Har en toyota avensis 1.8 som börjar ha gått några mil nu närmare bestämt 32000.....
För några månader sedan började man höra ett rasslande ljud i samband med att hastigheten ökade och nu låter det riktigt illa, framförallt när man kör över 80 km/timmen. Ljudet hörs bara när bilen driver, trycker man ner kopplingen försvinner det.
Svårt att höra exakt var det kommer ifrån men eftersom det försvinner när kopplingen trycks ner antar jag att det har att göra med antingen någon inre drivknut eller något lager i växellådan. Har sett på forumet här att det inte är helt ovanligt med lagerproblem i växellådan.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara och framförallt hur man kan ta reda på vad som verkligen orsakar felet ?? Känns inte så kul att behöva demontera drivknutar/växellåda för att sedan upptäcka att ljudet kvarstår
Tacksam för tips!
Avensis -98 missljud/vibrationer
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Avensis -98 missljud/vibrationer
Är det bara på 5:ans växel?
Nej, ljudet hörs oavsett växel, däremot ökar det när hastigheten ökar och speciellt tydligt blir det när man motorbromsar.
Eftersom det inte hörs med kopplingen nedtryckt så antar jag det inte är något problem med hjullager eller liknande.
Eftersom det inte hörs med kopplingen nedtryckt så antar jag det inte är något problem med hjullager eller liknande.
hade samma strul med min -99.. visade sig bara vara värmeskyddet på avgasröret som en bult hade släppt på,
vibrerade som satan när man gasade på, satta fast den när jag bytte däck o bilen e som "ny" igen
vibrerade som satan när man gasade på, satta fast den när jag bytte däck o bilen e som "ny" igen

-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Personligen hade jag nog gissat på urtrampningslager, men det var en rätt gammal tråd. Trådskaparen kanske redan har löst problemet?