Serva själv? Avensis -04
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Serva själv? Avensis -04
Oj, shit. Parkerar du under en hassel eller?
-
- Bilmodell: Toyota avensis 2.0
- Årsmodell: 2004
Inte jag men någon har uppenbarligen gjort detcheetah1 skrev:Oj, shit. Parkerar du under en hassel eller?

- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort.
Ang allt du hitta i kupéfiltret, så kan jag till 99% säga att de varit möss nånstans i närheten av bilen,
har hittat ett halvt kg hundfoder i kupéfiltret på en bil jag servade för massa år sedan,
jag tog med en näve ut till ägaren och frågade om dom hade hund och om den ätit ovanligt mycket senaste tiden.
Mössen hade plockat maten ur skålen i köket och burit ut till garaget och buffrat i bilen

Ang allt du hitta i kupéfiltret, så kan jag till 99% säga att de varit möss nånstans i närheten av bilen,
har hittat ett halvt kg hundfoder i kupéfiltret på en bil jag servade för massa år sedan,
jag tog med en näve ut till ägaren och frågade om dom hade hund och om den ätit ovanligt mycket senaste tiden.
Mössen hade plockat maten ur skålen i köket och burit ut till garaget och buffrat i bilen

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
-
Tror ändå 4år är lite lång intervallPierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort.![]()

Vet att farsan parkerade nästan inne i en buske/träd när han har haft den hemma, kan inte garantera att det kommer därifrån men oddsen är rätt stora

Var är så stora hål så allt skit/möss kommer dit? Hålen mellan huv/ruta är ju inte så stora!
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Det behövs i princip inga hål alls för att möss ska ta sig in. Dom kan göra sig ohyggligt smala. 

- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort.![]()
Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
Hoppas på att det va så enkeltGlenn skrev:Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort.![]()
Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor

Ska bara inhandla en 24mm nyckel så jag kan byta olja i växellådan också. Provlossade påfyllningspluggen för att se så att den gick att öppna och då kom ett pysande ljud precis som det var övertryck i lådan är detta normalt?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ja det brukar bli ett litet pysande, det sitter en liten luftning uppe på lådan,shuu skrev:Hoppas på att det va så enkeltGlenn skrev:Fast samtidigt blir den ju svart när dne samlar upp skit, så det är ju ett tecken på att den förbrukas.PierreW skrev:Oljan ska bli svart, annars är det nått fel, dem svarta partiklarna är oskadliga för motorn och därmed så behövs inte dem filtreras bort.![]()
Ang kupeluftfiltre, hehe, tror det där kan vara en förklaring till dina immiga rutor![]()
Ska bara inhandla en 24mm nyckel så jag kan byta olja i växellådan också. Provlossade påfyllningspluggen för att se så att den gick att öppna och då kom ett pysande ljud precis som det var övertryck i lådan är detta normalt?
sen när du väl ska byta oljan så släpp och skruva ur påfyllningen helt så slipper du flask klucke effekten som blir när oljan rinner ur.

F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Det är ju rent allmänt en bra ide att göra som du gjorde, och lossa på påfyllningen innan man tömmer ut oljan däremot, det är ju en klassiker att tappa ur oljan först och sen inte kunna fylla på för påfyllningspluggen sitter fast 

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
-
Någon som kan förklara varför det blir övertryck? Bilen hade stått ett tag när jag lossade pluggen så oljan bör ha varit kall ca 15°C
Ligger dreven i oljebad eller finns det någon pump som sköter smörjet?
Jag har läst om de som har gjort det misstaget och jag tänkte inte göra desamma
Köpt en 24 nyckel nu iaf.
Ligger dreven i oljebad eller finns det någon pump som sköter smörjet?
Jag har läst om de som har gjort det misstaget och jag tänkte inte göra desamma