Sida 1 av 2
Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 15:15:31
av Rx_37
Min bror och jag ska åka och förhoppningsvis köpa en 1998 Celica 2.0 GTi på söndagen.
Här är bilen i fråga:
http://www.nettiauto.com/toyota/celica/5461603
Den ser kanske lite halvrisig ut men den ska bli en projektbil som ska målas om och fixas med etc etc. så det spelar inte så stor roll. Den är ju 250k km medkörd så de bästa dagarna är väl förbi kanske. Men det är ju ändå fortfarande en Toyota så den ska ju hålla
Så jag tänkte fråga här för rolighets skull, finns det nåt speciellt man ska se upp med när man köper en sån här bil? Typfel osv?
Re: Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 18:07:58
av Glenn
Låter halvdyrt för en bil som gått såpass långt, iaf med svenska ögon, fast finska priser är nog en del högre än svenska antar jag ?
Jag skulle säga att det största problemet är rost och tidigare ägare, kolla rost i dörrarnas underkanter, trösklarna, bakre domkraftsfästen, runt dörrhandtag, och runt vindrutan.
Kolla att ABS'en funkar (dyra givare vill jag minnas) och att bilen känns tight att köra, bilen har bra väghållning om den inte är sliten.
Har bilen superstrutfjädring (original på svensksålda men inte alla länder) så kolla gärna att den är i bra skick, superstrut ger bättre väghållning än vanlig mcpherson, men är betydligt dyrare att åtgärda när den börjar bli utsliten.
Se till att växlarna går i mjukt och fint, och att motorn går tyst och är pigg, motorn är om den går som den ska en juvel, väldigt pigg, mycket jämn och fin vridkurva som gärna varvas upp till rödmarkeringen.
Jag har ju en ST202-tråd här:
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=7077
..inte direkt köpråd men det står en del matnyttigt kanske om man orkar plöja tråden
..Vet inte hur det var i finland, men i sverige hade alla ST202'or diffbroms, det hade inte dom tyska, personligen tycker jag det är värt en del att ha den diffbromsen, vilket i sverigefallet gör att det kan vara värt att leta efter ett svensksålt ex.
Re: Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 19:16:10
av Rx_37
Jaa just ja, tackar för svaret!
Ja finska bilar är mycket dyrare än i Sverige. Har å göra med skatt osv. Vet inte om du märkte men jag bor ju i Finland så därav....
Säljaren skrev i annonsen att det finns nån rostblomma här och där på bilen, men iom. att bilen ska målas om så fixas det på samma gång.
Vad innebär "superstrutfjädring"? Större omfattning än bara dämpare? Jag antar att det blir coilovers/sänkfjädror lagda på bilen så småningom. Och så kommer den inte bli byggd eller använd som banbil heller tror jag.
Känner man av nån kick när ACIS'en slår in? Eller får man ta för givet att sånt fungerar som det ska? Om bilen drar bra är det ju högst troligt så. Har inte alls haft nåt att göra men just denna modell av Celican men min bror ägde den tidigare ST182(?) för några år sedan.
Kan man kolla på nåt sätt om det finns diffbromsen eller inte? Eller är det bara ut å slira och se vad som händer?

Re: Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 19:39:25
av Glenn
Rx_37 skrev:
Vad innebär "superstrutfjädring"? Större omfattning än bara dämpare? Jag antar att det blir coilovers/sänkfjädror lagda på bilen så småningom. Och så kommer den inte bli byggd eller använd som banbil heller tror jag.
En helt annan framvagn, samma som GT-Fouren har. problemet är väl mest att den har fler leder och konstiga lager som blir kostsamma om dom pajar, jag har superstrut på båda mina bilar och dom verkar okej, men andra här har haft problem, utomlands var superstrut ovanligt så där brukar dom bygga om från mcpherson till superstrut, här i sverige bygger folk om till mcpherson när dom tycker det blir för dyrt.. (eller så snackar dom om att göra det iaf)
Känner man av nån kick när ACIS'en slår in? Eller får man ta för givet att sånt fungerar som det ska? Om bilen drar bra är det ju högst troligt så. Har inte alls haft nåt att göra men just denna modell av Celican men min bror ägde den tidigare ST182(?) för några år sedan.
Det där är lite skumt, när jag köpte min bil så kändes kurvan helt rak, men efter div problem i vintras som resulterade i glykolbyte, oljebyte och nollning av ECU så har jag en märkbar kick som jag antar beror på det, dessutom känns bilen piggare, jag har inte riktigt klurat ut vad det beror på men antar det berodde på att ECU'n blev nollad ?
Bilen ska iaf kännas märkbart piggare än en ST182, och styvare, men släktskapet finns ju där.
Kan man kolla på nåt sätt om det finns diffbromsen eller inte? Eller är det bara ut å slira och se vad som händer?

