r154 fastnat med växel i

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

Tjenna! Söker någon kunnig om r154 växellådor!
Köpte växel lådan för inte så länge sedan och testade då att lägga i alla växlar för att se att dem gick i som dom skulle och det gjorde dom.
sen köpte jag en förlängd växelförare (den som själva växelspaken dyker ner i) och en förlängd kåpa till de som man skruvar fast själva spaken i.
Och för att få dit dem sakerna måste man ju dela på lådan.
Innan man kan göra det måste man ju skruva av en massa prylar såsom hastighetsmätarvajern och sensorn, dom fjädrande bultarna på varje sida om spaken, torxskruvarna (en med en fjäder och kula inför) osv..
detta gjorde jag och monterade sedan ihop allt igen.
Nu verkar det som att den fastnat med en växel i även fast själva växelföraren ser ut att stå i friläge när man tittar ner där man trycker i spaken.
Får inte ur växeln hur mkt jag än rycker i spaken.. det enda som går att göra är att trycka spaken till höger så det fjädrar mot den vänstra "fjäderbulten".
Fram och tillbaka är helt stumt.

Är det någon som varit med om något liknande eller har koll på vad som kan vara fel?

mvh
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av PierreW »

Sitter lådan i en bil eller har du den löst?
Är du bra på att meka bil?
Att hålla på o lägga i och ur växlar utan att varken in eller utgående axel går runt brukar oftast resultera i att lådan låser sig.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

den var monterad på min 2jz och så skulle ja skruva på kardanen och märkte att det var vxl i. försökte lägga ur den men då gick det inte.
testade att koppla ur med kopplingspedalen och då gick det att snurra kardanen, så det funkade som de skulle.
heh, bra o bra.. man gör väl så gott man kan. men har aldrig skruvat med en sådan låda förut.
har testat att snurra på ingående axel samtidigt som man försöker lägga ur växel men de funkar inte. när lådan ligger löst skall tilläggas.
jasså? har aldrig varit med om en låda som låst sig på detta vis :wtf:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av PierreW »

PierreW skrev: Att hålla på o lägga i och ur växlar utan att varken in eller utgående axel går runt brukar oftast resultera i att lådan låser sig.
Tillägg till detta är väl då att om man sedan snurrar lite på ingående och utgående axel så brukar de släppa.
Men de hade du redan gjort, så tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

ok. ja det har ja gjort.. märkligt som f*n.
ingen vet vad de kan vara :thumbdown:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av PierreW »

eSS skrev:ok. ja det har ja gjort.. märkligt som f*n.
ingen vet vad de kan vara :thumbdown:
En tanke är att du troligtvis har fått i 2 växlar samtidigt,
går det komma åt nått under locket där spaken går ner tro.

Alla lådor skulle va som Volvos M45 där man kunde lyfta av hela ovansidan ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

Ja de skulle inte förvåna mig. låter avancerat att fixa :-|
nä det enda man ser under locket är stången som växelföraren sitter på och så ser man utgående axeln!
skall man behöva lämna in den på verkstad för att få fason på lådan igen :x
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av Johnny Blade »

Det är inte så att du lyckats missa "växelföraren" med kulan från spaken?
Det kanske finns olika längder på på där växelföraren?
33521 på bilden menar jag(tror jag).
Bild
Äh,vad vet jag.Jag har aldrig rivit nån låda.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

Vilken bra bild du fått tag på! nej så är det inte för jag har monterat av själva kåpan som sitter över 33521 så att ja kan försöka växla genom att ta direkt på den :-|
tack för hjälpen endå. har inte skruvat såhär mkt med någon vxl-låda förut heller så det känns lite överkurs att ta tag i det själv. får bli att lämna in skiten på vxl-lådsverkstad :oops:
eSS
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 06 maj 2012, 22:10:43
Årsmodell: 0

Re: r154 fastnat med växel i

Inlägg av eSS »

Nu är problemet åtgärdat! var väldigt lätt och syntes ganska fort vad som inte stod rätt till! det var någon av 33243A,33242 eller 33241 (svårt att bedömma på bilden vilken som är vilken) som hade tryckts ner och lagt i en växel när växellådan stod med utgående axel uppåt! 33521 låg sedan kvar på en av dom 2 andra "gaflarna" och därför stod spaken i friläge även fast det var växel i :oops:
lite svårt att förklara men hoppas den här tråden hjälper någon annan i framtiden om samma problem skulle uppstå!
ciao!
Skriv svar