komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hofstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 18:50:10
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: malmö

komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av hofstedt »

Enkelt för de som kan så hoppas på lite support här..tack.

Det gäller en corolla 03 halvkombi.

Tror ja behöver byta säkring för halvljuset, enligt instruktionsboken ska säkringarna sitta i säkringslådan i motorrummet men de hållarna som är markerade för vänster rep höger-lyset är tomma. Så jag antar att de sitter innanför panelen vid förarens vänstra knä. Jag vet bara inte hu jag ska komma åt dem. jag ser att de sitter innanför luckan som är öppen på bilden nedan men jag kan inte förstå hur jag ska hacka av den. Eller är det inte där jag ska in?

Tips mottages.

De båda lamporna i vänstra halvljuset har slocknat men lampan för helljuset är tänt, så det kanske inte alls är säkringen?

Bild
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av PierreW »

hofstedt skrev:Enkelt för de som kan så hoppas på lite support här..tack.

Det gäller en corolla 03 halvkombi.

Tror ja behöver byta säkring för halvljuset, enligt instruktionsboken ska säkringarna sitta i säkringslådan i motorrummet men de hållarna som är markerade för vänster rep höger-lyset är tomma. Så jag antar att de sitter innanför panelen vid förarens vänstra knä. Jag vet bara inte hu jag ska komma åt dem. jag ser att de sitter innanför luckan som är öppen på bilden nedan men jag kan inte förstå hur jag ska hacka av den. Eller är det inte där jag ska in?

Tips mottages.

De båda lamporna i vänstra halvljuset har slocknat men lampan för helljuset är tänt, så det kanske inte alls är säkringen?
Om jag inte är helt ute o cyklar så skall säkringarna sitta i en Dosa uppe på kylet framför batteriet. Det är ett H stämplat på Dosan. H står för fabriksmonterad halvljusautomatik.
Halvljus och parkering/positionsljus som pajar på Corolla är vardagsmat, säkringar som pajar är däremot mindre vanligt.
Jag har aldrig varit med om det. Som regel när en lampa inte lyser i/på bilen så är det i 99% glödlampan som är trasig ;)
Rätt pillig att byta för en ovan, lätt att "feppla" till det så att säga. De flesta verkstäder brukar inte ta mer än en 50krona plus lampan för ett byte. ;)

F.ö om du skall ha loss de lilla facket så är det bara att dra i den, typ rakt upp när den är öppen. Den är liksom iknäppt eller hur man skall förklara ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1660
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av Neblade »

På vänster sida är det lätt att byta halvljuslampor, dock får man lossa batteriet först. Men därefter har man hur mycket plats som helst.
På höger sida är det trångt och knepigt dock! Nästan som att byta vid vägkanten på en ST162 utan verktyg, fast i dagsljus. Nåväl, det sitter någon ABS-enhet ivägen, men det går om man är lite pillig, envis och inte har alltför kraftiga händer.
PierreW, Corollorna verkar lite hungriga på glödlampor? Gäller kanske de flesta nya bilar, med tanke på hur många man möter med trasiga lampor. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av PierreW »

Neblade skrev:På vänster sida är det lätt att byta halvljuslampor, dock får man lossa batteriet först. Men därefter har man hur mycket plats som helst.
På höger sida är det trångt och knepigt dock! Nästan som att byta vid vägkanten på en ST162 utan verktyg, fast i dagsljus. Nåväl, det sitter någon ABS-enhet ivägen, men det går om man är lite pillig, envis och inte har alltför kraftiga händer.
PierreW, Corollorna verkar lite hungriga på glödlampor? Gäller kanske de flesta nya bilar, med tanke på hur många man möter med trasiga lampor. ;)
Ja dom är rätt "hungriga på glödlampor. ;)

1 EN EN en en halvljuslampa alltså EN enda har pajat på Farsans T-sport på 9500mil. :lol: :mrgreen:
Och då var de ändå en OSRAM cool-blue som har texten, "Half lifetime compared to a standard bulb" på kartongen haha.
Han kör alltid P-ljus och dimljus såvida det inte är mörkt. Vrider över till p-ljus innan automatiken hinner tända halvljuset, så gör även jag om jag lånar bilen ;)
Dimljusen är ju HB4 och dom har fasen samma livstid som en HID verkar de som :twisted:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
hofstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 18:50:10
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 0
PostOrt: malmö

