Lossade drivaxel, allt for ut..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Per_Mr2
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Laxå
Land (Country): Sverige

Lossade drivaxel, allt for ut..

Inlägg av Per_Mr2 »

Tjena!

När jag skulle ta bort höger drivaxel så ramlade allt ut, dvs kulorna + korgen.
Efter en stunds pillande verkade det som att jag hade fått det rätt, men när jag ska montera tillbaka axeln på bilen igen så är inte längre sjävla knuten böjbar utan den är stum.

Såg i verkstadshandboken att man skulle ha markerat upp hur korgen låg men det var i mitt fall omöjligt då allt kom farandes när jag drog isär den.

Någon som vet hur man ska bete sig i mitt fall? Känns som att korgen skulle kunna passa på 100 sätt?

MVH
Mr2 Turbo Gen2
Per Ahlinder
Användarens profilbild
engan
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje

Re: Lossade drivaxel, allt for ut..

Inlägg av engan »

Är det inre knuten som ramlat isär? Anledningen till att man ska märka upp är att kulorna slits in i banorna. Du borde kunna få knuten att funka om du plockar isär den och ser så att du verkligen fått allt på rätt ställe. Den ska såklart inte vara stum. Se till att du har i ordentligt med drivaxelfett och att det inte är något smuts i leden innan du sätter ihop.
Användarens profilbild
MagnusS
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Kontakt:

Inlägg av MagnusS »

Ibland skiljer korgen på in och utsida så att det går vända den fel. Vilken plats kulorna ska ligga på är inte så kritiskt.
Som ovanstående skrev, Rengör allt noggrant, o i med nytt fett o sen är det en stunds terapiarbete innan den funkar igen. Svårt att beskriva med ord hur man går till väga dock
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

Tror korgen ligger på fel håll bara