Hej.
Avensis D-CAT 177hk med 16300 mil på mätaren
Bilen står på tomgång, är inte riktigt uppe i normal motortemp. jag trycker på AC-knappen, märker att tomgången går upp till ca 1200rpm då. Stänger av AC igen, tomgången går ned.Gjorde så tre-fyra gånger för att konstatera att det verkligen är så, tomgången ökas om AC går igång.
En minut senare när jag åker iväg så tänds motorlampan. Jag stannar till och stänger av motorn men lampan fortsätter lysa.
Väl hemma läser jag av felkoden till nr "p2002. en Googling på detta visar att partikelfiltret inte renar tillräckligt. Efter nollställningen har inte felet kommit tillbaks på två veckor.
Jag har kört några längre resor på 4:e växel istället för 6:e för att med högre varv hjälpa till med urbränningen av filtret.
Vad tror ni, spelar körstilen ingen roll för rengöringen av filtret då diesel sprutas
in för att bränna rent ändå?
Sägas ska också att en KCR-box är monterad.
Har förstått att Toyotaverkstaden kan köra en regenerering av filtret via dator?
Felkod p2002,DPF, Avensis D-cat 07
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Felkod p2002,DPF, Avensis D-cat 07
Ta bort boxen i första hand, motorn går för fett och de klarar inte filtret.JEP skrev:Hej.
Avensis D-CAT 177hk med 16300 mil på mätaren
Sägas ska också att en KCR-box är monterad.
KCR nekar naturligtvis då dom fortsatt vill sälja boxar.

Man kan inte öka effekten med bibehållna utsläpps nivåer genom att ändra insprutningstider.
Motorn är optimerad för att klara utsläppen, inte för att få maximal effekt.
Att 150hk motorn har mindre effekt beror på just de att den inte klarar utsläppen utan partikelfiltret.
Med partikelfiltret kan man således "ösa på" lite mera sås

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Jag skulle aldrig motera något på motorn som några garagetrimmare har tagit fram.
Det säger ju sig skjälv att en multinationell tillverkare som har lagt ner miljoner på att ta fram en motor lyckas bäst.
När man ökar turbotryck och bränslemängd vinner man effekt kan kanske om dom är skickliga ligga på ungefär samma förbrukning om man inte gasar så mycket.
Men man förlorar mycket på utsäppsnivåerna, framför allt NOx utsläppen.
Hållbarheten blir oxå sämre. Det har skjutits många BMW-dieslar med boxar.
Det säger ju sig skjälv att en multinationell tillverkare som har lagt ner miljoner på att ta fram en motor lyckas bäst.
När man ökar turbotryck och bränslemängd vinner man effekt kan kanske om dom är skickliga ligga på ungefär samma förbrukning om man inte gasar så mycket.
Men man förlorar mycket på utsäppsnivåerna, framför allt NOx utsläppen.
Hållbarheten blir oxå sämre. Det har skjutits många BMW-dieslar med boxar.
Tack för svaren.
Jag kopplar ur boxen och ser om man klarar sig så enkelt.
Visst är det kul med lite extra knuff men den går ju fint utan boxen också och ska man vara ärlig så gör den inte mycket skillnad.
Klart att man tänjer lite mer på gränserna med en box men trodde inte det skulle påverka på detta vis iom att Toyota själva säljer boxar. Såg reklam om det, en box för ca 12000. Undrar vilka som ligger bakom den?
Jag rapporterar om några veckor hur det har gått.
Jag kopplar ur boxen och ser om man klarar sig så enkelt.
Visst är det kul med lite extra knuff men den går ju fint utan boxen också och ska man vara ärlig så gör den inte mycket skillnad.
Klart att man tänjer lite mer på gränserna med en box men trodde inte det skulle påverka på detta vis iom att Toyota själva säljer boxar. Såg reklam om det, en box för ca 12000. Undrar vilka som ligger bakom den?
Jag rapporterar om några veckor hur det har gått.