Corolla 98a. Airbag eller inte, vilken olja, bagelucka..

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
petter1001
Årsmodell: 0

Corolla 98a. Airbag eller inte, vilken olja, bagelucka..

Inlägg av petter1001 »

Hej har köppt en corolla 98 och har några frågor.

Airbag på passagerarsidan: Hur vet man om det är det eller inte. I instruktions boken står det att sidokrockskuddar är (extra utrustning) men ang passagerar sidan står det inget om extra utrustning eller inte.

Men när jag tittar i bilen så står det inget om AIRbag på passagerarsidan. Inget klistermärke och inget bokstäver men texten AIRBAG på instrumentbrädan. Ser inget "mjukt" som Airbagen kan komma ut ur heller ( bara en lätt ned sänkning på instrumentpanelens ovan sida men det finns inga skarvar osv ). Anledningen till att jag frågar är det här med barn fram osv. I ratten står det AIRBAG.

Fråga två: kan man köra med 0w30 olja i den? ( 1,6 sedan )

Fråga tre: på insidan av bakluckan finns inget "skydd" man ser kontakterna för nummerplåts belysningen. Man ser alltså sladdarna osv. Ska det vara så eller fattas en " insida"?

En fråga till :) det fattas en nyckel till den ( en svart ) kan man spärra den så att den inte fungerar med bilen. Alltså jag vill inte ha en ny. bara om möjligt spärra så den som är borta inte fungerar. Vad skulle en sådan grej i så fall kosta att få fixat?

tacksam för svar :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Corolla 98a. Airbag eller inte, vilken olja, bagelucka..

Inlägg av PierreW »

petter1001 skrev:Hej har köppt en corolla 98 och har några frågor.

Airbag på passagerarsidan: Hur vet man om det är det eller inte. I instruktions boken står det att sidokrockskuddar är (extra utrustning) men ang passagerar sidan står det inget om extra utrustning eller inte.

Men när jag tittar i bilen så står det inget om AIRbag på passagerarsidan. Inget klistermärke och inget bokstäver men texten AIRBAG på instrumentbrädan. Ser inget "mjukt" som Airbagen kan komma ut ur heller ( bara en lätt ned sänkning på instrumentpanelens ovan sida men det finns inga skarvar osv ). Anledningen till att jag frågar är det här med barn fram osv. I ratten står det AIRBAG.

Fråga två: kan man köra med 0w30 olja i den? ( 1,6 sedan )

Fråga tre: på insidan av bakluckan finns inget "skydd" man ser kontakterna för nummerplåts belysningen. Man ser alltså sladdarna osv. Ska det vara så eller fattas en " insida"?

En fråga till :) det fattas en nyckel till den ( en svart ) kan man spärra den så att den inte fungerar med bilen. Alltså jag vill inte ha en ny. bara om möjligt spärra så den som är borta inte fungerar. Vad skulle en sådan grej i så fall kosta att få fixat?

tacksam för svar :)
Hej, jag ska svara så gott ja kan.

1. Står det Airbag så är de Airbag, finns urkopplings möjlighet hos Toyota mot kostnad, man kopplar bort Airbagen och monterar ett motstånd istället så inte varningslampan lyser och avaktiverar systemet med de andra kuddarna.

2. Ja 0W30 funkar, det var de vi hade som standard olja till alla bilar på den Toyotaverkstad jag jobbade. Dock säger ju inte viskositeten nått om kvalitén på oljan, men kör du ett känt märke så är de inga problem.

3. Det skall sitta en plastskiva om jag inte minns fel, kolla efter hål till clips runt öppningen i luckan, men det är inget jag är hundra på, en del sedaner hade inget o andra hade.

4. Ja man kan byta kod till nycklarna, så länge du har en huvudnyckel kvar så kan man nolla boxen och programmera in de nycklar man har kvar med en ny kod.
Bör inte kosta mer än 15-20minuters arbetstid, ingen material åtgång på ett sådant jobb ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
petter1001

Inlägg av petter1001 »

Tack för svar

"1. Står det Airbag så är de Airbag, finns urkopplings möjlighet hos Toyota mot kostnad, man kopplar bort Airbagen och monterar ett motstånd istället så inte varningslampan lyser och avaktiverar systemet med de andra kuddarna."

ja jag är osäker. Finns inget i bilen som tyder på att det finns en passagerar airbag, ingen mjuk yta som man brukar se i andra bilar där airbagen kan "spräcka" sig ut genom. Ingen instannsad text eller så.

Ja det är ju inget man vill vara o säker på, finns det coroller 98or utan airbag?. Det där med urkoppling känns inte så där säckert tycker jag.. Hörde om en golf en gång där dom hadde kopplat ur den. Dom hadde kopplat ur fel så att när bilen krokades i låg hastighet så flög ryggstödet på barnstolen åt fanders... Dom hadde kopplat ur fel airbag!!?? Som tur satt ingen i barnstolen.. Skaplig chock för föraren..

Tror det blir till att svänga förbi Toyota och be dom följa med ut till bilen och titta...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Det ska väl stå i regbeviset om det sitter en airbag på passagerarsidan, tror det gör det i regbeviset både till min ST205 och min saab 9-5..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
petter1001

Inlägg av petter1001 »

Glenn skrev:Det ska väl stå i regbeviset om det sitter en airbag på passagerarsidan, tror det gör det i regbeviset både till min ST205 och min saab 9-5..

Ok jag tittade men hittade ingen...
Skriv svar