Problem med drivningen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Problem med drivningen

Inlägg av perry thomsen »

Hej

Har en Avensis Verso 03 Automat som ganska precis gått 30 000 mil. Nästan helt utan problem.

Men nu verkar något i drivlinan ha gett upp, på låga varv i låga farter funkar det ganska bra men sedan verkar det som han inte vill lägga in de högre växlarna. Vid 80 km/t varvar motorn över 3000 varv/min och trycker man på knappen OV märks ingen skillnad. Det luktar brända lameller om den.

Gissar att det är växellådan som gett upp, har kollat oljenivån och den ser ut att vara för hög av någon märklig anledning, det kan ju inte bli mer olja i lådan om ingen fyllt på :-)

Någon som känner igen symtomen?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Problem med drivningen

Inlägg av Glenn »

Nä, men min errfarenhet är att man alltid ska börja med ett oljabyte vid automatlådestrul, det hjälper ibland och då har man sparat en massa pengar och besvär :)

Beroende på låda kan man även byta filter..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Problem med drivningen

Inlägg av Hemiyoda »

I mina Toyotor ( lite äldre.. ;) ) Ska man kolla oljenivån i lådan när motorn är igång, annars visar den för mycket. Står det i manualen hur man gör på din?
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Problem med drivningen

Inlägg av perry thomsen »

Hej

Det stämmer visst, oljenivån skall kollas med motorn igång och då stämde nivån.

Jag har nu bytt oljan, Toyota tar 800:- för en 5 litersdunk med deras olja... hujedamig vad dyrt.

Huromhelst blev det ingen skillnad men jag har nu konstaterat att den lägger i alla sina 3 växlar snyggt och prydligt som den skall med den lägger inte in O/V. Det slog mig att den är ju elektriskt styrd så det kanske är ett elektriskt fel.

Är det någon som vet på vilken kontakt och vilket stift styrningen till växellådan går in? Jag misstänker att det i änden på den styrningen sitter en solenoid och det skulle kunna vara den som lagt av. Men frågan är om den går att komma åt utan att riva isär lådan? Och river isär lådan gör man inte gärna :-)
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Problem med drivningen

Inlägg av Hemiyoda »

Jag har meckat med automatlådorna A340e, A341e (Supra MK3, Lexus LS400). På dom kommer man åt solenoiderna fysiskt genom att ta bort tråget. (inte så farligt krångligt.. kladdigt dock. ;) )
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Problem med drivningen

Inlägg av Johnny Blade »

Finns det ingen O/D-säkring?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
perry thomsen
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 20 maj 2012, 18:21:02
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Problem med drivningen

Inlägg av perry thomsen »

Vet inte vad som flög i mig men jag fick en snilleblixt, jag plockade bort batteripolen i 5 minuter och satte tillbaka den igen. Dvs, startade om datorn i bilen. Sen fungerade växellådan igen, O/D fungerar perfekt.

Felet kommer säkert tillbaka, förmodligen någon givare, det sitter 2 stycken på lådan fick jag reda på när jag var inne på Toyota och frågade om det satt någon solenoid i den och det enda de hittade var givare. Jag är inte speciellt imponerade av Toyotas vilja att hjälpa till med felsökningen. Det enda de säger är att man skall köra bilen till deras verkstad, det är svaret på nästan alla frågor man ställer :-)

Kommer det tillbaks så får man åka iväg till en oberoende verkstad och läsa av felkoderna.
Skriv svar