hej. jag har en corolla gt-i -88. problemet är att den har hög tomgång. vid kall motor är varvtalet 2600 varv och när den blir varm ligger den på 1300. och då är tomgångsskruven ställd i botten och tändningen tillbakaställd. tidigare låg tomgången vid kall motor på ca 3000 varv och vid varm motor 1700.. vad är problemet? sensor?
Mvh Kristoffer
hög tomgång
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: hög tomgång
Plocka loss och gör ren tomgångsmotorn är mitt förslag. Vad menar du med tändningen tillbakaställd? Stod den fel? Tändingens inställning ska inte påverka tomgångsvarvtalet nämnvärt.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Tycker de låter som tjuvluft jag 

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: corolla GT-i 16
- Årsmodell: 88
- PostOrt: mariehamn
- Land (Country): finland
det var två stora sprickor på insugsröret. men dom tätade jag ordentligt. kanske sku ta å se över det igen. tack för svar!