulle vara avskavd och ligga mot jord vilket är rätt långsökt.
Lexus IS300. Brukis
-
Så om man plockar bort generatorn helt från bilen så lyser inte laddlampan?? Tycker det verkar mer logiskt att laddlampan lyser om det är för låg spänning över batteriet.Pipedreams skrev:Om laddningslampan lyser så är det inget kabelbrott. Då har den jord via generatorn och på det viset strömsätter den lindningen vilket är en förutsättning för att generatorn ska kunna börja ladda. När den sedan laddar skickas plus till laddlampan som då slocknar. Så felet ligger i generatorn. Enda andra möjligheten är att just den kabeln skulle vara avskavd och ligga mot jord vilket är rätt långsökt.
//Caniz