Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?
-
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Funderar på att bli avensis ägare vad ska jag kolla upp?
Skulle vara intressant att hör av PierreW som varit Toyotamek, hur det var med urkoppling av airbag på Avensis fram till -03...
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Att koppla ur en Airbag på en Avensis är ingen raketvetenskap direkt (Nästan ja kan göra det i sömnen
). Koppla loss minuskabeln på batteriet, sen man rycker bort handskfacket, tar loss airbagkabeln från sitt clipsfäste, delar kontakten försiktigt, monterar motståndet i kontakten som går till airbagstyrdonet, sätter fast grejerna lite undangömt bakom en metall-balk till vänster om handskfacket med buntband, dit med handskfacket igen och till sist en liten fin dekal som talar om att kudden är urkopplad och att man kan montera en bakåtvänd barnstol i framsätet.
Alltså så monterar man ett motstånd så att styrdonet tror att airbagen är inkopplad fast den inte har nån som helst anslutning till bilen elsystem längre.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
Tack för bra info! Konstigt att säljaren sa tvärsäkert att det inte GICK på vår avensis -02 när vi köpte den. Han hade väl noll koll 

- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Säljare och verkstadsfolk är som ekonomer och svarvare. Lever lite var för sig. 

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
- Årsmodell: 0
- PostOrt: Gävle Gräddö
- Land (Country): Håkan
Säljare kanske menar att de inte går med nyckel som de gör i Aygo tex
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0
Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
-
Nej, jag trodde det först också. Men han sa att det helt enkelt var omöjligt att koppla ur airbagen. Konstigt av en Toyota säljare att inte veta... men jag skall höra med verkstadsfolket lite mer här, och sedan leta upp säljaren där och upplysa honom så han inte missinformerar fler...
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Säljare är bra på å räkna. Många säljare träffade jag när jag var å tittade på min Avensis. Den mest skrämmande var en säljare som hade sålt Mercedes i 30 år och han minsann visste att Toyota inte behövdes servas mer än 2 gånger på 12 tusen mil. Så nog var den bilen välservad trots endast 2 stämplar i boken. Sen skulle bilen både ryka och skramla innan oljetrycket byggts upp. Kantstötta fälgar skyllde han på däckfirman som lagt om däcken. Att oljan luktade brännt berodde på den kraftiga motorn som satt i bilen. Det var bara ett axplock, suck. Bättre å snacka med verkstadsfolk eller dyligt som har mer koll på tekniken. Alternativt är ju att säljaren kollar med sitt folk på verkstaden isf. Men iofs så är man väll lite nördig å läst på en hel del så när jag var runt var det inget nytt jag fick reda på iaf. Mycket tack vare detta forum och alla som brinner för Toyota. Nästan lite kul å "testa" en del bilhandlare. Hahaha.
Daniel Nämnd 070-6298598
-
Haha... ja, det är ganska märkligt. Tänkte på det... vad är det säljarna är bra på egentligen? Förutom att få ut så mkt pengar som möjligt av ett objekt. Man kan ju tycka att en Toyota säljare som jobbat i över 10år på samma ställe borde ha bra koll på skillnader mellan modeller osv. En säljare jag pratade med först sa att bilen jag var spekulant på där (Avensis -01) inte hade färddator som visa snittförbrukning osv. "Nej nej... sånna där funktioner har du inte förrän på nästa kaross/modell". Men det hade den ju... sedan den lokala säljaren som jag köpte -02:an av, sa att det inte var AC i bilen. När vi skulle hämta bilen och jag kommenterade att det ju fanns ett "auto" läge på fläktvredet samt att temperaturvredet hade en temperaturskala, kliade han sig i huvudet ett tag och sa "Ehhmm.... Ja, den kanske har AC ändå...". Men airbagen var definitivt omöjlig att koppla ur, hette det...
-
- Bilmodell: Prius II
- Årsmodell: 2009
- PostOrt: Grums
Har du möjligtvis kopplat bort airbagen i en Prius version II ?
Har precis bokat en tid hos Toyota som skulle ha 1234 kr för inkoppling av motståndet.
I priset ingår förvisso inkoppling igen om så önskas men om det är lika enkelt som du beskriver för Avensis så gör jag det nog hellre själv
Har precis bokat en tid hos Toyota som skulle ha 1234 kr för inkoppling av motståndet.
I priset ingår förvisso inkoppling igen om så önskas men om det är lika enkelt som du beskriver för Avensis så gör jag det nog hellre själv