Inte vad jag vet, det BORDE ju gå att utläsa på nån typskylt eller nåt men jag hittade ingen som kunde svara på var eller hur, jag blev ärligt talat inte säker på att jag hade diffbroms innan det blev vinter och jag kunde rita dubbla streck i snön
(Sen hittade jag iofs en gammal teknikens värld-tidning där dom testade "nya celica" 1994, och där stod det att svenska toyota utrustade alla bilar med diffbroms)
Re: Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 19:44:42
av Glenn
beskrivning av superstrut:
http://gtfour.supras.org.nz/superstrut.htm
superstrut fanns även som superovanlig option till toyota carina, men av nån extremt underlig anledning valde svenska toytota att standardmontera superstrut på carina CS sålda i sverige, folk i andra länder brukar ha svårt att tro på detta, eller att ens tro på att superstrut fanns till carina

Re: Köpa Celica 1998
Postat: fre 29 mar 2013, 20:34:52
av Rx_37
Okej

Då vet man ju lite iaf. Mycket roligare att komma dit lite förberedd ifall det är något speciellt på gång.
Det är annars inte jag som ska ha bilen utan min bror, jag kommer bara med å kör hem den andra bilen

Blir en 5 timmars roadtrip enkelväg

Re: Köpa Celica 1998
Postat: sön 31 mar 2013, 10:55:02
av Dale
Har superstrut på bägge mina Carina CS. Bättre väghållning med dessa. Annars så har jag även för mig att dom flesta Celica GTi ST202 som såldes här i Sverige hade skinnklädsel som standard med.
Re: Köpa Celica 1998
Postat: sön 31 mar 2013, 12:46:38
av Glenn
tvivlar på det faktiskt, min har det inte tex, och jag vill minnas att testexet i teknikens värld också hade tygklädsel.
Kanske kom nåt år senare iofs ?
Min St202 har f.ö sportstolarna, vilket är samma som min ST205, fast utan skinn då.. men dom är inte alls lika sköna, jag undrar om dom gjorde om stolarna mellan 1994 och 1996 eller om dom bara är nersuttna eller så ?
Re: Köpa Celica 1998
Postat: sön 31 mar 2013, 20:12:33
av Rx_37
Jahapp. Blev ingen bil köpt idag
Den var ju tokslut när vi kom dit och provade
Lite rost på bakskärmen och förardörren, visste vi ju om dock.
Servopumpen (eller något) gnisslade och ylade som en tuta när man svängde
Nåt lager höger fram var antagligen slut då det vibrerade i hela bilen när man svängde vänster, även för minsta lilla rattsväng.
Bromsarna tog knappt, ej heller handbromsen.
Inredningen var i sådär skick dock fanns det ett hål av nåt slag i instrumentbrädan övanför handsfacket som det var satt en liten LÄDERLAPP sådär slarvigt fastlimmat över. Såg förjävligt ut.
Och så var den inrökt av tobak.
Mycket såna där småsaker som inte borde få finnas.
Motorn verkade dock vara i rätt bra skick. Inget som vi direkt uppmärksammade på den.
Kort sagt man måste hitta ett bättre exemplar än det där.
Blev ju en 800+ km resa i onödan nu då men det är roligt att köra bil

Re: Köpa Celica 1998
Postat: sön 31 mar 2013, 20:47:55
av Dale
Kanske bättre importera en från Sverige.
