Lite mer effekt, Celica st202 -94
Lite mer effekt, Celica st202 -94
Yes!
Jag är inte helt hemma på Celica st202 och skulle vilja veta mer. Självklart vet jag att sugmotorer erbjuder begränsade trimmöjligheter. Men ändå.
Bilen är helt original förutom ett hyfsat luftfilter.
Så mina frågor blir:
* Hur mycket kan man tjäna på ett "riktigt" avgassystem? Förutom ljudet.
* Är det något som är rejält strypt från fabrik? Lätt åtgärdat alltså.
Hum om pris är aldrig fel heller. Brukar iofs vara 1000:- per hk.
Jag är inte helt hemma på Celica st202 och skulle vilja veta mer. Självklart vet jag att sugmotorer erbjuder begränsade trimmöjligheter. Men ändå.
Bilen är helt original förutom ett hyfsat luftfilter.
Så mina frågor blir:
* Hur mycket kan man tjäna på ett "riktigt" avgassystem? Förutom ljudet.
* Är det något som är rejält strypt från fabrik? Lätt åtgärdat alltså.
Hum om pris är aldrig fel heller. Brukar iofs vara 1000:- per hk.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Med 175hk ur 2liter från fabrik är det nog ingen enstaka detalj som är extremt strypande.
Ett avstämt välflödande avgassystem 2,25-2,5" med en metallisk katalysator, en kalluftssnorkel från fronten till luftburken (tät), gärna så centrerad i fronten som möjligt, är ju värt att börja med. Kanske avancera gundtändningen någon grad om du är modig och kör på 98oktan eller v-power. Där har du kanske några hästar att hämta hem.
Sedan med ett par 264kammar så kommer du nog gissningsvis runt 200hk med din 175hk maskin, för du har 2,0an (3S-GE) va? Sen räcker nog varken spridare eller originalECU med längre.
Läs denna
http://www.celicatech.com/koreanjoey/Mo ... engine.pdf
och denna
http://www.roadandtrack.net.au/images/s ... ilures.pdf
Ett avstämt välflödande avgassystem 2,25-2,5" med en metallisk katalysator, en kalluftssnorkel från fronten till luftburken (tät), gärna så centrerad i fronten som möjligt, är ju värt att börja med. Kanske avancera gundtändningen någon grad om du är modig och kör på 98oktan eller v-power. Där har du kanske några hästar att hämta hem.
Sedan med ett par 264kammar så kommer du nog gissningsvis runt 200hk med din 175hk maskin, för du har 2,0an (3S-GE) va? Sen räcker nog varken spridare eller originalECU med längre.
Läs denna
http://www.celicatech.com/koreanjoey/Mo ... engine.pdf
och denna
http://www.roadandtrack.net.au/images/s ... ilures.pdf
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Yes, det är en 3S-GE, trodde alla st202 hade den motorn.
I vilket fall, det var som jag misstänkte. Mycket jobb för lite hk. Inte värt det enligt min mening.
Bilen i fråga är ju verkligen inget fartvidunder. Och det "bara" jämfört med en lätt trimmad Supra Mk3.
* 175hk org.
* Bekväma skinnsäten. 70km/h känns som 40km/h.
* Förhållandevis jämnt register. Ingen turbo som laddar.
* Behöver varva en del för att nå maxeffekten. Ovant.
* Lååååånga växlar. Du behöver knappt växla om du inte vill. "Brett" register på växlarna alltså.
* Framhjulsdrift.
Ganska tam om man jämför med Mk3an alltså. Men en "bättre" bruksbil. Snyggare också enligt min mening.
Jaja, vet inte varför jag skrev det där. Men det är väl alltid intressant att analysera och jämföra Toyotor?
I vilket fall, det var som jag misstänkte. Mycket jobb för lite hk. Inte värt det enligt min mening.
Bilen i fråga är ju verkligen inget fartvidunder. Och det "bara" jämfört med en lätt trimmad Supra Mk3.
* 175hk org.
* Bekväma skinnsäten. 70km/h känns som 40km/h.
* Förhållandevis jämnt register. Ingen turbo som laddar.
* Behöver varva en del för att nå maxeffekten. Ovant.
* Lååååånga växlar. Du behöver knappt växla om du inte vill. "Brett" register på växlarna alltså.
* Framhjulsdrift.
Ganska tam om man jämför med Mk3an alltså. Men en "bättre" bruksbil. Snyggare också enligt min mening.
Jaja, vet inte varför jag skrev det där. Men det är väl alltid intressant att analysera och jämföra Toyotor?

Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Jo alla st202 har 3S-GE, i sverige iaf, men det händer ju att man kallar AT200 (7A-FE) för ST202 felaktigt.
ST202 finns fö med 3S-FE också i japan
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att byta ut rollan på en st202. Har kikat lite men har ingen jättelust att lägga pengar i mellan så... O vill ju inte nedgradera så fin ska den ju va
Att trimma sugmotor är ju som sagt dyrt för den effekt man får ut men ganska trevligt när man krämar ur de där hästarna
Ett avgassystem brukar ju behövas bytas med åren, då är ett 2,5" rostfritt fullflödes med ordentlig dämpning en bra investering. Är väl 2,25" original på st202, eller 2"?
ST202 finns fö med 3S-FE också i japan

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att byta ut rollan på en st202. Har kikat lite men har ingen jättelust att lägga pengar i mellan så... O vill ju inte nedgradera så fin ska den ju va

Att trimma sugmotor är ju som sagt dyrt för den effekt man får ut men ganska trevligt när man krämar ur de där hästarna

Ett avgassystem brukar ju behövas bytas med åren, då är ett 2,5" rostfritt fullflödes med ordentlig dämpning en bra investering. Är väl 2,25" original på st202, eller 2"?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Ja, det är störande med folk som förväxlar modellnummer. I min är det dock en 3S-GE.
Hmm, har faktiskt ingen aning vilken tum det är org på avgassystemet.
Tror inte man skulle märka någon större skillnad på de där 25 hästarna. Så i mitt fall får det nog vara.
Däremot funderar jag på att bara byta slutdämpare. För ljudets skull. Men de där nya reglerna på ljudnivå får mig att tänka på en gång och två gånger extra.
Ja, en st202 är en bra bruksbil som sagt. Som ser väldigt bra ut till det priset. Lurar många att det är värre grejer än vad det egentligen är.
Hmm, har faktiskt ingen aning vilken tum det är org på avgassystemet.
Tror inte man skulle märka någon större skillnad på de där 25 hästarna. Så i mitt fall får det nog vara.
Däremot funderar jag på att bara byta slutdämpare. För ljudets skull. Men de där nya reglerna på ljudnivå får mig att tänka på en gång och två gånger extra.
Ja, en st202 är en bra bruksbil som sagt. Som ser väldigt bra ut till det priset. Lurar många att det är värre grejer än vad det egentligen är.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Hejsan!
Vill du vara udda så köper du en Beams 3s-ge motor på ca 200+ sughästar med variabla ventiltider mm
en lite vtec teknik motor ifrån toyota. tror ingen har just den beams 3s-ge motorn i sverige än....
Vill du vara udda så köper du en Beams 3s-ge motor på ca 200+ sughästar med variabla ventiltider mm

Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Det rinner ur mungiporna på mig när man snackar BEAMSmIkAeL skrev:Hejsan!
Vill du vara udda så köper du en Beams 3s-ge motor på ca 200+ sughästar med variabla ventiltider mmen lite vtec teknik motor ifrån toyota. tror ingen har just den beams 3s-ge motorn i sverige än....

Beams har ju bara variabla ventiltider inte variabel lyft dock

Krutis var det väl som körde långlopp med en MR2 med Beams redtop

Men på gatan vet jag inte om någon.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Jo, men nja. Ska jag lägga pengar för att få en roligare bil byter jag hellre kärra.
I det här fallet alltså.

Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Däremot tänkte jag kika på en kul slutdämpare.
Några tips?
Edit: Usch så "bonnigt" egentligen.
Några tips?
Edit: Usch så "bonnigt" egentligen.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Lite mer effekt, Celica st202 -94
Skynerd skrev:Däremot tänkte jag kika på en kul slutdämpare.

Tycker jag ser kul ut. Men de beror ju på va man menar med kul.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]