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av hofstedt »

Haha, får lyfta ut batteriet imon o testa igen eftersom det är på vänster sida. fick prisuppgift av morsan som också kör corolla :D (har ju funkat bra för henne så köpte en själv) hon hade bytt på toyota-verkstaden för 250 kr allt som allt. Då vill jag nog försöka lite försiktigt först innan jag kastar in handduken
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av PartyBoy »

För det första så brukar kontakten sitta som helvete, för det andra så gillar den jävligt mycke att gå sönder när den fått hänga med några år, för det tredje så monterar nog hälften av alla "hobbymekaniker" lampan upp o ner, få dit klämman som håller fast lampan på ett jävligt dumt sätt, för att slutligen ge upp och åka till verkstad för att få det lagat! Batteriet behöver inte skruvas bort, dock underlättar det om du tar bort fästet som håller batteriet så att det går att lyfta lite åt sidan! Lycka till =)
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av Dale »

Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Det är den Turktillverkade Corollan som har det (sedan och kombi), en helt annan design vilken oxå är hälften så krånglig att byta. ;)

Jag rekommenderar alla som inte har 100% koll på hur man byter en Lampa på Corolla 3/5dörrars att låta bli.
Av egen erfarenhet är det fruktansvärt lätt att förstöra kontakten, dra eller böja i lamphållarbygeln för mycket så lampan hamnar snett, eller vibrerar för mycket att den inte håller mer än ett par hundra mil. Jag vill inte gärna möta en bil med felpekande halvljus på en smal väg en mörk och regnig kväll ;)

Sen finns det tyvärr dem som tror att "rullen" till vänster om ratten med graderingen 0-5 är styrkan på instrumentbelysningen.
Därav har många den på läge 5 vilket egentligen justerar ner halvljuset i botten = där är den fast då den inte funkar om lampan är trasig. Och detta leder sedan till att kontakten är nästintill omöjlig att få loss då den tar i lamphuset när man skall byta lampa.

Jag hoppas designern fick andra åtaganden efter lanseringen av corolla E12 i början på 2000talet :mrgreen:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3710
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:
Dale skrev:Har bytt bägge lampor på syrrans Corolla. Det räcker med att lossa batteriet och flytta det några centimeter. Man behöver inte koppla ur det så man får programera om bilstereo å elhissarna som kan gömma sina lägen. Satt i Philips lampor i hennes och det är väll enda lamporna som hållt. Det som var lite lurigt är att på halvljuset sitter det någon form av distans som gör att lampan kan sättas i felvänd och då blir halvljusbilden taskig.
Det är den Turktillverkade Corollan som har det (sedan och kombi), en helt annan design vilken oxå är hälften så krånglig att byta. ;)

Jag rekommenderar alla som inte har 100% koll på hur man byter en Lampa på Corolla 3/5dörrars att låta bli.
Av egen erfarenhet är det fruktansvärt lätt att förstöra kontakten, dra eller böja i lamphållarbygeln för mycket så lampan hamnar snett, eller vibrerar för mycket att den inte håller mer än ett par hundra mil. Jag vill inte gärna möta en bil med felpekande halvljus på en smal väg en mörk och regnig kväll ;)

Sen finns det tyvärr dem som tror att "rullen" till vänster om ratten med graderingen 0-5 är styrkan på instrumentbelysningen.
Därav har många den på läge 5 vilket egentligen justerar ner halvljuset i botten = där är den fast då den inte funkar om lampan är trasig. Och detta leder sedan till att kontakten är nästintill omöjlig att få loss då den tar i lamphuset när man skall byta lampa.

Jag hoppas designern fick andra åtaganden efter lanseringen av corolla E12 i början på 2000talet :mrgreen:
Ah, där ser man. Man får lära sig nått nytt varje dag. Kanske var därför lamporna gått lite då å då åt syrran tills jag fick den stora äran att byta. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: komma åt säkringslåda *nybörjarhjälp

Inlägg av Glenn »

PierreW skrev: Dimljusen är ju HB4 och dom har fasen samma livstid som en HID verkar de som :twisted:
Ja, jag har aldrig bytt mina HB3/HB4 i min ST205, och jag har väl kört en 7000mil eller nåt, helt otroligt, jag har
samma lampor i som när jag köpte den, undrar hur länge förra ägaren hade kört med dom ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar