Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av KACE80 »

Då har jag bytt tändstift och ventilkåpspackning på min MR2 turbo :D .
Ja vart skall jag börja....
Först så måste jag säga att jag ej har något bra garage med värme och fin belysning och så vidare, utan
bara ett jäkligt surt mörkt och primitivt kallgarage :cry: .
Att meka där är bara att glömma direkt!

Varit inne på ett par olika Toyota verkstäder ( Göteborg och Borås ) den senaste tiden och ställt lite frågor omkring min MR2 turbo
angående bland annat byte av ventilkåpspackningen och i samband med detta då också byte till mina nya kablar å stift...
Bägge Toyota verkstäderna säger till mig ungefär det jag redan uppfattat på min 3S-GTE motor
( just gen2 är ju mycket mer komplicerat på just ventilkåpspackningsbytet än gen3 tack vare det idiotiska insuget ) att det inte
är samma barnlek som att byta på en t ex gammal Volvo eller nästan vilken annan bil som helst utan att det är mycket mer komplicerat på just 3S-GTE gen2 motorn....
En kille/gubbe som satt i receptionen uppe vid Toyota Borås sade att det är lögn att till och med byta tändstift på denna rackarn till motor, och han
har ju dessvärre rätt i detta då man måste dela på insuget bara för att komma åt tändstift nr3 :evil: !
Denna man i receptionen sa att det tog honom nästan 4timmar att byta bara tändstift på hans dotters 3S-GTE motor ( ingen mekaniker men ändå) !

Jag själv beger mig till en rastplats djupt inne i skogarna en bit utanför Borås och har noggrant skrivit upp allt som jag tycks behöva, har till och med vart så redig att
jag köpte något som heter "gasket sealent" och skall visst vara rena anabola steroiderna för packningar :D .
Tyvärr så dokumenterade jag ej detta stora ingrepp fast att jag hade min kamera liggandes i bagaget :( .
Jag fick plocka bort motorstaget tryckrör kontakter och slangar så att jag tappade räkningen på allt ;) !
För att inte tala om detta jäkla insug från helvetet!
Jag trodde att jag bara behövde dela på 1 del men men ack så fel jag hade där...
2 delar av detta satans insug var tvunget att plockas bort bara för att efter ett jäkla mekande överhuvudtaget kunna få loss ventilkåpan PUST GÅNGER 10!!
Ja jag kan nog inte skriva mer för det blir nog lite väl långt redan men men bara så att ni förstår så kan jag ju säga att när jag väl fått loss allt så var jag ju definitivt
inte klar på långa vägar då allt skulle göras rent så gott som möjligt...
Det var oerhörda mängder med olja på ställen som där ej skall finnas olja ( gick åt över 2 burkar motortvätt )...

Nu undrar jag såklart om någon här kan berätta om ni har bytt ventilkåpspackning på just MR2:ans 3S-GTE gen2 motor?
Inte f-n kan någon säga att det var en lätt uppgift?
Oj hoppas några av er orkar läsa detta inlägg :lol: .

Nu är det bara grenröret kvar att bytas innan besiktningen och det jobbet kommer jag lämna in den för, vill ju definitivt inte dra sönder någon bult på en rastplats hehehe 8-) !
Ante.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Cyrix »

Öhhm, ok, jag tycker nog inte det är så svårt iofs.
Tändstift går ju att få loss utan att lossa något annat. och för att få loss ventilkåpan så är det ju bara att lossa skruvarna till spjället och låta det hänga kvar i slangar och kablar.
Förövrigt är det exakt samma jobb på gen2 och gen3 motorerna, dvs max 1 timmes jobb.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av KACE80 »

Cyrix skrev:Öhhm, ok, jag tycker nog inte det är så svårt iofs.
Tändstift går ju att få loss utan att lossa något annat. och för att få loss ventilkåpan så är det ju bara att lossa skruvarna till spjället och låta det hänga kvar i slangar och kablar.
Förövrigt är det exakt samma jobb på gen2 och gen3 motorerna, dvs max 1 timmes jobb.

