Hjälp en tjej att hitta sin första bil (köpråd Celicasupra)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Kolarumpan
Bilmodell: -
Årsmodell: 0

Hjälp en tjej att hitta sin första bil (köpråd Celicasupra)

Inlägg av Kolarumpan »

Hallå i stugan!
Jag är i sluttampen med att ta mitt körkort och det är dags för bilköp. En rolig bil med karaktär. Men det viktigaste är att den inte kommer att fungera utan allt för mycket fix. Celicasupran är en modell som har fångat mitt intresse. Tycker främst om att den ser så uppkäftig ut och är ovanlig. Hur som helst behöver jag lite hjälp.

Vi var och kikade på denna idag:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ ... w=1&last=1

Den verkade vara i hyfsat gott skick. Den gick som den skulle mekaniskt, kanske aningen svajig om man svängde snabbt från sida till sida men de kanske brukar vara så?
Topplockspackningen hade bytts ut för en tid sedan och nån krökt ventil hade åtgärdats samtidigt. Bromsarna hade han bytt också, de såg ut och kändes fräsha.
Vi hittade lite rost undertill precis framför ena bakhjulet och små fläckar på insidan av bakluckan. Sen lite småbubblor på takluckan. Men det var väl i princip allt vi kunde hitta. Säljaren påstod att han brukade få beröm för det fina skicket på besiktningen.

Säljaren pratade om att startmotorn kunde dumma sig lite nån gång i bland, då brukade det bara vara att vänta en liten stund.

Den egentliga frågan är väl om man vågar köpa sig en sån gammal bil för att köra med dagligen året runt. Är den tillräckligt driftsäker? Behöver jag räkna med några speciella framtida reparationer om jag köper denna?

(Jag är ju även lite intresserad av en äldre avensis men den verkar vara lite för dyr och ha för tråkig motor.)

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta rätt? :)
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Hjälp en tjej att hitta sin första bil (köpråd Celicasupra)

Inlägg av Johnny Blade »

Den verkar ju vara bättre än dom flesta Celica Supror iaf.Jag upplever inte min som nå svajig,det kanske är dax för nya stötdämpare eller bussningar i bakvagnen.
Jag använde min som vinterbil i vintras,det funkar väldigt bra om man har bra vinterdäck.
Den kan ju tänkas vara lite törstig för att vara en bruksbil,min villa ha ca 1.3l/mil (korta vändor,kall motor och en svinkall vinter),men men...
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Inlägg av SHySwe »

Hej och välkommen till tcs.
Du verkar ha bättre koll än många som är på väg att ta körkort!
Generellt är bilar i den prisklassen och med den åldern alltid i behov av omsorg. Sen är det väl så att en rolig bil har använts roligt...
Men den du länkade till såg fin ut. Känns det rätt, varför inte testa? Jag köpte en -73 Corolla för ett par år sen och den går som en klocka, nästan för bra för att göra ändringar i.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Inlägg av fredrik mkIII »

denna bil du kollat på är kanske inte ett under av krångelfrihet. men vad jag vet finns det inga typiska modellrelaterade fel. bakaxeln kan vina ibland eller kanske på alla?? startmotorn är i sig inte ett stort fel. kostar inte en förmögenhet att få ordning på om det krånglar. en bra på skroten kostar kanske 500 ? jag skulle inte se det som ett stort problem iaf.

det stora man ska kolla på supra är rost. det är ingen ny bil och suprorna är sällan rostfria. ställena är väl baklucka både utanpå i bak kant och insidor i bak kant (nya är dyra och rostfria olagade är sällsynta). skärmkanter innanför skärmbräddarna. trösklar rostar. tak rostar runt taklucka. runt tanklock har jag sett rost också. runt lister kanske?

ser den bra ut och inte låter konstigt i motorn så tror jag att det är ett säkert köp.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
alexanderbilar
Bilmodell: Supra, Corolla CS, Caldina
Årsmodell: 1989
PostOrt: Järna
Kontakt:

Inlägg av alexanderbilar »

jasså så den var till salu nu igen..

jag var och kollade på den i November förra året. provkörde den, komm inte ihåg å mycket mer än tt jag tyckte att den var bekväm, och ball med digitala mätare, men att den inte känndes helt rätt, så jag behöll min Ford focus ett tag till istället, då jag tyckte att den var rollig att köra..

men du får säkert ner den några tusen lappar så kan de kanske vara ett bra köp, är rolig att köra, ovanlig och billig, och om man gillar veteranare så blir dne ju snart faktiskt skattebefriad för att den blir 30år. (med digitala mätare! :lol: ) finns väldigt få kvar! och dom blir bara färre och färre!

när jag kollade på den så tror jag att han begärde 16,500, Men närmare annons slutet så låg den på 14,500. och gått knappt 15,000 mil (är ju ganska lite för en 84a!) jag tyckte att det var prisvärt men de blev inget köp.

men lite fix i vinter så har du en ovanligt fin MKII.
jxw
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle
Land (Country): sweden

Inlägg av jxw »

hur har det gått med allting nu då? Var ett tag sen det skrevs något i tråden!
Skriv svar