Glömde lyset på och fick dåligt med stet kvar, nu är det -14 ute så jag vill ladda det så det inte fryser.
Kan jag ansluta ctechladdaren när batteriet sitter kvar?
Det kanske är smartast att ta loss det (minus först) och ta in det och ladda?
Ladda batteri
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Ladda batteri
CTEC laddaren ska fungera att ladda med batteriet sittande på plats och inkopplat. Lite av poängen med just de laddarna, laddning och underhållsladdning med batteriet monterat. Lär bruksanvisningen.
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Ladda batteri
ja, den biten är inga problem, ctekladdarna är gjorda för det.
däremot skulle jag vara orolig för att batteriet har frusit, då ska man inte ladda det innan det tinat.
däremot skulle jag vara orolig för att batteriet har frusit, då ska man inte ladda det innan det tinat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- JPH
- Inlägg: 91
- Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1990
- Ort: Tierp
Re: Ladda batteri
Minns att jag för några år sedan blev varnad för att ladda batteriet i min Nissan Primera medan det satt i bilen med polerna på. Elektroniken i bilen klarade inte av det. Tror till och med att generatorn riskerade att pajja. Varför det blev så förstod jag aldrig. Är det någon här på forumet som vet varför man i vissa fall INTE ska ladda ett batteri på plats i bilen?
I övrigt har jag hört att CTEK-laddarna ska vara alldeles utmärkta för vanligt "husbehov" då de är enkla att hantera och knappt går att göra fel med.
I övrigt har jag hört att CTEK-laddarna ska vara alldeles utmärkta för vanligt "husbehov" då de är enkla att hantera och knappt går att göra fel med.
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Ladda batteri
Kan vara för att vissa tillverkare inte kan garantera att externa pryttlar håller ordning på sig utan kan då göra sönder sakerna. Oftast av okunskap. Enklare att varna å förbjuda allt liksom. 
Har kört många av mina fordon med Ctek laddare men även andra intelligenta laddare av hög kvalite utan att skada något. Billigare/enklare laddare saknar en del finesser och funktioner som gör det hela lite mer spännande.

Har kört många av mina fordon med Ctek laddare men även andra intelligenta laddare av hög kvalite utan att skada något. Billigare/enklare laddare saknar en del finesser och funktioner som gör det hela lite mer spännande.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Ladda batteri
Hej.
Som amatör/ hobby elektriker kan jag tänka mig att "faran" med att ladda med batteriet elektriskt inkopplat i bilen är följande:
(Alltså inte bara på fysisk plats i bilen, utan med batterikablarna anslutna)
Om man har en gammal oelektronisk transformatorladdare, och ett dåligt batteri som inte tar åt sig strömmen helt, så kan du få, dels överspänning i elsystemet, och dessutom "dåligt likriktad likström".
Gamla laddare använde ofta endast en diod som likriktare. Sådana enklare likriktare (halvvågs likriktare) tar bara bort undre delen av sinuskurvan, och resulterar i en lätt pulserande likström.
(undrar om någon förstod det där... Hum hum)
se i så fall "halvvågs likriktare" på wikipedia
Det kan också bli överspänning om man laddar för länge, med oelektroniska laddare, utan underhållsladdning.
Man kan också av misstag polvända ett 100% urladdat batteri med en gammal laddare, om man sätter + på - och - på +, och det tycker nog inte elektroniken om heller.
Moderna laddare (typ cetec) är elektroniksäkra, kortslutningssäkra och dessutom felkopplingssäkra.
Då är det idiotsäkert.
Micke.
Som amatör/ hobby elektriker kan jag tänka mig att "faran" med att ladda med batteriet elektriskt inkopplat i bilen är följande:
(Alltså inte bara på fysisk plats i bilen, utan med batterikablarna anslutna)
Om man har en gammal oelektronisk transformatorladdare, och ett dåligt batteri som inte tar åt sig strömmen helt, så kan du få, dels överspänning i elsystemet, och dessutom "dåligt likriktad likström".
Gamla laddare använde ofta endast en diod som likriktare. Sådana enklare likriktare (halvvågs likriktare) tar bara bort undre delen av sinuskurvan, och resulterar i en lätt pulserande likström.
(undrar om någon förstod det där... Hum hum)
se i så fall "halvvågs likriktare" på wikipedia
Det kan också bli överspänning om man laddar för länge, med oelektroniska laddare, utan underhållsladdning.
