hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
jag har inhandlat en gt4 91:a med en gen 3 3sgte motor i (antagligen från en st205:a).
alla grejor finns inte med.
tänkte skapa en tråd och se om det går att få någon hjälp med några grejor.
till insug (innan turbon) sitter nu rör direkt till luftmassemätaren och sen till filtret.
vad är bäst att göra med dumpventil/vilket fungerar bäst, ska jag köpa en öppen eller en återcirkulerande dump. vilket är optimalt för bilen.
sen undrar jag om någon vet om det går att få tag i siliconslangar till kylarvattnet (modellanpassat) för hela motor (inte bara de två kylarslangarna de har jag hittat)
där går en slang genom en svart box (fillter) från ventilkåpan. såg på en bild att den ska in i insugsröret. går det att ha den på något annat viss eller måste den in i insugsröret?
alla grejor finns inte med.
tänkte skapa en tråd och se om det går att få någon hjälp med några grejor.
till insug (innan turbon) sitter nu rör direkt till luftmassemätaren och sen till filtret.
vad är bäst att göra med dumpventil/vilket fungerar bäst, ska jag köpa en öppen eller en återcirkulerande dump. vilket är optimalt för bilen.
sen undrar jag om någon vet om det går att få tag i siliconslangar till kylarvattnet (modellanpassat) för hela motor (inte bara de två kylarslangarna de har jag hittat)
där går en slang genom en svart box (fillter) från ventilkåpan. såg på en bild att den ska in i insugsröret. går det att ha den på något annat viss eller måste den in i insugsröret?
-
- Inlägg: 602
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ronneby
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
Hej. Tror Cyrix här på klubben har kylarslangar till salu. Angående det sista du skrev så är det la vevhusventilationen? Issåfall kör jag bara med ett litet filter direkt vid toppen. Sen vid besiktningen har jag ett annat öppet filter med en rörstump på som jag sätter dit med en slang imellan
. Jag kör med öppen dump förresten 
mvh


mvh
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas
«Mvh : Daniel.Svensson ©
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
tackar för svar. hur är det med den öppna dumpen. har hört lite olika om hur motorn beter sig. någonstans läste jag att gen3 motorerna kör med mappning?? istället för det andra som jag inte kommer på namnet på som är på 93 och bakåt itiden, som då inte ska få motorn att flippa ur när den inte får återcirkulerande luft från dumpen.Proberas skrev:Hej. Tror Cyrix här på klubben har kylarslangar till salu. Angående det sista du skrev så är det la vevhusventilationen? Issåfall kör jag bara med ett litet filter direkt vid toppen. Sen vid besiktningen har jag ett annat öppet filter med en rörstump på som jag sätter dit med en slang imellan. Jag kör med öppen dump förresten
mvh
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
du ska inte använda luftmassamätaren, på gen3 kör man med mapsensor istället. så bara ett rör mellan turbon och filtret.
dump kan du köra med vad du vill, pga mapsenorn.
och det med svarta boxen har redan proberas svarat på:)
dump kan du köra med vad du vill, pga mapsenorn.
och det med svarta boxen har redan proberas svarat på:)
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
dum fråga. var sitter mapsensorn någonstans.
finns det några regel inför besiktning på öppen dump (lagligt?)
finns det några regel inför besiktning på öppen dump (lagligt?)
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
tänkte fråga om hjälp på var grejor ska kopplas på motorn.
länkar till min gatbilar.se tråd
http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic. ... 00#p122600
länkar till min gatbilar.se tråd
http://www.gatbilar.se/forum/viewtopic. ... 00#p122600
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
jag tror att jag har hittat mapsensorn. spelar det någon roll om den är från gen2 motorn istället för gen3 motorn?Zerocool skrev:du ska inte använda luftmassamätaren, på gen3 kör man med mapsensor istället. så bara ett rör mellan turbon och filtret.
dump kan du köra med vad du vill, pga mapsenorn.
och det med svarta boxen har redan proberas svarat på:)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
gen2 har ingen mapsensor, den har LMM, iofs finns det väl nån för fuelcuten iofs, men jag skulle bli förvånad om det är samma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 557
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
motorn är ju byt i bilen från gen2 till gen3 motorn. tänkte kolla om grejorna "runt" motor också är byta. hur ser mapsensorn ut så jag kan se om det är rätt grejor. där är en LMM med bilen men den har kasnke hört till den gamla motorn då och ska ej användasGlenn skrev:gen2 har ingen mapsensor, den har LMM, iofs finns det väl nån för fuelcuten iofs, men jag skulle bli förvånad om det är samma.
-
- Inlägg: 144
- Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
- Bilmodell: mr2
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Malmö
- Land (Country): Sverige
Re: hur göra. fattas grejor till motorn (3sgte gen3)
Jag har alla slangar och sånt från en komplett gen3 motor som jag håller på med. Kanske finns slangar som jag inte använder som du har nytta av??
Motorn är helt nerplockad så allt ligger löst. Har dock inte 100% koll på vilka slangar som gick var men det når bara mellan 2 punkter vad jag vet.
Har bla plockat bort vevhus vent returslangen helt och bara satt på ett filter så den slangen vet jag jag har liggande.
Motorn är helt nerplockad så allt ligger löst. Har dock inte 100% koll på vilka slangar som gick var men det når bara mellan 2 punkter vad jag vet.
Har bla plockat bort vevhus vent returslangen helt och bara satt på ett filter så den slangen vet jag jag har liggande.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)