Jag är i sluttampen med att ta mitt körkort och det är dags för bilköp. En rolig bil med karaktär. Men det viktigaste är att den inte kommer att fungera utan allt för mycket fix. Celicasupran är en modell som har fångat mitt intresse. Tycker främst om att den ser så uppkäftig ut och är ovanlig. Hur som helst behöver jag lite hjälp.
Vi var och kikade på denna idag:
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ ... w=1&last=1
Den verkade vara i hyfsat gott skick. Den gick som den skulle mekaniskt, kanske aningen svajig om man svängde snabbt från sida till sida men de kanske brukar vara så?
Topplockspackningen hade bytts ut för en tid sedan och nån krökt ventil hade åtgärdats samtidigt. Bromsarna hade han bytt också, de såg ut och kändes fräsha.
Vi hittade lite rost undertill precis framför ena bakhjulet och små fläckar på insidan av bakluckan. Sen lite småbubblor på takluckan. Men det var väl i princip allt vi kunde hitta. Säljaren påstod att han brukade få beröm för det fina skicket på besiktningen.
Säljaren pratade om att startmotorn kunde dumma sig lite nån gång i bland, då brukade det bara vara att vänta en liten stund.
Den egentliga frågan är väl om man vågar köpa sig en sån gammal bil för att köra med dagligen året runt. Är den tillräckligt driftsäker? Behöver jag räkna med några speciella framtida reparationer om jag köper denna?
(Jag är ju även lite intresserad av en äldre avensis men den verkar vara lite för dyr och ha för tråkig motor.)
Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta rätt?

Tack på förhand!