Tjena!
Motorlampan börjar lysa lite nu och då och när jag pluggar i datorn med min OBD-II läsare så ger den felkoden P0410 och med texten Secondary Air Injection Malfunction.Någon som har råkat ut för samma problem? Jag har inte varit till Toyota verkstaden här och inte någon annan verkstad heller då jag upplever att verkstäderna här inte riktigt uppfyller dom krav som de borde. Så jag tänkte att jag i första hand skulle höra runt lite här om någon haft samma fel och kanske någon har en idé på hur man skall lösa problemet och om det möjligen blir jättedyrt?
/Jocke
Corolla TS Felkod
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Corolla t-sport
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Mariehamn
- Land (Country): Finland
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Corolla TS Felkod
Det sitter en luftpump i motorrummet som trycker in luft i avgasröret när motorn är kall.
Den kan strula lite, du hör ganska tydligt när den startar och då dippar även ljuset ner lite då de blir ett ganska kraftigt spänningsfall.
Ta först och främst reda på om pumpen går överhuvudtaget.
Så här ser den ut i alla fall
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2004_T ... ?hl=17600C
Den kan strula lite, du hör ganska tydligt när den startar och då dippar även ljuset ner lite då de blir ett ganska kraftigt spänningsfall.
Ta först och främst reda på om pumpen går överhuvudtaget.
Så här ser den ut i alla fall

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2004_T ... ?hl=17600C
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
- Årsmodell: 2013
Den är snuskigt dyr har jag för mig, bytte en för fem år sen eller nåt som hade spruckit, bilen lät som om den skulle lyfta när som helst 

Toyota Mek
Toyota Mek
-
- Bilmodell: Corolla t-sport
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Mariehamn
- Land (Country): Finland
PierreW: Det där med ljuset känns bekant att det skulle dippa ner lite, men har inte märkt av att pumpen inte skulle gå alls, men jag skall väl kolla lite mera på det. Bra att få lite tips på vad man kan göra. Den började skicka ut felkoden i vintras när det vandrade upp och ner mellan köldgrader och töväder. Sen nollade jag och den hölls borta rätt länge, började lysa igen, jag nollade igen och det höll längen innan den började igen. Nu har jag nollat felkoden 3 gånger på 2½ vecka och nu lyser lampan igen så nånting verkar ju galet. Men jag får väl kolla på det någon kväll när jag orkar och har tid. 
Partyboy: Den har inga missljud vad jag har hört, men kan ju vara så att den är helt död nu då kanske? Men jo, jag läste mig till på ett engelskt toyotaforum att det kosta £750 att fixa det på verkstad där i alla fall, det tillåter ju inte min plånbok precis nu i alla fall.. :p
Men tack så länge båda två för era tips, skall kika mera på det någon kväll.

Partyboy: Den har inga missljud vad jag har hört, men kan ju vara så att den är helt död nu då kanske? Men jo, jag läste mig till på ett engelskt toyotaforum att det kosta £750 att fixa det på verkstad där i alla fall, det tillåter ju inte min plånbok precis nu i alla fall.. :p
Men tack så länge båda två för era tips, skall kika mera på det någon kväll.