Corolla G6R -99 slö som farmor upp till ~5000RPM

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Corolla G6R -99 slö som farmor upp till ~5000RPM

Inlägg av PierreW »

Gör så, får du ingen spänning alls så prova dra ur Short-pin, den brukar man få ta ur när man ska mäta o greja i uttaget.

Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
pastorn
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Inlägg av pastorn »

Hej igen!

Nu har jag mätt, men oavsett om jag har short-pin i eller ur så får jag bara batterispänning mellan E1 och TE1. Är det verkligen de pinnarna jag ska mäta på? Det finns ju många Google-träffar på att man ska brygga E1 och TE1 när man läser av felkoder, är det verkligen samma pinnar jag ska mäta lambda på?

/Pastorn
pastorn

Inlägg av pastorn »

Hej igen!

Jag mätte istället mellan E1 och OX1, jag gissar att det har med lambdat att göra? Efter att motorn jobbat en stund och jag håller varvet mellan 2000-3000 RPM ligger värdet väldigt statiskt på 0.15-0.2V, det finns ingen tendens till någon pendling. Är det någon som vet om ett så lågt värde betyder magert eller fett?

/Pastorn
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

pastorn skrev:Hej igen!

Jag mätte istället mellan E1 och OX1, jag gissar att det har med lambdat att göra? Efter att motorn jobbat en stund och jag håller varvet mellan 2000-3000 RPM ligger värdet väldigt statiskt på 0.15-0.2V, det finns ingen tendens till någon pendling. Är det någon som vet om ett så lågt värde betyder magert eller fett?

/Pastorn
Ja dem stiften stämmer ;)

De betyder väl egentligen att lambdasonden inte jobbar alls, och med tanke på historian kring den så är det väl rätt troligt att den är kass.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
pastorn

Inlägg av pastorn »

Hej!

Satte en multimeter på instrumentbrädan och drog ett par tåtar från E1 och OX1, kunde då köra runt med bilen och se värdena. Det såg helt orimligt ut, värden uppåt 4V i början och mot slutet (när allt blivit varmt) låg den mest runt 0.01V. Vid motorbroms blev värdena t.o.m. negativa (!). Nu har jag bytt lambda-sond och allt verkar funka fint. Tack för hjälpen, grabbar!

/Pastorn
Vossen
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Inlägg av Vossen »

Precis som pierre säger så är garanterad lamdan kass och du vill vara riktigt säker på dom gamla sensorerna så lossa den och skaka den låter den som en marakas då e den trasig

Räcker att den ramalr ner från 1 m höjd så går den isönder så har den farit i backen är du kört så e den trasig garanterat
Skriv svar