Ja vart skall jag börja....
Först så måste jag säga att jag ej har något bra garage med värme och fin belysning och så vidare, utan
bara ett jäkligt surt mörkt och primitivt kallgarage

Att meka där är bara att glömma direkt!
Varit inne på ett par olika Toyota verkstäder ( Göteborg och Borås ) den senaste tiden och ställt lite frågor omkring min MR2 turbo
angående bland annat byte av ventilkåpspackningen och i samband med detta då också byte till mina nya kablar å stift...
Bägge Toyota verkstäderna säger till mig ungefär det jag redan uppfattat på min 3S-GTE motor
( just gen2 är ju mycket mer komplicerat på just ventilkåpspackningsbytet än gen3 tack vare det idiotiska insuget ) att det inte
är samma barnlek som att byta på en t ex gammal Volvo eller nästan vilken annan bil som helst utan att det är mycket mer komplicerat på just 3S-GTE gen2 motorn....
En kille/gubbe som satt i receptionen uppe vid Toyota Borås sade att det är lögn att till och med byta tändstift på denna rackarn till motor, och han
har ju dessvärre rätt i detta då man måste dela på insuget bara för att komma åt tändstift nr3

Denna man i receptionen sa att det tog honom nästan 4timmar att byta bara tändstift på hans dotters 3S-GTE motor ( ingen mekaniker men ändå) !
Jag själv beger mig till en rastplats djupt inne i skogarna en bit utanför Borås och har noggrant skrivit upp allt som jag tycks behöva, har till och med vart så redig att
jag köpte något som heter "gasket sealent" och skall visst vara rena anabola steroiderna för packningar

Tyvärr så dokumenterade jag ej detta stora ingrepp fast att jag hade min kamera liggandes i bagaget

Jag fick plocka bort motorstaget tryckrör kontakter och slangar så att jag tappade räkningen på allt

För att inte tala om detta jäkla insug från helvetet!
Jag trodde att jag bara behövde dela på 1 del men men ack så fel jag hade där...
2 delar av detta satans insug var tvunget att plockas bort bara för att efter ett jäkla mekande överhuvudtaget kunna få loss ventilkåpan PUST GÅNGER 10!!
Ja jag kan nog inte skriva mer för det blir nog lite väl långt redan men men bara så att ni förstår så kan jag ju säga att när jag väl fått loss allt så var jag ju definitivt
inte klar på långa vägar då allt skulle göras rent så gott som möjligt...
Det var oerhörda mängder med olja på ställen som där ej skall finnas olja ( gick åt över 2 burkar motortvätt )...
Nu undrar jag såklart om någon här kan berätta om ni har bytt ventilkåpspackning på just MR2:ans 3S-GTE gen2 motor?
Inte f-n kan någon säga att det var en lätt uppgift?
Oj hoppas några av er orkar läsa detta inlägg

Nu är det bara grenröret kvar att bytas innan besiktningen och det jobbet kommer jag lämna in den för, vill ju definitivt inte dra sönder någon bult på en rastplats hehehe

Ante.