Hej alla! Köpte en lågmilad Corolla igår. Jättefräsch. Dock väldigt högt däckljud. Körning på grus: Sprut i hjulhusen. Måste vara lite konstiga däck! Tips?
Tips om isolering av bilen med ljuddämpningsmattor? Var lägger man dom bäst?
Hur mycket kan jag få ner ljudnivån?
-Tänker linoljespruta bilen i sommar precis som jag gjorde med den förra. Blir jättebra. Köp linoljan på Biltema! Behövs bara en kompressor och oljedusch.
Hej å välkommen. Rent spontant så kanske du kan skifta fram och bakhjulen å se om det fortfarande är lika. Eller slänga på vinterhjulen om du har några. Detta bara för att se om det försvinner. Skulle ju även vara behov av hjulinställning bak (oftast gör man isf en inställning på alla fyra hjulen).
Ljuddämparmattor. De bästa är väll det som billjudbyggarna använder sig av. Blymattor. Ju tjockare och tyngre desto tystare. Finns ju "vanliga" isolermattor med som är lättare men dom dämpar mindre. Vet en del ljudbyggare kombinerar. Bly närmast och sen isolermattor mellan plåt och orginalinredning.
Tack.
Jo en del åtgärder behöver nog göras. Pratade med en som visste att Michelindäck bullrar som 17. Det sitter Michelin "Radial" på nu och man ska ju inte behöva köra med hörselskydd..
Jag bytte till sprillans nya Hancook. Bilen tystnade totalt och allt hjulbrus försvann!
Underbart. Lina Däck hade helt rätt i sin bedömning. -Suck, vad skönt.
Har noterat att det kan skilja rätt mycket i buller mellan olika däck också.
Japp kul med "enkla" lösningar.
Vad som även kan orsaka onödigt mycket vägljud är om man skiftat höger och vänster,
då motarbetar däckmönstret sig själv så att säga när de plötsligt går åt andra hållet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Balten skrev:Jag bytte till sprillans nya Hancook. Bilen tystnade totalt och allt hjulbrus försvann!
Jag har samma problem med min Auris (Dunlop), tror ni att jag skulle byta till Hankook också ?
Balten skrev:Jag bytte till sprillans nya Hancook. Bilen tystnade totalt och allt hjulbrus försvann!
Jag har samma problem med min Auris (Dunlop), tror ni att jag skulle byta till Hankook också ?
Nedanstående inlägg har jag hittat i ett engelskt Toyota forum. Precis det Dunlopdäck som han menar sitter fabriksmonterade på Auris-bilarna. Det var dåligt av Toyota.
baba_metca
Club Member
Group:
Registered Member
Toyota Model:
Toyota Avensis
Posted Today, 02:46 PM
It depends on the car, so one model can be noisier in one car and not so noisier in another. But if you are with the Dunlop SP Sport 01, they are noisy, ALOT. The winter Continental TS830 (205/55/R16 91H) are less noisy than the summer Dunlop SPORT 01's (205/55/R16 91V) (personal experiance on the Auris 2.0 d4d). Unfortunately I'm not sure what tyres would be less noisy, but if you take to acount that the winter Continental TS830 are quieter you could assume that the Continental PremiumContact(2) could by quieter too (PremiumContact, are a bit more expencive than the Sport 01 too).
0