Har bytt bort en trasig cross 125:a mot en halvt havererad Celica 2.0 GTI. Ligger i startgroparna att totalrenovera motorn(inledningsvis). Söker tips för att undvika
typiska fallgropar på denna motor/bil vilken är ny för mig. Har pysslat en hel del
med bilar genom åren me inte av denna typ.
Tips någon?!?
Motor-renovering Celica 2.0 GTI
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre 01 maj 2009, 21:05:23
- Bilmodell: Celica 2.0 GTi
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Motor-renovering Celica 2.0 GTI
Här har du iaf en hel hög med moment som gäller Celica 86-89m finns även i FAQ-delen här.
- Ramlager: 2 moment. Drag först 30Nm och sen 59Nm
- Vevstakslager: 2 moment. Drag fört 33Nm och sen 67Nm.
- Svänghjul/Drivplatta: 88-93Nm
- Oljepump till cylinderblock: 9Nm
- Oljetrågsskruvar: 5Nm
- Avtappningsplugg för oljetråg: 25Nm
- Tryckplatta: 19Nm
- Vevaxelremskiva: 108Nm
- Kamaxeldrev: 59Nm
- Kamremskåpa: 19Nm
- Ventilkåpa: 2-3Nm
- Inloppsrör till cylinderlock: 19Nm
- Utloppsrör till cylinderlock: 52Nm
- Tändstift: 18Nm
- Lamdasond: 40Nm
- Framnav: 186Nm
- Baknav: 186 Nm
- ABS givare fram: 12Nm
- ABS givare bak: 19Nm
- Ramlager: 2 moment. Drag först 30Nm och sen 59Nm
- Vevstakslager: 2 moment. Drag fört 33Nm och sen 67Nm.
- Svänghjul/Drivplatta: 88-93Nm
- Oljepump till cylinderblock: 9Nm
- Oljetrågsskruvar: 5Nm
- Avtappningsplugg för oljetråg: 25Nm
- Tryckplatta: 19Nm
- Vevaxelremskiva: 108Nm
- Kamaxeldrev: 59Nm
- Kamremskåpa: 19Nm
- Ventilkåpa: 2-3Nm
- Inloppsrör till cylinderlock: 19Nm
- Utloppsrör till cylinderlock: 52Nm
- Tändstift: 18Nm
- Lamdasond: 40Nm
- Framnav: 186Nm
- Baknav: 186 Nm
- ABS givare fram: 12Nm
- ABS givare bak: 19Nm
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre 01 maj 2009, 21:05:23
- Bilmodell: Celica 2.0 GTi
- Årsmodell: 1990
- PostOrt: Tumba
- Land (Country): Sverige
Re: Motor-renovering Celica 2.0 GTI
Tacksam för ovanstående Nm

