Intermittent start problem under årens fuktigare perioder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
robert
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1987

Intermittent start problem under årens fuktigare perioder

Inlägg av robert »

Hej min sambo har en Toyota Starlet S från 1987 som har intermittent start problem under årens fuktigare perioder (höst/vår), bilen är jätte lätt att starta annars och när detta problem börjar så går bilen alltid att starta när den är kall eller helt varm körd men har den stått ett tag och man sen ska starta den så vill den inte.
Start motorn drar runt motorn och efter tag känner man att det luktar bensin men jag hör inte att den tänder, om jag håller gaspedalen max ner tryckt kan jag få den att starta till och gå väldigt dåligt i några sekunder men sen stannar den. Lämnar jag den ca 30 minuter och sen provar igen så går den igång på en gång och går hur bra som helst tills nästa gång detta inträffar.

Är det någon som har något tips vad det kan vara för fel och vad man bör kontrollera?
Senast redigerad av robert den tis 14 sep 2010, 23:46:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sweden

Re: Intermittent start problem under årens fuktigare perioder

Inlägg av Neblade »

Hur står det till med tänddelar? Så som tändkablar, rotor och fördelarlock?
Brukar vara en bra start att kolla över/byta, då dessa delar slits och åldras.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
robert

Inlägg av robert »

Jag har nu provat att byta fördelarlock och rotor men det hjälpte tyvärr inte men nu är inte problemet intermittent längre nu startar den inte alls, start motorn drar runt och efter ett tag börjar det lukta bensin. Finns det några fler grejer man kan kontrollera?

Tänd kablarna har jag mät upp och de ger samma motstånd alla fyra!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Tändkablarna ska vara mjuka och blir med tiden hårda och kan spricka. Dom brukar tappa förmågan att hålla kvar spänningen med utan sprider den åt alla håll och kanter. Det syns med motorn igång i mörker och speciellt när det är fuktigt ute. Inge ovanligt håller "bara" typ 15-20 år.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Inlägg av Speedo »

Eftersom den inte verkar gå på någon cylinder är väl det viktigaste att mäta upp/kontrollera kablen från tändspolen till fördelaren? Och eftersom felet blivit värre sedan du bytte fördelarlock (och då antagligen ryckt lite i den kabeln) så låter det ju högst troligt att felet kan vara där.
robert

Inlägg av robert »

Hej jag har nu hittat vad felet var, det var kolven i förgasaren som ibland kärvar.

Det syns att det har blivit någon slags beläggning på kolven. Har någon ett tips på hur man enklast kan rengöra förgasar kolven eller måste man ta bort hela förgasaren?

kan det räcka med att blanda i bensinen någon form av ”injector cleaner”?
Skriv svar