Celica st202, missljud vid sväng... [YTTRE DRIVKNUT]
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Celica st202, missljud vid sväng... [YTTRE DRIVKNUT]
Jomen, störande missljud är sällan skoj. Förutom när man får bort dem och bilen känns som ny.
Bil
Toyota Celica st202 -94.
Problem
Får ett tydligt knarrande vid låga hastigheter (parkeringar, sega rondellkörningar, korsningar) när jag svänger. Hörs ingenting vid högre hastigheter. Känns som det låter mer när vid vänstersväng, något som jag kan ha fått för mig. Ljudet kan beskrivas som knarrande eller skorrande.
Egen analys
Ingen mekanisk analys men jag tänker mig drivknut, bussningar, styrled, styrstag. Jag har inte superkoll.
Frågeställningar
- Vad kan det vara?
- Ungefärlig konstnad (delar och ev. arbete) ?
- Är det vanligt för denna generationen (Celican alltså, inte min) ?
Jag har redan bokat in en tid på verkstaden. Men eftersom det är nästan en vecka dit vill jag kolla här först. Kanske att någon vet exakt vad jag menar.
Tacksam för svar!
Bil
Toyota Celica st202 -94.
Problem
Får ett tydligt knarrande vid låga hastigheter (parkeringar, sega rondellkörningar, korsningar) när jag svänger. Hörs ingenting vid högre hastigheter. Känns som det låter mer när vid vänstersväng, något som jag kan ha fått för mig. Ljudet kan beskrivas som knarrande eller skorrande.
Egen analys
Ingen mekanisk analys men jag tänker mig drivknut, bussningar, styrled, styrstag. Jag har inte superkoll.
Frågeställningar
- Vad kan det vara?
- Ungefärlig konstnad (delar och ev. arbete) ?
- Är det vanligt för denna generationen (Celican alltså, inte min) ?
Jag har redan bokat in en tid på verkstaden. Men eftersom det är nästan en vecka dit vill jag kolla här först. Kanske att någon vet exakt vad jag menar.
Tacksam för svar!
Senast redigerad av Skynerd den fre 15 maj 2009, 12:55:57, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
Re: Celica st202, missljud vid sväng och låga hastigheter.
Knackar/knäpper det konstant (knack,knack,knack....) vid större styrutslag låter det som yttre drivknut. Du kan vrida ut hjulet max o kika hur damasken på knuten ser ut, den brukar vara trasig när det är sådär. Min var det.
Om det är hel axel på denna gissar jag på att en helt ny axel kostar runt 3000-3500kr + 1h arbete kanske, min bedömning utifrån mina st165or. Annars om man kan byta bara knuten kanske man kan komma undan billigare. Det ska gå på st162 iaf... Men svårt att säga då det kan vara olika, kan bara verkstan svara på.
Om det är hel axel på denna gissar jag på att en helt ny axel kostar runt 3000-3500kr + 1h arbete kanske, min bedömning utifrån mina st165or. Annars om man kan byta bara knuten kanske man kan komma undan billigare. Det ska gå på st162 iaf... Men svårt att säga då det kan vara olika, kan bara verkstan svara på.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Nja, det är mer knarrlikt. Inte helt konstant. Känns som det låter efter belastning.
Ahh, kan bli en dyr historia då. Tur att man är miljonär. (eller inte.)
Jaja, tackar för svaret. Ska kika på damasken.
Ahh, kan bli en dyr historia då. Tur att man är miljonär. (eller inte.)
Jaja, tackar för svaret. Ska kika på damasken.

Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
- Larco
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
Är det bara just när du vrider hjulen alltså? Då känns det inte som nån drivknut utan snarare som en kärvande led.
Topplagringen kanske behöver lite fett? Du kan lyfta på gummihatten o kika, i motorrummet.
Drivknutarna brukar låta när man håller styrutslag o kör i cirklar eller vi skarpa lågfartssvängar.
Sitter det hårdare bussningar än original på bilen kanske? De brukar lätt gnissla/knarra när det fjädar.
Topplagringen kanske behöver lite fett? Du kan lyfta på gummihatten o kika, i motorrummet.
Drivknutarna brukar låta när man håller styrutslag o kör i cirklar eller vi skarpa lågfartssvängar.
Sitter det hårdare bussningar än original på bilen kanske? De brukar lätt gnissla/knarra när det fjädar.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Det är inte så enkelt att en fälg sitter lös? Bilar med såna fel fick man in ofta på volvo.
Nja, det är snarare i själva svängen. VID rattutslag alltså.Larco skrev:Är det bara just när du vrider hjulen alltså? Då känns det inte som nån drivknut utan snarare som en kärvande led.
Låter som en drivknut enligt din beskrivning.
Ahh, inte tänkt på eller ens undersökt närmre.Gt-4 skrev:Det är inte så enkelt att en fälg sitter lös? Bilar med såna fel fick man in ofta på volvo.
Måste kolla på det omgående.
Men tyvärr, för ungefär en timma sedan vred jag knäskålen ur led. Gör rätt ont, så jag väntar lite med några undersökningar.

Tack för svaren gubbar!
Men då brukar det också knäppa eller klonka när man accelerar kraftigt. Men kolla för säkerhets skull.Skynerd skrev:Ahh, inte tänkt på eller ens undersökt närmre.Gt-4 skrev:Det är inte så enkelt att en fälg sitter lös? Bilar med såna fel fick man in ofta på volvo.
Men tyvärr, för ungefär en timma sedan vred jag knäskålen ur led. Gör rätt ont, så jag väntar lite med några undersökningar.
Tack för svaren gubbar!
Får hoppas de går bra med knäskålen.
Ja, det kan jag tro. Och då vet vi ju att det inte kan vara det. Accelerera kraftigt i en st202, det är omöjligtGt-4 skrev:Men då brukar det också knäppa eller klonka när man accelerar kraftigt. Men kolla för säkerhets skull.Skynerd skrev:Ahh, inte tänkt på eller ens undersökt närmre.Gt-4 skrev:Det är inte så enkelt att en fälg sitter lös? Bilar med såna fel fick man in ofta på volvo.
Tack för svaren gubbar!
Får hoppas de går bra med knäskålen.

Nu har jag läst på (så gott det går på nätet)!
Verkar verkligen som om det är en yttre halvskadad drivknut.
På torsdag ska jag till verkstaden och få det bekräftat. Men ungefär 1h arbetstid för en van mekaniker alltså?
Edit: Nästan så man köper med sig en yttre drivknut och damask för att få det fixat pronto. Gillar inte att vänta i onödan.
Verkar verkligen som om det är en yttre halvskadad drivknut.
På torsdag ska jag till verkstaden och få det bekräftat. Men ungefär 1h arbetstid för en van mekaniker alltså?
Edit: Nästan så man köper med sig en yttre drivknut och damask för att få det fixat pronto. Gillar inte att vänta i onödan.