Ryckig gång vid belastning. 1.6 16v -88
Postat: sön 15 maj 2011, 23:59:02
Jag har en corolla 1.6l 16v -88
När motorn belastas tungt och man kliver på gasen (ekonomilampan tänds) så går bilen mycket ryckigt.
När motorn inte belastas och man istället varvar ur den på växlarna så går den fint.
Bränsleförbrukningen är sinnssjukt låg, 0,55l/mil uppmätt nyligen. Körde 70mil och tankade 38l efteråt.
Om jag trycker full gas när bilen är under belastning så vibrerar hela bilen mycket märkligt. Typ som om den går på tre cylindrar.
Den ryker kraftigt vitt, och har gjort flera år. Drar inte märkvärdigt mycket kylarvatten (har inte märkt något) och drar en del olja.
Jag upplever att detta blir värre när motorn är varm, än när den är kall.
På vintern så bubblar det från motorn direkt vid start, som om det är luft i kylsystemet eller något. Den tar lång tid på sig att bli varm i kupén, och värmemätaren rör sig inte snabbt uppöver på vintern.
I expantionskärlet är det som regel lagomt med vatten.
Tändstiften är tämligen vita med en väl tilltagen krispig avlagring på två av dem.
Om det är tändningen, hur kommer det sig att den bara misständer vi belastning? Helt oberoende av varvtal, växel eller andra faktorer än belastning?
Kan det vara topplockspackningen? Och att när belastningen är för hög så trycker den ut avgaser i kylsystemet eller in i en annan cylinder?
Kan jag mäta om det är topplockspackningen med en komptestare? Förutsatt att detta endast sker under belastning så kanske det inte syns när det inte finns någon belastning?
I vintras trycktes olja genom ventilkåpspackningen in i röret för tändstiften, som fyldes med olja på en cylinder. Kan föroreningen av oljan förstört tändkabel eller liknande?
Kanske någon har goda råd på detta?
//K
När motorn belastas tungt och man kliver på gasen (ekonomilampan tänds) så går bilen mycket ryckigt.
När motorn inte belastas och man istället varvar ur den på växlarna så går den fint.
Bränsleförbrukningen är sinnssjukt låg, 0,55l/mil uppmätt nyligen. Körde 70mil och tankade 38l efteråt.
Om jag trycker full gas när bilen är under belastning så vibrerar hela bilen mycket märkligt. Typ som om den går på tre cylindrar.
Den ryker kraftigt vitt, och har gjort flera år. Drar inte märkvärdigt mycket kylarvatten (har inte märkt något) och drar en del olja.
Jag upplever att detta blir värre när motorn är varm, än när den är kall.
På vintern så bubblar det från motorn direkt vid start, som om det är luft i kylsystemet eller något. Den tar lång tid på sig att bli varm i kupén, och värmemätaren rör sig inte snabbt uppöver på vintern.
I expantionskärlet är det som regel lagomt med vatten.
Tändstiften är tämligen vita med en väl tilltagen krispig avlagring på två av dem.
Om det är tändningen, hur kommer det sig att den bara misständer vi belastning? Helt oberoende av varvtal, växel eller andra faktorer än belastning?
Kan det vara topplockspackningen? Och att när belastningen är för hög så trycker den ut avgaser i kylsystemet eller in i en annan cylinder?
Kan jag mäta om det är topplockspackningen med en komptestare? Förutsatt att detta endast sker under belastning så kanske det inte syns när det inte finns någon belastning?
I vintras trycktes olja genom ventilkåpspackningen in i röret för tändstiften, som fyldes med olja på en cylinder. Kan föroreningen av oljan förstört tändkabel eller liknande?
Kanske någon har goda råd på detta?
//K