Serva själv? Avensis -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
manbro
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av manbro »

PierreW skrev:
shuu skrev:
PierreW skrev:Vet du bara vad som ska göras och hur de ska göras så ser jag inga hinder i att du servar själv.
Tycker inte det kan vara någon raketforskning, har skruvat lite innan men är ju ingen mekaniker...
Nackdelarna med att inte serva på auk.verkstad som jag ser är ingen stämpel i boken, för mig kan det kvitta men för nästa ägare? Ingen garanti på jobbet, vad mer?

Service som jag fått offert på tot. 7117:- varav arbete nästan 4k Är det så dyrt med arbetskostnaden på alla märkesverkstäder?
Tändstiftsbyte
Uppsmörjning bromsok bak
motorolja/oljefilter
Luftfilter
Kupefilter
växellådsoljebyte

Det enda jag skulle tvekar på är bromsarna, antar att de plockar ner oken helt på Toyota, ser inget problem med att lämna iväg detta, någon som har input om hur man bäst gör?
Jag tar gärna emot tips på alternativ olja till motor och låda?
I regel trycker man tillbaka kolven och kollar så den går lätt i oket, plockar ur klotsar och slipar av anläggningsytor från rost och lägger på lite smörj.
Att byta bromsvätskan är inte dumt heller, rek en gång om året.

Du kan köpa vilket märke på olja som helst egentligen, bara du håller dig till de krav som finns, de står i instruktionsboken har jag för mig.
Sen om de står Texaco eller Biltema på dunken har ingen större betydelse, uppfyller oljan kraven så gör den det, finns ingen anledning att köpa dyrare olja än nödvändigt.
Antingen köper du som jag 20litare i butik för halva priset jämfört med 5liters dunk, eller så beställer du hem från Tyskland, finns billig olja där har jag hört ;)
Väcker den här gamla tråden litegrann.
Jag brukar använda Never-Seez som är någon slags "silverfett" som "smörja" på glidytorna på klossarna efter bortagning av rosten.

Kan detta anses vara rätt "smörja"?
Kan denna smörja användas även på glidpinnarna?
Om inte,vad skall användas?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Serva själv? Avensis -04

Inlägg av Glenn »

Om glidpinnarna har gummidamasker eller plastbussningar ska man vara försiktig med vad man smörjer dom med, efterssom dom kan paja av fel smörja.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar