Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?

Inlägg av Dale »

Angående oljeförbrukningen så har dom motorerna som är bytta fått en grön färgklick på oljestickan. Kolla gärna tråden http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=10&t=296 med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Orcus
Bilmodell: Carina E 1.8 Touring
Årsmodell: 1997

Inlägg av Orcus »

Vi lånade hem en Avensis touring -00 förra veckan som vi funderade på att köpa, en 2.0 med automat och acc.
Vilken skillnad mot för våran nuvarande Carina E touring -97, Avensisen gick väldigt otroligt tyst även fast den hade 195or och automaten var ju helt underbar :)
Tyvärr verkade inte karossen helt rak men största anledningen att det inte blev något köp var för att vi inte fick plats med bakåtvända bilbarnstolen i baksätet på den heller utan att offra platsen fram så vi letar vidare efter en annan modell med bättre plats i baksätet.
För de som inte har nån barnstol att ta hänsyn till så är det en smidig och väldigt tyst och bekväm bil tycker jag.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har Avensisen generation 1 mindre baksäte? Har själv 2 bakåtvända stolar i min bil. Carinan funkar det utan problem med en stor fram och en bak. Likaså i Avensisen men då är det en -08 (generation 2).
Daniel Nämnd 070-6298598

Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Ja, det lät märkligt. Jag har en Avensis -02 och har en bakvänd barnstol i högra baksätet. Det är även mycket plats för främre passageraren, inga problem här?

Är även nyfiken på att höra hur du kom fram till att karossen inte var rak? Krävs det inte specialutrustning för att mäta om den är ramsned etc.?
Orcus

Inlägg av Orcus »

För att ha rätt lutning på barnstolen så måste främre passagerarstolen skjutas fram max och ha ryggstödet i 90grader så skulle man få för sig att sitta där skulle man sitta framme i vindrutan och om airbagen skulle lösa ut då så ligger man nog risigt till. Fick plocka bort nackstödet på passagerarsätet också för att kunna se åt höger.
Avensis (98-02) blir det exakt likadant på som på Carinan.

Att karossen inte verkar helt rak antog jag bara för vänstra bakdörren låg inte i linje med framdörr och bakskärm, skåran som går framifrån och ända bak låg i framkant på bakdörr under skåran på förardörren och bakkant på bakdörr låg ovanför skåran på bakskärmen, samt att jag fick in bara lillfingernageln på höger sida mellan baklucka och bakskärm medans jag på vänster sida fick in hela lillfingret mellan baklucka och skärm.
Speedo

Inlägg av Speedo »

Okey... . vad är det är det för stol du har? Jag har en Graco, och jag kan ha passgerarstolen nästan längst bak (jätte mkt plats) och ändå få rätt vinkel på den. Nackstödet behöver jag inte ta bort heller...

Ja, bilen kan ju ha smullit vänster bak, så att dom fått montera av/byta bakdörr och baklucka och sedan kanske gjorde ett dåligt jobb att justera dom vid tillbakamontering... (Tror jag såg i Haynes boken att det stod hur man justerade bakluckan i sidled)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Har en Graco jag med. Den andra vet jag inte va de e men de e en sån där liten bärplockare. Blir till å skaffa en till stol snart då tjejen vuxit ur bärplockaren. Har frexten kopplat ur passagerarairbagen fram och kommer att sätta grabben bak snart så lilltjejen får ta över hans plats. Han ska ju göra funktionskontroll på allt han kommer åt där fram nu. Nackdelen med Gracon är ju att man ser ju inte höger backspegel men de lär nog vara så på dom flesta stolar och så blir ljudbilden underlig då barnstolen är ivägen men så var de ju på Carina CS med. Frexten, Graco stolen går till och med in i Celican och ändå kan tjejen sitta på platsen bakom.
Daniel Nämnd 070-6298598

Orcus

Inlägg av Orcus »

Vi har också en Akta Graco, en Duoflex xtp(5mån-5år). Det är två "klackar" på den som vi har utanför sittplatsen, för ställer jag den uppepå känns det som om den inte står tillräckligt stadigt.
Speedo

Inlägg av Speedo »

Orcus... tror det är en likadan vi har. Jag har benen på stolen invikta, och det är inte så mkt vikt på dom, men den sitter stadigt då den ju spänns mot främre stolen nedåt av remmarna samt säkerhetsbältet där bak.

På tal om airbags, går det att koppla ur den fram på denna modell? Säljaren sa till oss att det inte gick, vilket låter märkligt... får man en till liten vill man ju ha den fram i en "bärplockare".
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Kontakt:

Inlägg av Dale »

På min 2008 går det då att koppla ur passagerarairbagen men de e nått material som behövs för att "lura" systemet. En dummie eller nått. Får sedan ett intyg på att den är urkopplad och det lägs i nått register (den elektroniska serviceboken). Har sett på andra modeller kan man koppla ur passagerarairbagen med nyckeln. Iaf på Aygon jag fick låna när Toyota i Åkersberga monterade draget på kärran min.
Daniel Nämnd 070-6298598

Skriv svar