Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Yazman
Bilmodell: Toyota Corolla Wagon
Årsmodell: 1998

Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Inlägg av Yazman »

Hej folk!

Jag är en glad amatör som tyvärr saknar det mesta i bilkunskapsväg men jag lär mig gärna mer.

Det är så att jag behöver byta båda två yttre drivknutarna på min Toyota Corolla -98. Då jag aldrig gjort detta förut så skulle jag vilja ställa några frågor.

Efter det att jag lossat på hjulet och den stora huvudmuttern mitt i navet (muttern på axeln/drivknuten alltså). Tror ni då att det räcker att lossa på bultarna som håller fast längst nere på "bärarmen" (tror jag det är). Och sedan kunna få ut axeln(och drivknuten) ur bromsskive-ochsåvidare-grejsemojset? Typ genom att bända lite och svänga på ratten kanske.

När jag väl har fått ut axeln med drivknuten i det fria, hur får jag då bort själva drivknuten? Räcker det med att slå bort den med en hammare eller krävs det något mer?

Hur får jag sedan fast den nya drivknuten?

Övriga tips eller fällor som en amatör kan falla i?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag tog lite bilder på och runt bromsklumpen och axeln, ni kan ju ta er en titt om ni vill peka ut eller påminna er om hur konstruktionen ser ut.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fler bilder kan fixas vid behov.
Yazman
Bilmodell: Toyota Corolla Wagon
Årsmodell: 1998

Re: Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Inlägg av Yazman »

Okej så här är läget, jag har lyckats byta en av knutarna, det gick knappast felfritt men det gick.

Idag så skulle vi byta den andra knuten på höger sida, problemet är att vi helt enkelt inte kan få av själva knuten. Jag vet att den bara sitter med en vanlig låsring men oavsett hur hårt vi slår med släggan så får vi inte bort knuten, den sitter som berget och har inte rört sig en milimeter trots flera timmars bankande.

Vi har testat att lägga ur växeln och snurra på knuten för att slå på den från alla håll om man säger så. Dock utan resultat, det enda som har hänt är att det har läckt ut lite gojs från där den inre damasken sitter, det läcker dock bara om man för axeln för lågt, inte hela tiden.
Bild

Vi tänkte att man kanske kunde få ut hela drivaxeln och sätta den i ett skruvstäd och försöka slå bort drivknuten men hur fan får man bort axeln från växelådan? Såg nån kille på nätet som bara använde en kofot, fungerar det? Tycker inte att det finns något att få grepp om, det sitter dessutom en jäkla bärarm eller något liknande precis för den inre drivknuten så man har extremt dåligt med utrymme. När jag försökte skrapa lite där de gick ihop så såg det ut så här:
Bild
Det är växellådan till höger, som synes så kunde jag med lätthet bända upp den tunna folie-linknande plåten och där under finns också en gummi-tätning av något slag(det bruna på bilden precis vid växellådan)

Behöver bilen så snart som möjligt så jag tar tacksamt emot all hjälp.
Användarens profilbild
YarisMek
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Inlägg av YarisMek »

Alltid lättast få ut hela axeln för att jobba med knutarna...
Axeln sitter fast i lådan med en liten lås-ring, "Princip va bilden nedan visa. ingen toyota men samma princip"
Bild

Du måste givet vis lossa andra änden av driv axel vid hjulet. Dra/slå försiktigt ut den från splinesen i navet o häng han gemte (lossa oket o fjäderbenet för att kunna dra ur). Sen om du kan lyckas få axeln bänt ut med kofot ur lådan hyfsat gemt (skada ej lådan). så skarru få ut axel. I korta drag :lol: Inte så enkelt kanske, men i teori så ärre bara så. packbox i lådan är bra byta när du ändå håller på. När var oljan bytt i lådan sist? Men man måste se till inte tappa axeln eller skada lådan, blir dyrt annars. Därför ärre bra med verkstäder... Om de tar sönder nått i jobbet så fårre oftast fixa det till samma pris.
Brink
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Inlägg av Brink »

Bytte packbox på min Aygo -08, som läckte ifrån växellådan, inre drivknut.

Det är egentligen bara att ta ett spett mot drivknuten som går in i lådan och slå på den med bestämt slag så släpper "snap-ringen" och ut kommer drivknuten. Enligt en verkstadsmanual till Yaris som jag har, var detta det korrekta sättet. Att byta packningen är ett måste, eftersom man inte vill göra samma procedur igen. Se bara till att kunna trycka in packningen jämt och fint. Jag använde ett PVC-rör som var i exakt samma dimension och tryckte in den på plats.

På min så läckte packningen några droppar, någon dag efter, men nu har den tätat fint.

Hoppas det löser sig. Tror det bara krävs lite våld :)
leif_svensson
Bilmodell: ae95, azt251
Årsmodell: 2004

Inlägg av leif_svensson »

Man brukar alltid få lov att slipa sönder knuten för att byta.
där av så säljer toyota ej lösa knutar.
Skriv svar