Bredvid Bromsvätskan??
-
- Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 5dr
- Årsmodell: 2001
Bredvid Bromsvätskan??
Hej! Vad är det för behållare som sitter bredvid bromsvätskebehållaren på Toyota Corolla? En mycket mindre behållare än till bromsvätskan. Jag bifogar en bild med en röd pil till vad jag menar.
-
Re: Bredvid Bromsvätskan??
Jag lyckas inte få in någon bild men hoppas ni förstår vad jag menar.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Det är behållaren för bromsvätska till kopplingsmanövreringen.
Många bilar har gemensam behållare för broms och koppling, och en slang ner till kopplingens huvudcylinder istället.
Många bilar har gemensam behållare för broms och koppling, och en slang ner till kopplingens huvudcylinder istället.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Ok, tackar...igen. Mkt bra forum det här måste jag säga och snabba svar. Ska den vätskan bytas och byts den samtidigt som den vanliga bromsvätskan?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Det är inte tillnärmelsevis lika kritiskt som bromsvätskan, dels är det inte dödligt om kopplingen skulle sluta fungera (men du som alla andra måste vara medveten om att bromsarna är starkare än motorn, skulle det nån gång inte gå att koppla ur, om motorn skulle skena eller liknande problem som vissa påstår sig ha upplevt, bromsa! Bromsen är alltid starkare än motorn), och dels blir kopplingshydrauliken, dvs dom delar där bromsvätskan finns, aldrig så varma som bromsarna, så det är inte lika kritiskt att bromsvätskan till kopplingen blir gammal (vilket innebär att den har dragit åt sig vatten som kan bilda ångblåsor om det blir varmt).
Dock tror jag att det är normal underhållsprocedur att den byts samtidigt som bromsvätskan till bromsarna. Den åldras precis lika fort.
Dock tror jag att det är normal underhållsprocedur att den byts samtidigt som bromsvätskan till bromsarna. Den åldras precis lika fort.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Efterssom man ändå aldrig ska använda gammal bromsvätska utan bara ta från en förseglad burk brukar jag (eller brukade när jag hade meckmöjligheter) passa på att byta vätska på allt man kan hitta när man ändå gör det på nåt, typ om jag bytte i bilen passade jag på att byta även i motorcykeln, och kopplingen låter som en bra ide 
..Den man inte använder ska man ju egentligen kassera annars (själv brukar jag använda den till annat istället)

..Den man inte använder ska man ju egentligen kassera annars (själv brukar jag använda den till annat istället)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Vätskan till kopplingen byts i regel samtidigt som vätskan till bromssystemet.
En gammal smutsig vätska sliter snabbare ut huvud och slavcylinder pga ökad friktion i rörliga delar.
Vätskan till kopplingen blir snabbare dålig i och med att nivån i behållaren varierar mer.
Det blir mer och oftare luftväxling i behållaren, och bromsvätska är hygroskopisk, alltså den absorberar fukt.
En gammal smutsig vätska sliter snabbare ut huvud och slavcylinder pga ökad friktion i rörliga delar.
Vätskan till kopplingen blir snabbare dålig i och med att nivån i behållaren varierar mer.
Det blir mer och oftare luftväxling i behållaren, och bromsvätska är hygroskopisk, alltså den absorberar fukt.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?