På min Auris 2010 2,0 d sitter originalfälgar med 205 55 16". Kan jag ha 15" istället? Är det skillnad mellan olika fälgar? Vad ska jag ta hänsyn till?
MVH
Fälg 16-15
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Fälg 16-15
Förutsatt att 15" passar över bromsarna är det inget som hindrar. Det viktigaste är att man väljer en däckdimension som ligger i närheten rullomkretsmässigt. Finns kalkylatorer på webben för detta, gjorde en snabb googling här: http://www.google.se/search?q=d%C3%A4ckkalkylator
Försök ha samma inpressning på fälgarna, och fibbla inte allt för mycket med bredden på däcken, neråt kanske 20 mm smalare bör inte vara några problem, men gör man för stora avvikelser kan det bli problem med spårningskänslighet och vägegenskaper rent allmänt.
Försök ha samma inpressning på fälgarna, och fibbla inte allt för mycket med bredden på däcken, neråt kanske 20 mm smalare bör inte vara några problem, men gör man för stora avvikelser kan det bli problem med spårningskänslighet och vägegenskaper rent allmänt.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Personligen så vet jag att en Toyota fälg på 15tum passar, det gör de även på Avensis med 16tum som standard,
den säljs nämligen med 15tum som standard i vissa länder. Och otroligt vore det som Auris inte skulle göra de också.
Så leta efter Toyota fälgar på 15tum med bultmönster 114,3/5 så passar dem.
Och ET mått, eller inpressning som man brukar säga kan skilja sig beroende på fälgens bredd,
en 6tum bred fälg behöver inte ha samma ET som en 6,5tum bred fälg.
"Oftast" är en 15tummare inte bredare än 6 tum, medan en 16tummare oftast är 6,5tum eller bredare.
Här har du exempelvis en firma som säljer 15tum till Auris
http://www.dackgrossisten.se/r1814.aspx
Och här kan du se alla Toyotamodeller med 114,3/5. Bara välja bultmönster i fältet.
http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx
den säljs nämligen med 15tum som standard i vissa länder. Och otroligt vore det som Auris inte skulle göra de också.
Så leta efter Toyota fälgar på 15tum med bultmönster 114,3/5 så passar dem.
Och ET mått, eller inpressning som man brukar säga kan skilja sig beroende på fälgens bredd,
en 6tum bred fälg behöver inte ha samma ET som en 6,5tum bred fälg.
"Oftast" är en 15tummare inte bredare än 6 tum, medan en 16tummare oftast är 6,5tum eller bredare.

Här har du exempelvis en firma som säljer 15tum till Auris

http://www.dackgrossisten.se/r1814.aspx
Och här kan du se alla Toyotamodeller med 114,3/5. Bara välja bultmönster i fältet.
http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
Ja, det vore väl inte första gången jag har lärt mig fel iofs, men vad jag fick lära mig i skolan så är ET eller inpressning måttet från fälgens mitt till anliggningsytan. För att bilen då ska kunna anses ha samma spårvidd ska man ha samma ET även om man har en annan bredd på fälgen. Ändrar man inpressningen ändras flyttas alltså viktbelastningen, vilket åtminstone i teorin ska kunna orsaka ökad förslitning av hjullager och upphängning och framförallt dramatiskt ändrade köregenskaper.
Men som sagt, det är vad jag har lärt mig i skolan, det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är sant har jag märkt.
Men som sagt, det är vad jag har lärt mig i skolan, det behöver inte nödvändigtvis innebära att det är sant har jag märkt.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Vi säger att du ska byta från 15*5,5 till 19*8 och behåller samma ET, då breddar de kanske för mycket inåt som du förstår.cheetah1 skrev:Ja, det vore väl inte första gången jag har lärt mig fel iofs, men vad jag fick lära mig i skolan så är ET eller inpressning måttet från fälgens mitt till anliggningsytan. För att bilen då ska kunna anses ha samma spårvidd ska man ha samma ET även om man har en annan bredd på fälgen. Ändrar man inpressningen ändras flyttas alltså viktbelastningen, vilket åtminstone i teorin ska kunna orsaka ökad förslitning av hjullager och upphängning och framförallt dramatiskt ändrade köregenskaper.
De går ju såklart bara till en viss gräns till de tar i fjäderbenet exempelvis, då kan man ha en fälg med lägre ET mått som då breddar lite mer utåt.
Så vida jag inte är helt ute i skogen och cyklar.
Och 5mm hit eller dit har ingen större betydelse på en vanlig Svensson bil, har monterat massvis med olika fabrikat och dimensioner på Toyotas modeller.
Då är fickparkering med hjälp av trottoarkant mer skadligt för bilens uppträdande på vägen.

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Moderator
Självfallet har det ingen större betydelse om man ändrar ET 5 millimeter. Byter man till smalare fälg (vilket man antagligen ska om man ska byta till mindre diameter) så påverkar det ju inte alls av utrymmesskäl, och då är det nog fördelaktigt att försöka hålla ET på ungefär samma.
Byter man till en så mycket bredare fälg att man kanske ändrar ET från 35 till 0 kan man nog få mycket spännande köregenskaper, i synnerhet under accelleration och inbromsning, eftersom toe-vinklarna flexar mer. Är det en bil som mest ska stå och se fin ut på utställningar och köras på sin höjd några hundra mil per år är det kanske nåt som inte spelar nån större roll, men om man flyttar ut mittpunkten på däcket 35 millimeter på en bruksbil som går 2000+ mil per år är det nog inte alls gynnsamt för upphängning, hjullager osv, som då snedbelastas. Tror även det kan bli spännande om det är halt.
Är det en banbil är det nog riktigt obra, om man tittar på fordonen som används innom bilsporten tror jag man kommer finna att man alltid försöker välja ET på fälgarna så att mittpunkten på däcket hamnar så nära belastningscentrum på hjullagret som möjligt.
Byter man till en så mycket bredare fälg att man kanske ändrar ET från 35 till 0 kan man nog få mycket spännande köregenskaper, i synnerhet under accelleration och inbromsning, eftersom toe-vinklarna flexar mer. Är det en bil som mest ska stå och se fin ut på utställningar och köras på sin höjd några hundra mil per år är det kanske nåt som inte spelar nån större roll, men om man flyttar ut mittpunkten på däcket 35 millimeter på en bruksbil som går 2000+ mil per år är det nog inte alls gynnsamt för upphängning, hjullager osv, som då snedbelastas. Tror även det kan bli spännande om det är halt.
Är det en banbil är det nog riktigt obra, om man tittar på fordonen som används innom bilsporten tror jag man kommer finna att man alltid försöker välja ET på fälgarna så att mittpunkten på däcket hamnar så nära belastningscentrum på hjullagret som möjligt.