Jag är ägare till en Avensis 2,2D Cat 150hk automat som rullat 1500mil. Bilen körs bara på sträckor över tre mil. När den blir varm släpper den rökpuffar med jämna mellanrum (300-400m), är det normalt. Bränsleförbrukningen har jag inte fått under 0,7 liter/mil. MinToyotaverkstad har kört diagnostik på bilen och hittar inga felkoder. På miljödeklarationen läser man att den här motorn ska dra 0,53-0,57 l/mil på landsväg. Kan någon hjälpa mig med svar på mina funderingar.
Mvh
30-06
Rökpuffar
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Rökpuffar
Bilen är ju (i min värld) nästan ny. Jag tycker du skall kräva av verkstaden att dom går till botten med det. Förutsatt att du kört lugnt (ej över 110km/h, få eller inga omkörningar etc.) och den tar så pass mycket över den deklarerade förbrukningen måste det ju vara något fel. Att kolla felkoderna är ju knappast någon större ansträngning. 

- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
kom man inte fram till att det var normalt med lite rökpuffar då och då på moderna diseslar i nån annan tråd ? ..känns lite sådär iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Ja, det är väl nåt med att den rensar partikelfiltret med jämna mellanrum? Men faktum kvarstod ju att den tar för mkt bränsle...
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Partikelfiltret rensas genom att pyttsa in mer bränsle för att bränna rent. Låter som det är nått som hängt sig där. Kanske verkstaden skall försöka tänka "outside the box" ist för å kolla felkoder.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ja slutade på Toyota precis när den nyaste Avensisen kom så någon direkt erfarenhet har jag inte av just den modellen.
Men små rökpuffar kan uppstå när Femte spridaren ger partikelfiltret en dusch för o rensa sig genom att spruta in diesel efter förbränningsrummen.
Hur ofta detta sker bestäms helt och hållet på hur igensatt filtret är.
Kör man alltid väldigt lugnt och försiktigt så sätts filtret igen fortare helt enkelt pga att det inte får upp tillräcklig temp.
Det är ju en katalysator och alla vet väl att en sådan måste vara varm för att funka
Men det förvånar mig inte om det finns eller kommer en mjukvaru-uppdatering om fler upplever det som ett problem.
Men små rökpuffar kan uppstå när Femte spridaren ger partikelfiltret en dusch för o rensa sig genom att spruta in diesel efter förbränningsrummen.
Hur ofta detta sker bestäms helt och hållet på hur igensatt filtret är.
Kör man alltid väldigt lugnt och försiktigt så sätts filtret igen fortare helt enkelt pga att det inte får upp tillräcklig temp.
Det är ju en katalysator och alla vet väl att en sådan måste vara varm för att funka

Men det förvånar mig inte om det finns eller kommer en mjukvaru-uppdatering om fler upplever det som ett problem.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?