Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Enklare att byta dämparen än dämparinsatsen. Dom dämparinsatserna jag sett så ska man dra ur insatsen ur dämparen och det är sällan lätt utan kan sluta med att man måste kapa dämparen, dra ur insatsen baklänges (åt fel håll) och sen svetsa fast fjädertallriken på det som blev kvar för att sen försöka fila bort svetsrester inuti röret så man får ner insatsen men har man tid och alla verktyg som behövs så. Själv tyckte jag det var bättre å köpa hela dämpare och piraterna kostade ungefär lika mycket som Toyota original så det blev nya orginalare ist. Har dom gamla orginalarna hållt och fungerat i 20 tusen mil så lär dom nya orginalarna göra det med å inte börja läcka å frysa på vintern eller bli som en cykelpump efter ett år som piraterna har en tendens att göra.
Va? Något sådant har jag då aldrig varit med om,jag har bara dragit ur insatsen och stoppat i den nya.
Det som har jävlats är att toppmuttern brukar sitta som berget.Med värme och våld så brukar den lossa,dock inte i ett återanvändbart skick (nya får man oftast med insatsen).
Ett tips är att såga ett spår och bända isär plåten som håller bromsslangen och sedan böja tillbaka när man monterar tillbaka benet.Så slipper man öppna bromssystemet.
Dom jag skruvat med har inte haft insatsdämpare från början utan de e så man ska göra då. Typ. :-/
Å Camryn har väll inte insatsdämpare original bak heller eller?
Njä,inte insats,men det har då bara varit och dragit ur innanmätet iaf.
Det var inte länge sedan jag gjorde det.
(Denna fick "kolven" från en Carina TA47's framdämpare.)
När jag ser bilden så minns jag att jag har fått lov att kapa bort muttern till krängningshämmarstaget pga att den bara snurrade.Nya finns hos Biltema.
Va f-n? Så har det inte varit på Carinorna å på bilderna från Toyodiy ser det ut som det är en hel dämpare och inge "lösa" nummer på insatsen. Eller pratar vi olika saker? Insatsdämparna jag sett påminner om en cykelpump utan handtag där man stoppar ner tjockändan i stötdämparröret som är på din bild fast skruvat med ett par skruvar längst ner och sen skruvar man fast handtaksändan uppe i bilen.
Hitta några randombilder.
Gamla söndersågade dämpare för att få i insatsdämparen