Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Låser du pedalen mot golvet så trycksätter du systemet. Det räcker bra för att få ut luften i slavcylindern.
Ska du däremot tömma systemet så är det bättre att låta pedalen vara, för så fort man trycker ner pedalen så spärrar man så att ingen mer vätska kan rinna ner.
Ska du däremot tömma systemet så är det bättre att låta pedalen vara, för så fort man trycker ner pedalen så spärrar man så att ingen mer vätska kan rinna ner.
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
- Bilmodell: Toyota RAV4
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Blge
- Land (Country): Sverige
- Ort: Borlänge
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Ok pugho.
Har nu köpt en bromsluftare från Biltema, behållare och slang med backventil.
Kan jag pumpa ur halva vätskebehållaren eller mer utan att riskera den drar ner luft ?
Vill späda den nya vätskan så lite som möjligt med den gamla.
Har nu köpt en bromsluftare från Biltema, behållare och slang med backventil.
Kan jag pumpa ur halva vätskebehållaren eller mer utan att riskera den drar ner luft ?
Vill späda den nya vätskan så lite som möjligt med den gamla.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
wiper skrev:Ok pugho.
Har nu köpt en bromsluftare från Biltema, behållare och slang med backventil.
Kan jag pumpa ur halva vätskebehållaren eller mer utan att riskera den drar ner luft ?
Vill späda den nya vätskan så lite som möjligt med den gamla.
Ja du kan tömma ur ganska mycket, det sitter ju en typ av skiljevägg som sagt, så skulle du råka pumpa luft i kopplingen är det ingen fara för bromsarna.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Jag brukar alltid suga upp typ 90% av vätskan i behållaren och fylla på ny fräsch, innan jag börjar trycka igenom systemet. Känns onödigt att trycka igenom gammal vätska...
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Speedo skrev:Jag brukar alltid suga upp typ 90% av vätskan i behållaren och fylla på ny fräsch, innan jag börjar trycka igenom systemet. Känns onödigt att trycka igenom gammal vätska...
Så gör man till 99% om man är lite smart och har en sug,

Har alltid haft tillgång till en vätskesug, men de kan funka med hävert också, dock är ju bromsvätska inget man vill söla med i halva motorrummet och på skärmarna.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
- Bilmodell: Toyota RAV4
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Blge
- Land (Country): Sverige
- Ort: Borlänge
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Var till Toyota idag för att köpa bromsvätska.
Talade på mitt problem med kopplingspedalen, han trodde inte det berodde på dålig vätska i hydraulsystemet, då det inte var dags för byte än enligt vad han såg på datorn.
Ska lämna in den för felsök på tisdag få se om de kommer fram till vad som är fel.
Han sa också han hade aldrig hört talas om detta fel.
Någon gissning på vad det annars kan vara ?
Hitta en lite spricka i damasken på slavcylindern. Om den skulle vara dålig så att axeln löper tungt borde väl jag känna av felet även på tomgång
Talade på mitt problem med kopplingspedalen, han trodde inte det berodde på dålig vätska i hydraulsystemet, då det inte var dags för byte än enligt vad han såg på datorn.
Ska lämna in den för felsök på tisdag få se om de kommer fram till vad som är fel.

Han sa också han hade aldrig hört talas om detta fel.
Någon gissning på vad det annars kan vara ?
Hitta en lite spricka i damasken på slavcylindern. Om den skulle vara dålig så att axeln löper tungt borde väl jag känna av felet även på tomgång

-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre 07 maj 2010, 22:01:13
- Bilmodell: Toyota RAV4
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Blge
- Land (Country): Sverige
- Ort: Borlänge
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
ToyotaMek dömde ut urtrampningslagret.
Någon som kan beskriva för mig hur en koppling fungerar när jag trycker på kopplingspedalen ?
Har kollat på nätet och fattar inte hur ett dåligt urtrampningslager skulle kunna fortplanta sig tillbaka till kopplingspedalen vid nedtryck så det känns som ett motstånd "burrande" i pedalen,mest över 2000varv.
Åker urtrampningslagret fram och tillbaka på någon axel där den kan kärva "ibland" när man frikopplar?
Inget missljud från lagret.
Någon som kan beskriva för mig hur en koppling fungerar när jag trycker på kopplingspedalen ?
Har kollat på nätet och fattar inte hur ett dåligt urtrampningslager skulle kunna fortplanta sig tillbaka till kopplingspedalen vid nedtryck så det känns som ett motstånd "burrande" i pedalen,mest över 2000varv.
Åker urtrampningslagret fram och tillbaka på någon axel där den kan kärva "ibland" när man frikopplar?
Inget missljud från lagret.
Senast redigerad av wiper den sön 05 feb 2012, 19:28:15, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Urtrampningslagret för över kraften från den stillastående gaffeln som trycker på kopplingen till den roterande tryckplattan. Vad det verkar som är det vanligaste symptomet på kasst urtrampningslager missljud när man inte trampar ur, vilket sen tystnar när man belastar det, men det är klart att är det problem med det skulle det ju teoretiskt kunna överföra vibrationer till pedalen. Ingen aning om varför det bara skulle uppkomma vid vissa varvtal dock, inte heller varför du skulle uppleva det som ett motstånd.
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Mysko problem med kärvande kopplingspedal.
Hmm... låter inte som felbeskrivningen du skrev i ditt första inlägg? "Vibrationer" vid nedtryckt läge kan säkert vara urtrampningslagret, då det ju just är detta lager som blir belastat när du trycker ner pedalen.wiper skrev:fattar inte hur ett dåligt urtrampningslager skulle kunna fortplanta sig tillbaka till kopplingspedalen vid nedtryckt så det känns som ett motstånd "burrande" i pedalen