Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Yazman
Bilmodell: Toyota Corolla Wagon
Årsmodell: 1998

Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Inlägg av Yazman »

Hej folk!

Jag är en glad amatör som tyvärr saknar det mesta i bilkunskapsväg men jag lär mig gärna mer.

Det är så att jag behöver byta båda två yttre drivknutarna på min Toyota Corolla -98. Då jag aldrig gjort detta förut så skulle jag vilja ställa några frågor.

Efter det att jag lossat på hjulet och den stora huvudmuttern mitt i navet (muttern på axeln/drivknuten alltså). Tror ni då att det räcker att lossa på bultarna som håller fast längst nere på "bärarmen" (tror jag det är). Och sedan kunna få ut axeln(och drivknuten) ur bromsskive-ochsåvidare-grejsemojset? Typ genom att bända lite och svänga på ratten kanske.

När jag väl har fått ut axeln med drivknuten i det fria, hur får jag då bort själva drivknuten? Räcker det med att slå bort den med en hammare eller krävs det något mer?

Hur får jag sedan fast den nya drivknuten?

Övriga tips eller fällor som en amatör kan falla i?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag tog lite bilder på och runt bromsklumpen och axeln, ni kan ju ta er en titt om ni vill peka ut eller påminna er om hur konstruktionen ser ut.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fler bilder kan fixas vid behov.
Yazman
Bilmodell: Toyota Corolla Wagon
Årsmodell: 1998

Re: Hur byter jag drivknut på min Corolla? Hjälp!

Inlägg av Yazman »

Okej så här är läget, jag har lyckats byta en av knutarna, det gick knappast felfritt men det gick.