Hej,
Jag hoppas jag kan få hjälp av någon här.
Jag har en 5d Toyota Avensis 1.8 -02. Bilen har gått c:a 10 000 mil.
I bland under körning så tvärdör motorn. Instrument belysning och allt annat elektriskt verkar dock forfarande fungera. Det är inga som helst problem att starta om motorn igen och forsätta färden. Motorlampan tänds ej.
Detta har pågått i ett par år. Det händer väldigt sällan och verkar vara helt slumpvis. I sällsynta fall kan det hända 2-3 gånger på en dag men oftast går det veckor, ibland månader, mellan att detta inträffar.
När jag hade bilen inne för service för ett par år sedan så berättade jag om detta problem men de kunde ej finna något fel. Inga felmeddelanden fanns.
Varje gång detta har skett har försökt tänka om det är några specialla omständigheter som råder men det händer vinter som sommar, regn som snö, kallt eller varmt spelar ingen roll. Full tank, halv tank eller nästan tom.
I övrigt fungerar bilen perfekt.
Det enda andra problemet är att centrallåset krånglar. Fjärren fungerar icke, det fungerar ibland när jag låser / låser upp med nyckel. Fungerar alltid när jag använder knappen inifrån. Detta problem kan ha börjat omkring samma tid som problemet med att motorn dör.
Låter lite långsökt att det skulle ha med varandra att göra men jag har blivit förvånad för mindre.
Finns det någon här som kan ha en idé vad detta beror på?
-Stefan
Motorn tvärdör på Avensis -02
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Re: Motorn tvärdör på Avensis -02
Startspärren var det förtsa jag tänkte på när du berättar om fjärren.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Kan det, om du tänker efter, ha nåt samband med vilken nyckel du använder? Som ovan tycker jag att det låter som startspärren, antingen om den från sin sida tappar kontakten, eller om den tappar kontakten för att det är nåt fel på chipet i nyckeln som används. Tappat nån nyckel i vattnet nån gång?
Vad gäller att använda fjärren så har jag provat med olika nycklar.
Kan ej säga säkert om jag använt samma nyckel hela tiden för att starta bilen.
Jag kan inte påminna mig om att ha tappat nyckeln i vattnet men bilen var ett par år gammal när jag köpte den så möjligheten finns att tidigare ägare gjort det.
Finns det något sätt att kontrollera om det är startspärren?
Jag ska även försöka få tag i någon som kan fixa centrallåset så då kanske det löser sig själv?
Kan ej säga säkert om jag använt samma nyckel hela tiden för att starta bilen.
Jag kan inte påminna mig om att ha tappat nyckeln i vattnet men bilen var ett par år gammal när jag köpte den så möjligheten finns att tidigare ägare gjort det.
Finns det något sätt att kontrollera om det är startspärren?
Jag ska även försöka få tag i någon som kan fixa centrallåset så då kanske det löser sig själv?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Jag skulle satsat på att få T-låset kollat.
Dock brukar symptomet vid dåligt sådant vara att startläget inte fungerar när man vrider nyckeln.
Men skulle dock inte bli förvånad om du har ett litet litet glapp i El-delen på T-låset.
Att byta El-delen i T-lås på Corolla och Avensis 97-02 är mer eller mindre standard.
C-låset och Immobilizern är 2 skilda system.
Man kan programmera in en ny nyckel som går att starta motorn med utan att den kan låsa upp bilen.
Att programmera in C-låset är en annan procedur som inte har med Immobilizern att göra.
Så en omprogrammering av startspärren skulle nog inte skada heller.
Detta med sliten El-del på T-låset har varit uppe på forumet förut, men som ej förste medlem att säga detta så suger sökfunken på forumet, så jag hittar de inte.
Dock brukar symptomet vid dåligt sådant vara att startläget inte fungerar när man vrider nyckeln.
Men skulle dock inte bli förvånad om du har ett litet litet glapp i El-delen på T-låset.
Att byta El-delen i T-lås på Corolla och Avensis 97-02 är mer eller mindre standard.
C-låset och Immobilizern är 2 skilda system.
Man kan programmera in en ny nyckel som går att starta motorn med utan att den kan låsa upp bilen.
Att programmera in C-låset är en annan procedur som inte har med Immobilizern att göra.
Så en omprogrammering av startspärren skulle nog inte skada heller.
Detta med sliten El-del på T-låset har varit uppe på forumet förut, men som ej förste medlem att säga detta så suger sökfunken på forumet, så jag hittar de inte.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?