Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Tja!

Är helt ny här men förhoppningsvis får jag hjälp av någon här.

Det är så att jag har köpt mig en celica gti 1994 som projekt. Problemet sulle då vara att tändmodulen var kass och därav tände han inte på tredje cylindern.

Efter byte visade det sig vara lite allvarligare än vad jag trodde. Jag har raderat felkoderna och sedan letade efter några andra. då visade den att IAT sensorn var ur funktion(efter många försök att komma fram till rätt felkod och byte av tempgivare och mapp sensor).

så bilen tänder inte på tredje cyl. på tomgång, dricker massa bensin och har hc värden på ca 2000. Bytte lambda, kollade att kamrem står rätt, kollat katalysatorn, kompressionen är inte heller något fel på. Testat med etanol samt sånt där stp rengöring för spridare.

Min egentliga fråga är då har IAT sensorn någon påverkan på att datarn ger signal för att öka insprutning av bränsle till motor?? och om det kanske är något jag har missat??

Bilen har precis passerat 20 000 mil.

Mvh Klim
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Neblade »

Du har alltså bytt tempsensorn och har ändå problem med någon felkod för "IAT sensor"? IAT står väl för Intake Air Temperature?

Och ja, fungerar inte tempsensor för insugsluft så bör bränslemängden bli helt knas. Men däremot borde den väl inte sluta tända på en cylinder för det.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

ja så är det om man har en far som inte har en blekaste aning om nyare motorer, samt polare som tror att han är bäst och har det bästa mjukvaran för felkoder...plus att jag inte hittade dom rätta koderna för denna modell förens igår typ. :/ Men lik förbannat så borde han ju då tända på den tredje med, om han nu inte får ännu mer bränsle på den, jämfört med andra? För han tänder som han ska på alla när man kommer upp i varv.. farsan gafflade nåt om att rotorn stod fel d.v.s. att när han ska tända på 1 cyl så står rotorn på fjarde... Borde då inte motorn misstända som satan ?? Är ingen bilmek och har grundläggande kunskaper om detta så dom tror dom har mest rätt :P
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av tobo »

Dålig tändkabel?
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

tobo skrev:Dålig tändkabel?

Nope bytte plats på tvåans och treans kablar. Samma resultat och fortfarande på den tredje cylindern :/ funerar om det är ventilerna som är kassa. läste nånstans att ventiltätningen kan vara kass... orkar dock inte procka ur motorn och riva ned toppen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Glenn »

ja tändkablar är ju ett standardfel, har du inte bytt skulle jag göra det först om du har just tändproblem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

ja dock så är det inte de som är problemet :P

Tänder ej på 3 cyl på tomgång, sen vid högre varv tänder han som han ska :P plus hc på 2000 någonstans :P antingen för mycket bränsle eller för lite luft
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Dale »

Hur ser stiften ut då?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Glenn »

Klim1991 skrev: Tänder ej på 3 cyl på tomgång, sen vid högre varv tänder han som han ska :P plus hc på 2000 någonstans :P antingen för mycket bränsle eller för lite luft
När jag hade en dålig tändkabel var det just på tomgång det visade sej först, speciellt vid kallstart, speciellt i fuktig väderlek :) sen blev det bara värre och värre tills jag köpte nya :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Klim1991
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 03 feb 2013, 18:17:47
Bilmodell: Celica Gti
Årsmodell: 1994
PostOrt: Landsbro
Land (Country): Sverige

Re: Celica VI generation tänder ej på tredje cyl på tomgång.

Inlägg av Klim1991 »

Dale skrev:Hur ser stiften ut då?

Har splitter nya platina stift och just den på tredje cylindern blir kolsvart (Blandningsrelaterat?)

Uptäckte nyss att han inte tänder som han ska med. Dock så tror jag att det är rotorn/locket som borde kanske bytas.
Skriv svar