Dale skrev:Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Det är den Turktillverkade Corollan som har det (sedan och kombi), en helt annan design vilken oxå är hälften så krånglig att byta.
Jag rekommenderar alla som inte har 100% koll på hur man byter en Lampa på Corolla 3/5dörrars att låta bli.
Av egen erfarenhet är det fruktansvärt lätt att förstöra kontakten, dra eller böja i lamphållarbygeln för mycket så lampan hamnar snett, eller vibrerar för mycket att den inte håller mer än ett par hundra mil. Jag vill inte gärna möta en bil med felpekande halvljus på en smal väg en mörk och regnig kväll
Sen finns det tyvärr dem som tror att "rullen" till vänster om ratten med graderingen 0-5 är styrkan på instrumentbelysningen.
Därav har många den på läge 5 vilket egentligen justerar ner halvljuset i botten = där är den fast då den inte funkar om lampan är trasig. Och detta leder sedan till att kontakten är nästintill omöjlig att få loss då den tar i lamphuset när man skall byta lampa.
Jag hoppas designern fick andra åtaganden efter lanseringen av corolla E12 i början på 2000talet

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?