Hahaha nu får du inte förlöjliga mig Carl....
Okay att du är en av de bättre mekarna på 3S-GTE motorer i Sverige men inte en chans i helvetet att du gör detta jobb på en timma :ugeek: !
En annan grej är hur du skulle lyckas att få loss tändstift nr3 utan att behöva pilla bort nåt?
Här skickar jag med en bild på motorrummet på en gen2 motor ( ej min bil men identisk ) och kolla in 3:ans tändkabel...
Den tändkabeln kan jag svära på inte ens kan lossas för att inte tala om att få ner en tändstiftsnyckel där sen, inte en chans
utan att lossa på grejer :) !
Kul att någon orkat läsa mitt första långa inlägg ( Carl :) )
Förstora den första bilen i länken som jag nu skickar med :) .
Ante.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Johnny Blade »

Då tycker jag att det ser lite bökigare ut att byta dom 3 bakre stiften på en Camry V6. :?
Här är min gamla.
http://www.polkatulk.se/camry/2vz-fe.JPG
http://www.polkatulk.se/camry/2vz-fe2.JPG
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Tim
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 21:34:23
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2003

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Tim »

Johnny Blade skrev:Då tycker jag att det ser lite bökigare ut att byta dom 3 bakre stiften på en Camry V6. :?
Här är min gamla.
http://www.polkatulk.se/camry/2vz-fe.JPG
http://www.polkatulk.se/camry/2vz-fe2.JPG

Köp en volvo
Bild
Toyota Rav4 D4D -03
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av cheetah1 »

Ser enkelt ut på 3S-GTE, där går det ju att lossa lite på grejerna. På Camryn som det visades bilder på är hela insuget och plenumkammaren en del, med hundra miljoner givare och kallstartsspridare och tomgångsventiler, för att inte tala om alla tusen miljarder vacuumslangar som sitter kopplade, speciellt om man har farthållare (skojar inte, det går nog 20 vacuumslangar mellan insuget och lådan till farthållaren). Efter att man har tagit bort muttrarna kan man lyfta insuget ungefär 2 millimeter om man inte tar bort något annat.

Dom tre främre gnistepluggarna tar ungefär 10 minuter att byta, dom tre bakre tar resten av dagen. När man väl lyckats få ur tändhatten så måste man ha en delad förlängare till spärrskaftet, eftersom den hellånga tar i insuget. Sen när man lyckats skruva ur stiftet så får man hoppas att det håller sig kvar i hylsan, en sån med gummiring i är ett krav, annars är det omöjligt. Lossa spärrskaftet, dra upp en bit, dela förlängaren, dra upp en bit, lossa hylsan från förlängaren och ta ur stiftet.
Ner med det nya är ännu krångligare, för då sitter hylsan fast på stiftet, självfallet är gummiringen i hylsan riktigt ny, så den sitter hårt. Med andra ord får man inte loss den utan att förlängaren delar sig. Alltså får man sätta i stiftet i hylsan, föra ner hylsan en bit, sätta i första biten förlängare, tejpa fast förlängaren i hylsan, föra ner en bit till, tejpa ihop förlängarhalvorna, ner en bit till, dra till stiftet, sätta i spärrskaftet (glöm momentnyckel, ni som har såna fetisher), dra fast stiftet. Sen när man ska ta upp ekipaget igen får man förstås ta bort tejpskarvarna igen allteftersom man tar isär alltihop. Allt detta medan man får in max 3-4 fingrar.

När man är klar, nån gång framåt 22 på kvällen (efter att ha börjat 10 på förmiddan), har man inte skinn kvar på någon av sina knogar, svart och skitig, och med lite tur startar bilen och går på alla sex cylindrarna också.

Så kom inte och säg att det var krångligt att byta stift på den där. :lol:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Dale »

Sen skruvar man dit dom billigaste tändstiften man hittar så man får byta om 50 mil igen eller nått. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av KACE80 »

Jaja gubbar å tjejer ni kanske tycker det är en barnlek men jag kommer då aldrig erkänna att det var lätt :) !
Jag var ju såklart jävligt noggrann också.
Och självklart så bytte jag ut stiften till de bästa på denna jord ( NGK Iridium ) som påstås hålla 20 000mil vid normalkörning!!!
Ante.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Dale »

En annan som tycker de e jobbigt å chippa en 3S-GE. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Gjorde ett jobb som aldrig trodde skulle kunna göras av mig!

Inlägg av Cyrix »

3ans tänkabel måste du lossa vid fördelaren för att kunna få upp den, men sen är det inga problem att byta stift.
Dom som tycker det är jobbigt att byta stift eller ventilkåpspacknig på en 3S-GTE har nog en GT4 med vattenkyld IC som ligger där, då är det lite mer pill, men är ju liksom inget stor jobb iaf.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar