Rostskydd Avensis gen 3

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
skegge
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi
Årsmodell: 2011

Rostskydd Avensis gen 3

Inlägg av skegge »

Hej
Ny på forumet och min första post här

Har i dagarna köpt en Avensis 1.8 CVT 2011 av tredje generation.
Har ägt en del andra japanare genom åren men detta är min första Toyota

Förr om åren har ju japanare varit kännda för att kunna rosta en hel del.
Är det nåt som hör till det förgångna eller bör man göra en egen rostskyddsbehandling innan man kör allt för långt med den?
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Rostskydd Avensis gen 3

Inlägg av cheetah1 »

Bör och bör, du kommer nog aldrig få igen pengarna, men ska du ha bilen länge kan det nog vara värt det. Japanare har väl inte världens bästa rostskydd idag heller, även om det förstås finns dom som är betydligt sämre.
skegge
Bilmodell: Avensis 1.8 CVT Kombi

Inlägg av skegge »

OK
Bättre än tidigare men lämnar fortfarande en del att önska tolkar jag ditt svar som då :D
Tanken är ju att ha den kvar ett bra tag framöver plus att den kommer gå rätt mycket så det får nog bli en behandling låter det som

Tack för snabbt svar
Toyota Avensis 1.8 CVT Kombi -11
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Avance -01

//Christian
thowi
Bilmodell: yaris 1,33

Inlägg av thowi »

Man kan ju faktiskt göra en hel del skälv om man vill om man bara har tillgång till en lift.Då blir det inte så dyrt.Dagens toyor är ganska snålt behandlade undertill men plåten håller ganska bra kvalitet så det dröjer ändå några år innan man ser rostangrepp. Enligt min åsikt bör man använda en tunn produkt som håller sig lite "oljig" typ hålrumsvätska. Produkter som är tjocka som tjära som skall penslas skall undvikas till varje pris då dessa gör mer skada än nytta. Underredet måste såklart vara rent och torrt vid behandling. Prioriterade områden på toyotor är framvagnsramen, området runt och bakom bakvagnen,bakre hjulhusen samt alla öppna plåtskarvar. Detta kan du göra med 3 spraybukar rostskydd och det tar ca 1,5timmar. Du måste ha god ventilation eller helst tvärdrag.Dagen efter får du antagligen tvätta bilen med avfettnin då det dammar rätt kraftigt.
Skriv svar