Man kan också av misstag polvända ett 100% urladdat batteri med en gammal laddare, om man sätter + på - och - på +, och det tycker nog inte elektroniken om heller.
Moderna laddare (typ cetec) är elektroniksäkra, kortslutningssäkra och dessutom felkopplingssäkra.
Då är det idiotsäkert.
Micke.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Ladda batteri
Så vitt jag vet så har dom flesta, även väldigt gamla transformatorladdare helvågslikriktare i sig - har själv sett sådana med selenlikriktare (innan kiseldioden blev vanlig) - det är ineffektivt att bara köra med halvvågslikriktare och sådant insåg man även på 50 och 60-talet...
Men det är inte detta som är problemet utan har man helt nedkörd batteri, så har den hög inre resistans i sig för att all syra är bundet i plattorna och inget finns kvar i elektrolyten med följden att batteriet leder ström väldigt dåligt.
Det medför att spänningen från dessa gamla laddare kan bli lite väl hög i de helvågslikriktade topparna eftersom batteriet inte leder någon ström och laddaren arbetar helt obelastat ett tag, tills det gått ut så mycket syra att batteriet börja bli ledande igen.
nu är nog inte risken så stor med en gammal 3.5 - 5 ampere laddare som man kan hitta i garagen, det är värre med verkstadsladdare som kan ge 20-50 ampere och med högre spänning våldar igång urladdade batterier för att det skall gå fortare och ladda snabbare (och batteriet blir av med 1/3-del av sin potentiella livslängd i processen...)
till detta skall bilelektronik tåla ganska stora spänningsvariationer då spänningen från generatorn när motorn är igång inte är att leka med den heller...
Det som bilelektronik fortfarande inte tål alls är polvändningsfel för att man kopplat in batteriet med plus och minus fel - eller för att man har laddat ett helt tomt batteri med laddaren felkopplat och ladda den polvänt - blybatterier kan laddas polvänt till skillnad från de flesta andra ackumulatortyper.
moderna batteriladdare vägrar ofta ladda batterier som inte har en viss minimumspänning - just för att undvika att batteriet laddas polvänt om den är helt tom. Dom laddar heller inte med högre spänning än vad bilgeneratorn ger vid normal drift och stänger av sig när den laddat färdigt så att batteriet inte korroderar sönder i förtid pga. för hög spänning under för lång tid, och underhållsladdar när så behövs.
mao. moderna elektroniska batteriladdare som ctek är närmast idiotsäkra, även för bilens elektronik.
Men det är inte detta som är problemet utan har man helt nedkörd batteri, så har den hög inre resistans i sig för att all syra är bundet i plattorna och inget finns kvar i elektrolyten med följden att batteriet leder ström väldigt dåligt.
Det medför att spänningen från dessa gamla laddare kan bli lite väl hög i de helvågslikriktade topparna eftersom batteriet inte leder någon ström och laddaren arbetar helt obelastat ett tag, tills det gått ut så mycket syra att batteriet börja bli ledande igen.
nu är nog inte risken så stor med en gammal 3.5 - 5 ampere laddare som man kan hitta i garagen, det är värre med verkstadsladdare som kan ge 20-50 ampere och med högre spänning våldar igång urladdade batterier för att det skall gå fortare och ladda snabbare (och batteriet blir av med 1/3-del av sin potentiella livslängd i processen...)
till detta skall bilelektronik tåla ganska stora spänningsvariationer då spänningen från generatorn när motorn är igång inte är att leka med den heller...
Det som bilelektronik fortfarande inte tål alls är polvändningsfel för att man kopplat in batteriet med plus och minus fel - eller för att man har laddat ett helt tomt batteri med laddaren felkopplat och ladda den polvänt - blybatterier kan laddas polvänt till skillnad från de flesta andra ackumulatortyper.
moderna batteriladdare vägrar ofta ladda batterier som inte har en viss minimumspänning - just för att undvika att batteriet laddas polvänt om den är helt tom. Dom laddar heller inte med högre spänning än vad bilgeneratorn ger vid normal drift och stänger av sig när den laddat färdigt så att batteriet inte korroderar sönder i förtid pga. för hög spänning under för lång tid, och underhållsladdar när så behövs.
mao. moderna elektroniska batteriladdare som ctek är närmast idiotsäkra, även för bilens elektronik.