Avensis -05 oljud framvagn
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis -05 oljud framvagn
Har en Avensis -05 2,0 med manuell växelåda.
Har nyligen upptäckt att när man svänger mer än ca hallvfullt rattutslag, spelar ingen roll vilket håll man svänger så uppstår ett vinande/skrapande ljud. Det är svårt att säga exakt vartifrån det låter men vi tycker oss lyssna oss till att det låter på båda sidorna, dock klart mer från vänster sida. Efter att ha kört med nästan fullt rattutslag ett par var åt båda hållen upphör ljudet nästan helt för att sedan komma tillbaka när man kört ett en bit "normalt" rakt fram.
Någon som har en idé om vad det är som orsakar ljudet?
Har nyligen upptäckt att när man svänger mer än ca hallvfullt rattutslag, spelar ingen roll vilket håll man svänger så uppstår ett vinande/skrapande ljud. Det är svårt att säga exakt vartifrån det låter men vi tycker oss lyssna oss till att det låter på båda sidorna, dock klart mer från vänster sida. Efter att ha kört med nästan fullt rattutslag ett par var åt båda hållen upphör ljudet nästan helt för att sedan komma tillbaka när man kört ett en bit "normalt" rakt fram.
Någon som har en idé om vad det är som orsakar ljudet?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Avensis -05 oljud framvagn
Skitsvårt att lokalisera oljud över internet, kan vara allt från en sten bakom bromsskivan, slitna klotsar till en gnisslande drivaxeldamask.
Lättast är ju helt klart att hissa upp hjulen och snurra på dem, inte säkert ljudet kommer fram då iom att det blir obelastat.
Men att ändå ta sig en titt för att se om man kan se nått uppenbart fel är inte helt dumt de heller.
Lättast är ju helt klart att hissa upp hjulen och snurra på dem, inte säkert ljudet kommer fram då iom att det blir obelastat.
Men att ändå ta sig en titt för att se om man kan se nått uppenbart fel är inte helt dumt de heller.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Det är kanske servopumpen eller lågnivå i pumpen (olja).PierreW skrev:Skitsvårt att lokalisera oljud över internet, kan vara allt från en sten bakom bromsskivan, slitna klotsar till en gnisslande drivaxeldamask.
Nu har jag varit ute och hissat upp bilen.
Har tagit av vänsterhjul och först snurrat bromskivan(vad kan det heta, jag kallar det bromskivan men jag menar hela paketet där skivan sitter). När jag snurrar och har skivan ställd i bilens längsriktining låter det endast svagt från klotsarna och skivan, det kansek är dåligt i sig men det är väldigt skitigt ute och bromskivan är långt från ren. När jag vrider skivan åt ena eller andra hållet så mycket jag orkar med handkraft och sedan snurrar den så låter det gnisslande som av gummi.
1.Kan det betyda att det är drivaxeldamasken som låter?
2. Gör man något åt sådant?
3. Ska jag avboka verkstadstiden?
4. Ska jag kolla nåt mer och hur då i så fall?
Vad jag kan se om frågan om servoolja är att bilen inte har någon olja utan elektriskservo men det kanske är fel?
Har tagit av vänsterhjul och först snurrat bromskivan(vad kan det heta, jag kallar det bromskivan men jag menar hela paketet där skivan sitter). När jag snurrar och har skivan ställd i bilens längsriktining låter det endast svagt från klotsarna och skivan, det kansek är dåligt i sig men det är väldigt skitigt ute och bromskivan är långt från ren. När jag vrider skivan åt ena eller andra hållet så mycket jag orkar med handkraft och sedan snurrar den så låter det gnisslande som av gummi.
1.Kan det betyda att det är drivaxeldamasken som låter?
2. Gör man något åt sådant?
3. Ska jag avboka verkstadstiden?
4. Ska jag kolla nåt mer och hur då i så fall?
Vad jag kan se om frågan om servoolja är att bilen inte har någon olja utan elektriskservo men det kanske är fel?
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Lär ju inte vara servooljan om det skrapar när bilen är avstängd, eller hur?
Tänkte föreslå såhär i vintertider att det satt snö i julhuset, men det har du ju såattsäga kollat. Förmodligen nåt i bromseriet som skrapar eller också en drivknut helt enkelt. Om jag skulle gissa. Båda kan vara rätt besvärliga att åtgärda för den ohändige, så det är nog upp till dig om du vill lämna in den på verkstan.
Tänkte föreslå såhär i vintertider att det satt snö i julhuset, men det har du ju såattsäga kollat. Förmodligen nåt i bromseriet som skrapar eller också en drivknut helt enkelt. Om jag skulle gissa. Båda kan vara rätt besvärliga att åtgärda för den ohändige, så det är nog upp till dig om du vill lämna in den på verkstan.

- PierreW
- Moderator
Gnisslande damasker vintertid är ingen ovanlighet, saltet binder smutsen på de mest konstiga ställen, brukar räcka att torka rent med blöt trasa.
På en del bilar sprayade jag Silikonspray på damasken efter rengöring, då fastnar inte skiten lika lätt igen och plasten/gummit har fått sig lite "service".
Kan tänka mig att lite Vaselin på en trasa har samma effekt, men då ska det vara tunt, jag höll trasan still och snurrade på hjulet med fullt rattutslag medan bilen hängde på lyften. Gick rätt så smidigt.
Avensis med 1.8liters motor har el-servo, 2,0 och 2,4 har traditionell hydraulisk servostyrning,
På en del bilar sprayade jag Silikonspray på damasken efter rengöring, då fastnar inte skiten lika lätt igen och plasten/gummit har fått sig lite "service".
Kan tänka mig att lite Vaselin på en trasa har samma effekt, men då ska det vara tunt, jag höll trasan still och snurrade på hjulet med fullt rattutslag medan bilen hängde på lyften. Gick rätt så smidigt.

Avensis med 1.8liters motor har el-servo, 2,0 och 2,4 har traditionell hydraulisk servostyrning,
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Ska prova att torka rent med en trasa får vi se vad som händer, det är dock inget direkt väder för asfaltsmeckningPierreW skrev:Gnisslande damasker vintertid är ingen ovanlighet, saltet binder smutsen på de mest konstiga ställen, brukar räcka att torka rent med blöt trasa.
Kan tänka mig att lite Vaselin på en trasa har samma effekt, men då ska det vara tunt, jag höll trasan still och snurrade på hjulet med fullt rattutslag medan bilen hängde på lyften. Gick rätt så smidigt.![]()

Är du säker på att det bara är 1,8liters som har det? Borde jag inte hitta någon behållare för servoolja under motorhuven då? Kylvästska och spolarvästska till vänster om motorn om du står och tittar framifrån och bromsvätska uppe till höger men inget mer (förutom oljestickan till motorn då).
- PierreW
- Moderator
En vit plastbehållare med svart lock, sitter till vänster.
Finns inte på 1.8 som sagt
Finns inte på 1.8 som sagt

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
Bilen fick ett besök på verkstaden. Beläggen på insidan av bromskivan satt fast på båda sidor, de monterade isär och smörjde upp alla delarna så nu är ljudet borta.
Vad fick jag betala?
De tog fruktansvärda 750kr för felsökning och åtgärd
Vad fick jag betala?
De tog fruktansvärda 750kr för felsökning och åtgärd