Corolla G6R -99 slö som farmor upp till ~5000RPM

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pastorn
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Corolla G6R -99 slö som farmor upp till ~5000RPM

Inlägg av pastorn »

Hej!

Jag har ett roligt beteende på min G6R -99 (1.6). Bilen är skit-slö och går lite ojämnt och ryckigt, dock känns det inte några direkt motorvibrationer så jag misstänker att alla cylindrar går lika dåligt. Den drar inga onormala mängder bensin så jag tror att den går konstant magert. Häromdagen provade jag att varva ur den ordentligt på tvåan och fick en rejäl hästspark vid ~5000RPM och uppåt. Den kan alltså när den vill. Nu misstänker jag någon givare. Är det någon som vet om det är någon signal den bortser från vid höga varvtal, eventuellt kombinerat med hög last? Jag provade två gånger, båda gångerna på tvåan, och fick samma beteende. Har inte provat på några andra växlar.

Tacksam för lite tips om var jag ska börja!

/Pastorn
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Corolla G6R -99 slö som farmor upp till ~5000RPM

Inlägg av cheetah1 »

Har dom där VVT-i eller TVIS? Isåfall kanske det är nåt där som spökar..

Har du kollat om du har några felkoder?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev:Har dom där VVT-i eller TVIS? Isåfall kanske det är nåt där som spökar..

Har du kollat om du har några felkoder?
Vanlig 4A-FE motor ska de va i dem, brukar vara spjällhuset som sotat igen eller lambdasonden som pajat när dem går illa eller konstigt.
Styrboxen är väldigt okänslig i dessa Corollor, fick in en som lambdasonden hängde i kabeln med sönderslaget porslin på,
men ingen motorlampa som lös :wtf:

Köp dig en Haynes bok eller nått, de finns lite att mäta i diagnosuttaget i motorrummet, lambdasond bl a har jag för mig ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Ska inte G6R vara nån slags GTI-version, har dne verkligen FE-motor då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Ska inte G6R vara nån slags GTI-version, har dne verkligen FE-motor då ?
G6, 1,3 med 6växlad låda, "sportig" inredning med andra mätartavlor osv.
G6R, 1,6 och i princip samma som ovan.

Sen kom facelift sent 1999 och VVTi då blev ju lille motorn på hela 1,4liter istället ;)

Va väl ett desperat försök att få bort gubbstämpeln från Toyotas sida ;)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Är det en VVTi, alltså facelift förresten, är ju lite blandat där kring den årsmodellen.

Undra om jag ens sett en svensksåld 6växlad facelift :?
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
pastorn

Inlägg av pastorn »

Tack för tipsen hittils!

Det ska vara en vanlig 4A-FE-motor, 110 hk tror jag är specat. Grejen med den modellen var mest att den hade 6 växlar, fjäderbensstag, aluminium-huv, kjolpaket och lite sportigare inredning. Kanske är den också något lägre i chassit än en vanlig Corolla (?). Någon direkt sportbil är det inte så i jämförelse med t.ex. en golf GTI får den nog känna sig frånåkt. Men visst, från 5000RPM och uppåt är det bra ös! :-D

Jag har aldrig haft någon motorlampa som tänts, ska kolla i en Haynes-bok och se om man kan mäta något på lambda-sonden. Den ramlade i backen och studsade upp några gånger under bilen när jag körde på motorvägen för knappt ett år sedan, men efter att jag skruvat tillbaka den gick bilen som den skulle ett bra tag! :-) Fast det är klart, den kanske fick sig en törn och blev allmänt trött på livet, alternativt om kablaget blev skadat och har börjat spöka med tiden. Jag tycker att det är lite väderberoende också, ju mer fukt det är i luften desto sämre verkar den gå.

/Pastorn
pastorn

Inlägg av pastorn »

Hittar dessvärre ingenting i Haynes-boken om lambda-sonden. :-/ Någon som vet om det går att mäta något ändå, antingen direkt på lambda-sonden eller ännu hellre i diagnosuttaget? En multimeter har jag.

/Pastorn
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Mät mellan TE1 och E1 i diagnos uttaget med multimetern, ska pendla mellan 0.1V och 0.9V över 2000varv.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
pastorn

Inlägg av pastorn »

Tackar! :-) Ska prova detta om en dag eller två.

/Pastorn
Skriv svar