Problem i kylan

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
abergart
Bilmodell: Rav4 D-cat
Årsmodell: 6
PostOrt: piteå

Re: Problem i kylan

Inlägg av abergart »

Ja toyota har klart ett problem med d4d motorn vid kyla, är nu inne på min andra D4D D-cat som har samma problem, den förra en avensis blev efter ett halvt års verkstads besök ombyggd. Nu har jag en Rav4 -06 som fått samma symtom men enligt verkstan så visar den en annan felkod...är just nu klart irriterad då det inte är det enda problemet, verkar ha nått allvarligt elfel som inte verkstan hittils har hittat.
Avensis05
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 44133
Land (Country): Sweden

Re: Problem i kylan

Inlägg av Avensis05 »

Detta hände mig med, Avensis 2,4 D4 2004, jag tog den till Toyota verkstad på samma dag, de läste av felkoden och sa att jag måste byta Lamdasonden, pris mellan 5000-6000:-. Efter lite prat med äldre killar på verkstan, sa gubbarna att de släcker lampan och om de återkommer ska jag åtgärda den.

De gick ungefär 2 Veckor , och de hände igen, tiden var inne för servic, och jag tog bilen till en gubbe som jag känner och alltid servat mina bilar då jag litar på han (märkes verkstad för Audi och WV) han sa att detta beror på kylan och att jag inte ska byta lamdasonden, borde vänta tills värmen kommer..... efter de tändes lampan en gång till men släcktes efter omstart.

Vid dessa tillfällen var det mkt kallt, ca 15-20 minus, men på motorn märktes ingen skillnad.
Skriv svar